Miért a HR-t építik le?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha leépítési kényszerhelyzetbe kerül egy vállalat, vagy a képzetlen munkaerőtől válik meg, vagy az olyan támogató osztályokat karcsúsítja, amelyek költséget termelnek, ilyen például a HR és a marketing. Ez utóbbiak akkor kerülhetnék el az elbocsátást, ha stratégiai partnerré tudnának válni, és bebizonyítanák, hogy nem „csupán” a pénzt viszik, hanem értékteremtő területek. Eközben egyre terjed a humán folyamatok kiszervezése, ami a HR stratégiai fókuszát erősítheti.


Ha megvizsgáljuk, hogy milyen hatékonyságnövelő intézkedésekhez folyamodtak a hazai vállalatok az elmúlt, különösen a válságos években, jól látszik, hogy ezek nem a rugalmasság irányába mutattak. A puhább módszerek helyett – bércsökkenés, munkaidő-rövidítés, visszavételi ígérettel kombinált ideiglenes elbocsátás – helyett ugyanis a kemény alkalmazkodás volt inkább a jellemző, vagyis a válságra tömeges elbocsátásokkal reagáltak. Mindezt a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézete által 2010-ben kiadott Munkaerő-piaci Tükör adatai foglalják össze, amely szerint a munkavállalók munkaviszonyát legtöbbször felmondással szüntették meg, minden hetedik dolgozónak közös megegyezéssel mondtak fel, a munkavállalók 0, 75 százalékának pedig nem hosszabbították meg a határozott idejű munkaszerződését.

Hozzászoktak a változásokhoz a cégek

Úgy tűnik, a fenti tendencia mára sokat változott, olyan nagymértékű és széleskörű elbocsátásokat ugyanis ma már nem lehet tapasztalni, mint korábban, és a munkaadók egyre több lehetőséggel próbálnak meg élni, mielőtt a létszámleépítés mellett döntenének – fogalmazott a munkajog.hu érdeklődésére Szekeres Katalin, a Manpower Munkaerő-szervezési Kft. marketing menedzsere. A cégek nyilvánvalóan rájöttek, hogy sokszor többe kerül az elbocsátott dolgozókat később pótolni, mint valamilyen egyéb módszerhez folyamodni, így ma már keresik a lehetőségeket – például a munkaszerződés módosításával – hogy miként tudják megtartani a kulcs-munkavállalóikat.

Hasonlóan látja Tokár Péter, a TESK ügyvezető igazgatója is, aki szerint a cégek hozzászoktak a megváltozott piaci körülményekhez. Vagyis, ha viszonylag állandó a munkamennyiség, akkor nincs különösebb gond; ha pedig változó a munkavolumen, akkor vagy munkaidő-keretben gondolkodnak, vagy munkaerő-kölcsönzést vesznek igénybe, így rugalmasan tudnak reagálni minden változásra. Ráadásul munkajogi szempontból is körültekintőbbek lettek a vállalatok, mert nagy anyagi kockázatokkal járhat a leépítés, egy szerencsétlen „kirúgás” még fizikai dolgozók esetében is akár több millió forintos költséget jelenthet a cégnek – állítja az ügyvezető.

Hiányzik a hosszú távú munkaerő-stratégia

Bár az idei utolsó negyedévre 11 százalékos elbocsátást prognosztizált a Manpower, ami átlagosnak mondható, a magyar munkaerőpiacot nagyfokú bizonytalanság jellemzi. A felsővezetők 10 százaléka ugyanis nem tudja, hogy a következő három hónap során milyen irányban fog változni dolgozói létszáma. Ezt a bizonytalanságot több tényező magyarázza – mondta Szekeres Katalin. Az egyik az, hogy számos vállalat nem rendelkezik konkrét és hosszú távú munkaerő-stratégiával, amely útmutatást adna akár a váratlan piaci változások kezelésére is. Ennek hiányában sokszor eseti módon hoznak döntéseket a munkaerő-felvételt vagy elbocsátást illetően, amely jellemzően több időt igényel, mintha egy jól meghatározott HR stratégiát követnének. – A bizonytalanság másik legfőbb forrása a piaci környezet bizonytalansága. Ilyen körülmények között azok a vállalatok tudnak sikeresek maradni, amelyek beépítik humán stratégiájukba a rugalmas foglalkoztatási formákat, például a munkaerő-kölcsönzést. A bizonytalanság emellett bizonyos mértékben jól kontrollálható a kiszervezéssel is – magyarázta a Manpower marketing menedzsere.

Kiket küldenek el?

Az elbocsátások nagy része azokat a területeket érinti elsősorban, ahol a legképzetlenebb munkaerővel folyik valamilyen termelés, és ezt a tevékenységet könnyen ki lehet vinni olyan országokba, ahol ez a képzetlen munkaerő még olcsóbban beszerezhető. Azoknál a munkafolyamatoknál, illetve munkakörökben, ahol már valamilyen tudásra is szükség van, kisebb a leépítés kockázata – közölte Tokár Péter.

