Mi az ára az irreálisan olcsó munkaerőnek?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az atipikus foglalkoztatásban érintett négy legnagyobb érdekképviseleti szervezet (Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetsége, Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetsége, Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetsége, Iskolaszövetkezetek Országos Szövetsége) összefogva közös célként fogalmazza meg, hogy garanciát biztosítva megrendelői számára fellépjen a piacot zavaró szereplők, ,,potyautasok” ellen. A négy szervezet olyan tanulmányt dolgozott ki a kormány számára, amely biztosítja a tisztességtelen piaci szereplők mozgásterének szigorú szűkítését. 


A szabálytalanul működő, vagy célzottan a költségvetés megkárosítására létrehozott „vállalkozások” – magukat szabályosan működő munkaerő-kölcsönző cégeknek feltüntetve – napjainkban már nem a teljesített szolgáltatásokon igyekszenek üzleti hasznot realizálni, hanem azon, hogy az általuk „alkalmazott” munkavállalók után kötelezően megfizetendő közterheket és áfá-t „haszonként” kezelik, s nem törődve a kihasznált munkavállalókkal, a megbízók üzleti hírnevével, felelősségével és a szabálytalan foglalkoztatás következményeivel, nem fizetik meg azt.

Ebben a ,,konstrukcióban” olyan vállalási árakkal szembesülhetnek a megrendelők a piacon, amelyek egy hozzáértő HR vezető vagy cégvezető számára egyértelműen jelzik, hogy az ajánlati ár sem az ajánlatot adó vállalkozás működésének költségeit, sem pedig a foglalkoztatásra ajánlott munkavállalók bekerülési költségeit nem fedezik. Hiszen hogyan működhet másként egy cég, ha a vállalási ára olcsóbb, mint a minimálbér és annak közterhei? Vajon hol az a határ, amíg pusztán a számlán szereplő összeg az elsődleges és minden más mellékes egy döntéshozó vezető számára. Pedig igenis van felelőssége minden döntéshozónak.

Felelőssége van a munkavállalóiért, a jogszabályok betartásáért és a cége hírnevéért, s ezt nem biztos, hogy megéri aprópénzre, olcsóbbnak tűnő megoldásra váltani.

A nem körültekintően eljáró megrendelő az irreálisan alacsony vállalási árért cserébe olyan munkatársakat kap, akikről tudja, hogy átverik, kihasználják s így akaratlanul is cinkosává válik az elkövetőknek. Ezek a munkavállalók nem lesznek jogosultak orvosi ellátásra vagy nyugdíjra. Emberi sorsok függhetnek egy tisztán anyagi szempontok alapján meghozott üzleti döntéstől.  Természetesen senki ne gondolja azt, hogy ez „pusztán” morális kérdés. A kiskapukat kereső vagy nem kellően körültekintő vállalkozás nem bújhat ki a felelősség alól. A tisztességtelenül, törvénytelenül működő „partner” nem viszi el egyedül a balhét, magával rántja szerződött partnerét is. A felelősség az ilyen szolgáltatót igénybevevő megrendelőre is kiterjed.

Az irreálisan alacsony vállalkozási árakban rejlő pillanatnyi előny könnyen elvész, hiszen a Nemzeti Munkaügyi Hivatal egy ellenőrzés során akár arra a következtetésre is juthat, hogy a munkaviszony valójában közvetlenül a megrendelő és a szabálytalanul foglalkoztatott munkavállaló között jött létre; ebben az esetben a bejelentés elmulasztása miatti, fejenként 100.000 Ft összegű bírság megfizetésére közvetlenül a megrendelőt kötelezik, de természetesen a munkavállalók után be nem fizetett közterheket is a megrendelőn kérik számon. Az ellenőrzések miatti vizsgálatok hangulata, a munkaerő-kiesés, a szükséges erőforrások és a cég hírnevének megtépázása anyagiakban nem mérhető kárt okozhat, ha nem vagyunk körültekintőek. Sőt az új Ptk. 2014-től szigorúbban kezeli a vezető tisztségviselők felelősségét is. Megéri körültekintőnek lenni. Biztonságot jelent, ha megbízható, legálisan működő vállalkozást bízunk meg a munkaerő biztosításával, aki ellenőrizhető módon szavatosságot vállal szolgáltatása szabályosságáért.

