Mit figyel nyáron a munkaügyi hatóság?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha nem is tudjuk pontosan, mit tesznek a munkaügyi hatóság ellenőrei idén nyáron, azt ismerjük, melyek 2016. júniusban és júliusban a kiemelten ellenőrzött területek.


A nemzetgazdasági miniszter minden évben közzéteszi a tárgyévre vonatkozó munkaügyi célellenőrzéseket, amely során a munkaügyi hatóság a hatáskörébe tartozó ellenőrzési tárgykörök közül kiemelt konkrét célokat vizsgál a tárgyév különböző szakaszaiban. 2016. júniusban és júliusban ilyen kiemelt ellenőrzési cél a munkavállalók jogviszonyának rendezettsége érdekében a foglalkoztatásra vonatkozó alapvető szabályok érvényre juttatásának vizsgálata. A célzott ellenőrzést a munkavállalók alapvető jogai érvényesülésének elősegítése, illetve a tisztességes, jogkövető vállalkozások versenyhátrányának csökkentése indokolja.

A foglalkoztatásra vonatkozó alapvető szabályok érvényre juttatásának vizsgálata általánosabb ellenőrzési kategóriát takar, azonban összevetve a meghatározást a munkaügyi hatóság hatáskörébe tartozó ellenőrzési tárgykörökkel, konkrétabb képet kapunk.

Mindenképpen ide tartozik a munkaviszony létesítéséhez szükséges jognyilatkozat alakszerűségére, és a munkáltató írásbeli tájékoztatási kötelezettségére vonatkozó rendelkezések megtartásának vizsgálata. A gyakorlatban sokszor előfordul, hogy a munkáltató írásbeli munkaszerződés nélkül, szóbeli megállapodás alapján foglalkoztatja a munkavállalót. A munkaviszony tekintetében akarategység tehát létezik a felek között, de a munkaszerződés írásba foglalása, a törvény kötelező előírása ellenére elmarad. Az írásba foglalásról a munkáltató köteles gondoskodni, amelynek hiányában a munkaszerződés érvénytelen. Az érvénytelenség orvoslására a törvény tartalmaz egy fikciót, miszerint ha a munkavállaló a munkába lépést követő harminc napon belül nem hivatkozik az írásba foglalás elmaradása miatti érvénytelenségre, akkor a munkaviszonyt érvényesen létrejöttnek kell tekinteni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a munkáltató egy munkaügyi ellenőrzés során alappal hivatkozhat arra, hogy a munkavállaló reakciója hiányában megállapodásuk érvénytelensége elenyészett, hiszen a munkaügyi hatóság ettől függetlenül vizsgálhatja a munkaszerződés írásba foglalásának teljesítését, és több munkavállalót érintő mulasztás megállapítása esetén munkaügyi bírságot szabhat ki. A munkaügyi hatóságnak arra is lehetősége van, hogy a további foglalkoztatást megtiltsa, és az eltiltás időtartamára állásidő fizetésére kötelezze a munkáltatót, amennyiben a jogszabálysértés súlyossága miatt a munkaviszony nem tartható fenn, és a sérelem rövid időn belül nem orvosolható. A munkaszerződés írásba foglalása azonban gyorsan és könnyen pótolható, így ezen szankció alkalmazása nem életszerű.

A Munka Törvénykönyve több esetben is rögzíti a munkáltató írásbeli tájékoztatási kötelezettségét, amelyek közül a foglalkoztatás alapvető szabályainak körébe tartozik a munkaviszony alapvető szabályairól történő tájékoztatás a munkaviszony kezdetétől számított tizenöt napon belül (például tájékoztatás napi munkaidőről, az alapbéren túli munkabérről és egyéb juttatásokról, a munkáltatói jogkör gyakorlójáról). Az ezekben bekövetkező változásról, az azt követő tizenöt napon belül, ugyancsak írásban kell tájékoztatni a munkavállalót. A tizenöt napot meghaladó külföldi munkavégzés esetén a Munka Törvénykönyve további tájékoztatási elemeket ír elő, amelyekről legkésőbb a kiutazást megelőző hét nappal korábban kell írásban tájékoztatni a munkavállalót. A munkaerő-kölcsönzés céljából létrejött munkaviszony esetén a kikölcsönzést megelőzően a kölcsönvevő adatairól, és a kikölcsönzés lényeges körülményeiről ugyancsak írásban kell a munkavállalót tájékoztatni. Az írásbeli tájékoztatási kötelezettség megszegése több munkavállaló esetén munkaügyi bírság kiszabását eredményezheti. Azonban mivel a munkaszerződés írásba foglalásának elmaradásához képest kisebb súlyú kötelezettségszegésről van szó, a munkaügyi hatóság minden bizonnyal először a szabálytalanság megszüntetésére kötelezi a munkáltatót.

A munkaviszony létesítésének és megszüntetésének az adóhatóság felé történő bejelentése is olyan alapvető foglalkoztatási szabály, amely nemcsak a munkavállalók jogainak védelmét, de a vállalkozások közötti versenyhátrány felszámolását is szolgálja. Egyes munkáltatók ugyanisa fekete foglalkoztatással igyekeznek jelentős mértékű közteher megfizetése alól kibújni. A bejelentési kötelezettség megszegése esetén munkaügyi bírság kiszabása kötelező.

Ugyancsak a munkavállalók alapvető jogainak érvényesülését szolgálja a munkaviszony megszűnése esetén a munkaviszonyra vonatkozó jogszabályok által megkövetelt igazolások kiadása. Habár nincs olyan jogszabályi előírás, miszerint a munkavállaló a „kilépő papírok” nélkül nem létesíthet új munkaviszonyt, de a gyakorlatban érvényesülő tendencia szerint az új munkáltatók enélkül nem alkalmazzák a munkavállalót. Ez a kötelezettségszegés munkaügyi bírság kiszabását akkor alapozhatja meg, ha több munkavállalót érint. 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.