Emellett – tette hozzá Szekeres Katalin – az elbocsátások általában a költség-helyeket, támogató osztályokat érintik még, szemben a bevételt (és profitot) termelő részlegekkel. – Ebből a szempontból általában a HR és a marketing osztályon csattan az ostor, amelyek akkor tudják az elbocsátást elkerülni, ha stratégiai partnerei tudnak lenni a vállalatvezetésnek és be tudják bizonyítani, hogy nem „csupán” költséghelyek, hanem értékteremtő területek – fogalmazott a marketing menedzser.

A kiszervezések fókuszában a HR

Mint mondta, manapság a költséghatékonyság és a stratégiai fókusz a meghatározó, ezért azokat a területeket szervezik ki a vállalatok, amelyekre nem tudnak, vagy nem akarnak stratégiai fókuszt helyezni, vagy úgy gondolják, saját üzleti kereteik között nem tudnak további hatékonyságnövekedést elérni. A kiszervezések elsősorban az adott erőforrás hatékony menedzsmentjére fókuszálnak – pl. alapanyag, IT, humán erőforrás –, vagyis azt vizsgálják a cégek, hogy az adott területen mely erőforrás nem megfelelő menedzsmentje jelenti a szűk keresztmetszetet a fejlődésben. – Ha például ez egyértelműen a humán erőforrás, például nem tudják menedzselni a fluktuációt a területen, vagy a képzést, a motivációt, a toborzást, akkor érdemes egy külső szállítóval megegyezni, amelynek a know-how-ja megfelelőbb ezen területek kezelésére, mintha benn tartanák ezt a funkciót – fűzte hozzá a szakember.

Tokár Péter úgy látja, a HR területén már nem lehet tovább szűkíteni a kereteket, mivel a feladatkörök nemhogy csökkentek volna, a HR-eseknek még több dologhoz kell érteniük és egyre szélesebb körű érdekérvényesítést kell végezniük, ha eredményesek akarnak lenni. A TESK ügyvezetője szerint a HR a stratégiai vezetés része, és ezt a szerepet ki kell vívnia magának, mert ha csak végrehajtó, akkor sok esetben rajta csattan az ostor. – A HR azonban olyan funkciókat lát el és olyan komoly befolyásoló szerepe van a hatékonyságban – például a képzések, a képességek és főleg az attitűd kialakítása kapcsán –, hogy végzetes lehet, ha tovább szűkítik a szerepkörét – fogalmazott Tokár Péter. Hozzátette: szerinte bizonyos HR-es feladatok még sokáig belső, cégen belül elvégzendő funkciók maradnak, mint pl. a munkakörök és ahhoz kapcsolódó kompetenciák áttekintése, a képzési tervek összeállítása, a stratégiai feladatok, viszont a végrehajtás a legtöbb esetben kiadható lesz.

 

Nem véletlen, hogy már hazánkban is kezd megjelenni az ún. Recruitment Process Outsourcing (RPO) vagyis a HR folyamatok kiszervezése. Mint Szekeres Katalin elmondta, a HR osztályok így kisebb létszámmal, de nagyobb hozzáadott értéket tudnak létrehozni, azáltal, hogy a vállalat stratégiai üzleti céljaira fókuszálhatnak. Hozzátette: az RPO jelentheti egyes részfeladatok kiszervezését, tipikusan ilyen a toborzás vagy a kiválasztáshoz kapcsolódó adminisztrációs támogatás, de átölelheti a teljes HR „életciklust” is, beleértve a teljes munkaerő-utánpótlási folyamatot, beléptetést, orientációt, belső képzést és fejlesztést is.

Az outsourcingon belül egyébként egyre jellemzőbb az „in-sourcing” is, amikor a partner csak a kérdéses erőforrás menedzsmentjét végzi, de ehhez akár a cég egyéb infrastruktúráját is kihasználhatja. Szekeres Katalin ugyanakkor hangsúlyozta: kiszervezni csak akkor érdemes, ha nem stratégiai területről van szó. Bár sokszor ennek a megállapítása is bonyolult folyamat, vannak olyan cégek, amelyek rövidtávon képesek eredményt felmutatni és hosszú távon képesek alkalmazkodni a változó környezethez.

A kiszervezésen túl egyéb megoldások is léteznek az erőforrások átcsoportosítására. Ilyen például az átminősítés/átirányítás. Az új munka törvénykönyve az átirányítás, kiküldetés, kirendelés fogalmak helyett egységesen a „munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás” fogalmat alkalmazza, és a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás korábbi szabályait egyszerűsíti. Ennek maximális tartamát naptári évenként jelentősen csökkenti: az eltérő munkakörben, munkahelyen vagy más munkáltatónál történő foglalkoztatás nem haladhatja meg a 44 beosztás szerinti munkanapot vagy 352 órát. A felek azonban a munkaszerződés megfelelő – határozott időre szóló – módosítása alapján hosszabb időre is megállapodhatnak a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásra. A munkáltató átképezheti a dolgozóját, ez esetben valamely szakképesítéssel, szakmai gyakorlattal rendelkezőket egy másik szakképesítéshez, illetve szaktudáshoz juttatnak el. Munkakörök, részleges átszervezésével, pedig szintén vagy új területre kerül a dolgozó, vagy munkaköre megszűnésével távozni kényszerül a vállalattól.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.