Az atipikus foglalkoztatásban érintett 4 érdekképviseleti szervezet összefogva közös célként fogalmazza meg, hogy garanciát biztosítva megrendelői számára fellépjen a piacot zavaró szereplők, ,,potyautasok” ellen.

Feladatuknak tekintik, hogy tagjaik működésének szigorú kontrolljával példát mutassanak, mintát adjanak a piacon tevékenykedő többi cég számára. Fontos, hogy az érintettek megértsék, hogy az atipikus foglalkoztatás nem egy munkaügyi mocsár, ahol ügyeskedve lehet csak talpon maradni, hanem egy olyan legális munkaerő-piaci eszköztár, amit a megrendelők igényeinek megfelelő munkaerő költséghatékony, rugalmas és szervezett tejesítése érdekében dolgoztak ki és használnak eredményesen az egész világon. A legálisan működő atipikus HR szolgáltatók a munkaerőpiac fontos szereplői, több százezer ember számára biztosítanak pénzkereseti lehetőséget és az utóbbi évek új munkahelyeinek többsége ebben a formában jött létre.

A fent említett visszaélések miatt a szervezetek úgy döntöttek, hogy a HR szolgáltatási piac átláthatóságát és legalitását erősítve meg kell védeniük saját munkaadóikat, megrendelőiket és mindent meg kell tenniük azért, hogy ne lehessen visszaélni az emberek kiszolgáltatottságával.

A négy szervezet (MMOSZ, SZTMSZ, DiákÉSZ, ISZOSZ) egy olyan tanulmányt dolgozott ki a kormány számára, ami biztosítja ezen célok megvalósítását, a tisztességtelen piaci szereplők mozgásterének szigorú szűkítésével. Ezt az anyagot a szervezetek eljuttatják az érintett tárcák döntéshozóihoz.

Munka törvénykönyve 2012-1992

Az új Mt. és a régi Mt. szövegét a jól ismert tükrös formába szerkesztettük.

Naprakész segítséget nyújt munkajogászoknak, bíráknak, HR-eseknek, joghallgatóknak.

Most rendelje meg!

A teljesség igénye nélkül az elkészült munkaanyag néhány javaslatrészlete, amelyek figyelembe vételével megakadályozható, hogy a munkaerő a visszaélések célpontjává válhasson:

Fordított Áfa:
A tisztességtelenül működő és egyébként nem tetten érhető vállalkozások mozgásterének minimalizálása érdekében javasoljuk a fordított ÁFA bevezetését az EU által engedélyezett leghosszabb ideig.

Ezzel a megoldással kizárjuk a visszaélések lehetőségét.

Ágazati minimális szolgáltatási díj (munkaerő-kölcsönzés – iskolaszövetkezetek):

Miképp az építőiparban, a munkaerő kölcsönzők és az iskolaszövetkezetek piacán is olyan élessé vált az árverseny, hogy az egyes szereplők túlzott kockázatvállalásával kérdésessé válik az alkalmazottak bérének és közterheinek megfizetése. Ezzel garantálni tudjuk a piaci verseny szabályainak érvényesülését, és azt, hogy a kölcsönző cégek legalább a törvényes minimálbért megfizessék a munkavállalók számára.

Kölcsönbeadó és kölcsönvevő közös felelőssége irreális szolgáltatási díjak esetén

A mai napig vannak olyan élő szerződések, ahol a törvényes minimálbér és közterhei alatti vállalkozási árakban állapodnak meg a partnerek. Az ilyen szerződések előre vetíthetik a cégek illegális működést illetve kölcsönbeadó bedöntését. Ebben az esetben a közterhek és az ÁFA „megtakarítása” lehet az indok az irreálisan alacsony árakra.

Továbbá, a mai napig vannak olyan tenderek is, ahol a törvényes minimálbér és közterhei alatti vállalkozási árakon kerül megkötésre a szerződés.  Az ilyen szerződések előre vetíthetik a cégek illegális működést illetve kölcsönbeadó bedöntését. Ebben az esetben is a közterhek és az ÁFA „megtakarítása” lehet az indok az irreálisan alacsony árakra.

Javaslatunk, hogy a minimális szolgáltatási díj alatti szerződések esetében, a munkavállalók bérének és közterheinek illetve az ezzel összefüggő büntetéseknek a fedezésére a szerződők közös felelőssége kerül kimondásra.

Fenti szakmai szervezetek bíznak abban, hogy ezen intézkedések hatására az ügyeskedők, közterhek lenyúlásából élő vállalkozások számára a munkaerőpiac már nem biztosít játékteret. Továbbá, hogy ezen intézkedések hatására javul az emberek létbiztonsága, és munkaerő nem csak egy költségvetési sor lesz a vezetők számára, hanem felelősség. Az emberek megérdemlik, hogy felelősséget vállaljunk értük, s az értékük nem fillérekben mérhető.

A négy érintett érdekképviselet tagjai, munkaerő-kölcsönzők, iskolaszövetkezetek legfőbb értékét a munkatársaik adják. Akiket törvényesen, kiszámíthatóan biztosítanak megrendelőiknek. Munkát és megélhetési lehetőséget, és biztonságot garantálva számukra.

A fekete foglalkoztatásban érintettek hátrányai:

Kölcsönbevevő:

  • a munkaviszony fennállását náluk  fogják vélelmezni, ennek megfelelően a bejelentés elmulasztása miatt 100.000.- Ft / fő tételes bírság
  • a munkaviszony fennállása alatt kifizetett bérekre fizetendő adót rajtuk fogják behajtani
  • kapcsolódó ellenőrzések kezdődhetnek, amik sok erőforrást kötnek le
  • amikor kiderül az illegális foglalkoztatás, akkor a termelésből kieső embereket nehéz pótolni
  • a cég presztízsén esik csorba, az első hírek sosem pontosak, így a kölcsönbe-vevő nem a megkárosítottak közé lesz sorolva, hanem az terjed el, hogy még az XY cég is feketén dolgoztatja az embereit

Munkavállaló:

  • ellátás igénybevétele esetén „piros lámpa”, vagyis az orvos a kezelés előtt közli, hogy nincs biztosítása, rendeznie kell a jogviszonyát
  • az OEP hivatalosan megkeresi, hogy igazolja  a biztosítás fennállását – hatósági ügyintézés kellemetlenségei, időigénye
  • ha véletlenül nincs meg a munkaszerződése, akkor nem tudja igazolni, hogy biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonya van – egészségügyi szolgáltatási járulék fizetési kötelezettséget is megállapíthatnak, akár évekre visszamenőleg, ami több százezer Ft is lehet
  • az a cég, amelyik nem jelenti be a munkavállalóit, szinte 100%, hogy egyéb kötelezettségeit sem teljesíti, tehát be sem vallja a munkavállalók jövedelmét, az azokat terhelő közterheket, így nyugdíjazás esetén a szolgálati idő és jövedelmi adat is hiányozni fog az ilyen időszakra, tehát kevesebb összegű és alacsonyabb mértékű lesz a nyugdíj
  • ha nem TB kifizetőhely az illegális kölcsönbe-adó, akkor jövőre (amikor az OEP a NAV-tól kapja majd a táppénzhez szükséges kereseti adatokat), nem kap táppénzt a munkavállaló (hiszen a NAV nem tud mit átadni az OEP-nek)

HÁTTÉRANYAGOK

A munkaerő-kölcsönzés keretében történő foglalkoztatás – ellentétben a hagyományos munkaviszonnyal – nem két-, hanem háromoldalú jogviszony, ennek megfelelően három fél érdekeit szükséges figyelembe venni. Abban az esetben, amennyiben a kölcsönbeadó, vagyis a munkavállalóval munkaszerződést kötő munkáltató a munkavállalóval kapcsolatos bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, az nemcsak a kölcsönzött munkavállaló, hanem az őt kölcsönvevő társaság számára is kockázatokat rejt magában.

A kölcsönbeadó által nem bejelentett munkavállaló jellemzően az orvosnál szembesül rendezetlen jogviszonyának következményével, amikor az orvos a kezelés megkezdése előtt közli vele, hogy társadalombiztosítási jogviszonya nem áll fenn, azt rendeznie szükséges. Az orvos ezt a tényt az OEP-nek is köteles jelezni, amely ezt követően hivatalos úton is felhívja a munkavállalót, hogy igazolja biztosítási jogviszonyának fennállását, amely a munkavállaló számára egy nyilvánvalóan kellemetlen és időigényes hatósági ügyintézést eredményez. A munkavállaló a munkaszerződésével tudja igazolni, hogy biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonya van – amennyiben nincs írásbeli munkaszerződése, és más módon sem tudja igazolni a munkaviszony fennállását, úgy szélsőséges esetben akár évekre visszamenőleg is kötelezhetik a munkavállalót egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetésére, amelynek összege több százezer forintra is rúghat.

Ugyan csak feltételezés, de valószínűsíthető, hogy az a kölcsönbeadó, amelyik nem jelenti be kölcsönzött munkavállalóit, egyéb közteher-fizetési kötelezettségeit sem teljesíti, tehát nem vallja be a munkavállalók jövedelmét, nem fizeti be az azokat terhelő közterheket, így a munkavállaló nyugdíjba menetelekor a szolgálati idő és jövedelmi adat is hiányozni fog az ilyen időszakra, tehát kevesebb összegű és alacsonyabb mértékű lesz a nyugdíj. Mindemellett, ha nem társadalombiztosítási kifizetőhely a törvénytelenül működő kölcsönbeadó, akkor 2014-től – amikor az OEP a NAV-tól kapja majd a táppénzhez szükséges kereseti adatokat – nem kap táppénzt a munkavállaló, hiszen a NAV-nak nem állnak majd rendelkezésére olyan adatok, amelyeket át kellene adnia az OEP-nek.

A kölcsönvevő társaság is komoly kockázatokat vállal, amennyiben a várható anyagi előnyre fókuszálva – akár tudatosan, akár nem – olyan munkaerő-kölcsönző céggel köt szerződést, amely kölcsönzött munkavállalóit nem jelenti be, esetleg egyéb módon is törvénytelenül jár el, ugyanis a Nemzeti Munkaügyi

Hivatal egy ellenőrzés során akár arra a következtetésre is juthat, hogy maga a kölcsönzési jogviszony is fiktív, ennek megfelelően pedig vélelmezni fogják, hogy a munkaviszony valójában közvetlenül a kölcsönvevő és a munkavállaló között jött létre. Amennyiben ez megállapításra kerül, a bejelentés elmulasztása miatti, fejenként 100.000 Ft összegű bírság megfizetésére közvetlenül a kölcsönvevőt kötelezik, de természetesen a munkavállalók után be nem fizetett járulékokat és a munkaviszony fennállása alatt kifizetett munkabérek után az államot megillető adót is a kölcsönvevőn kérik számon.

Természetesen az NMH által lefolytatott ellenőrzések a kölcsönvevőnél is jelentős erőforrásokat kötnek le, emellett a kölcsönvevő ilyen esetben reflexszerűen szabadulni igyekszik a törvénytelenül működő kölcsönbeadótól és az általa kölcsönbeadott munkavállalóktól, akiknek a termelésből való kiesése nehezen pótolható, így komoly problémát jelent. Mindemellett figyelembe kell venni azt is, hogy a nem szabályosan foglalkoztatott munkavállalókat kölcsönvevő társaság jó hírnevén is komoly csorba eshet, a cég nevének már a törvénytelen foglalkoztatással kapcsolatos puszta asszociációja is rendkívüli presztízsveszteséget jelenthet, hiszen a kölcsönvevőt az eset kiderülésekor azonnal törvénytelenül eljáró munkáltatónak tekinti a közvélemény.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.