Mit jelent a sérelemdíj a munkaügyi gyakorlatban?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mi a sérelemdíj lényege? A bevezetése mit jelent a gyakorlat számára? Jelentheti-e a sérelemdíj a jogellenes munkaviszony megszüntetések miatti igények bővülését? Írásunkban ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.


A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (új Ptk.) a sérelemdíj intézményének a bevezetésével a személyiségi jogok védelmében egy teljesen új helyzetet teremtett. Az új jogintézmény – az egyes törvényeknek az új Polgári Törvénykönyv hatálybalépésével összefüggő módosításáról szóló 2013. évi CCLII. törvény alapján – 2014. március 15. napjától a munka világában, a munkaviszonyokra vonatkozóan is alkalmazandó, a jogviszony jellegéből következő specialitások figyelembevételével. Lényeges, hogy sérelemdíj iránti igény a 2014. március 15-ét követő jogsértések kapcsán és az általános munkajogi elévülési időtől eltérően 5 évig érvényesíthető.

A sérelemdíj lényege

A sérelemdíj a korábbi nem vagyoni kár helyett került be a törvénybe. A jogintézmény lényege gyakorlati szempontból akként ragadható meg a legegyszerűbben, hogy a sérelemdíj iránti igény esetén csak a személyiségi jogi jogsértés tényét kell bizonyítani, az abból okszerűen következő hátrányt (kárt) nem.

Egy példán keresztül bemutatva ez azt jelenti, hogy ha pl. a munkavállaló a felettese miatt folyamatos stressznek van kitéve, ami miatt valamilyen betegség alakul ki, csak a felettese jogellenes, személyiségi jogait sértő magatartását kellene igazolnia, azt azonban nem, hogy ennek következtében az egészségében milyen károsodás állt elő.

A személyiségi jogok típusai

A személyiségi jogok tárháza meglehetősen széleskörű, taxatív felsorolásuk gyakorlatilag nem létezik. Anyajognak tulajdonképpen az emberi méltóság tekinthető, amelyből az egyes személyiségi jogok levezethetők.

Lényeges, hogy a személyiségi jog nem csak a természetes személy/munkavállaló kapcsán, hanem – korlátozottan, de – jogi személy, szervezet/munkáltató vonatkozásában is értelmezhető.

A vezető tisztségviselő felelőssége

A kézikönyv bemutatja a legfontosabb polgári jogi szabályokat, a polgári jogi felelősség alapjait és a jogágakon átívelve, közérthetően összefoglalja a téma által érintett különböző területek szabályozását is. 

További információ és megrendelés >>

Munkavállalói oldalon klasszikus eset pl. a munkavállaló egészséghez való jogának, privát szférájának stb. megsértése. Munkáltatói oldalon lehetséges pl. a munkáltató üzleti titkának, jó hírének a megsértése.

A sérelemdíj iránti munkajogi igények kapcsán elsőként jellemzően a munkavállalói igényekre gondolunk, fontos ugyanakkor azt is látni, hogy ilyen típusú igényeket a munkáltatók is érvényesíthetnek. Ez utóbbi esetekben az Mt. kárfelelősségre vonatkozó szabályait kell alkalmazni, vagyis a munkavállalói kárfelelősség az általános szabályok mentén ez esetben is korlátozott.

Gyakorlati példák

A technika újabb és újabb vívmányainak nem megfelelő használata a személyiségi jogi sérelmek újabb típusait is magukkal hozzák. Ma már a munkáltatóknak lehetőségük nyílik arra, hogy a munkavállalóik tevékenységét folyamatosan nyomon kövessék, amely azonban a munkaviszonnyal össze nem függő, a munkavállaló személyes szférájába tartozó információkhoz való hozzájutást is eredményezheti.

Jellemző továbbá, hogy egyes szakmakörökben az egyre nagyobb piaci elvárások, erősödő nyomás miatt a munkavállalókkal való bánásmód sérül és kialakul egy rossz kommunikáció, bántó, megalázó hangvétel a vezetők és beosztottak között.

Másfelől pl. a közösségi oldalak használata és az azokon keresztül történő gyors, és számos felhasználóhoz eljutó adatközlés is veszélyeket hordozhat magában. Nem ritka, hogy a munkavállalók a munkahelyükön elszenvedett vélt vagy valós sérelmeiket, a kollegákkal, vezetőkkel, vagy a munkáltatói szervezettel szembeni kritikájukat a közösségi oldalon osztják meg, sőt a munkahelyükön készült – viccesnek tartott – videókat tesznek fel. Az említett esetek – sokszor a munkavállaló valós szándékán túl – komoly munkáltatói érdeksérelmet eredményeznek.

A fenti esetekben a rossz gyakorlatnak a jog eszközével történő visszaszorítása feltétlenül támogatható, az egyes esetek megítélése és a jogkövetkezmény mértékének a meghatározása tekintetében azonban a jogalkalmazókra nagy felelősség fog hárulni.

Fontos a rosszhiszemű pereskedők kiszűrése

A sérelemdíj logikája magában hordozza a bagatell igények elszaporodásának a lehetőségét és akár teret nyithat a rosszhiszemű pereskedők számára. Ezek kiszűrése, visszaszorítása a bírói gyakorlatra fog hárulni.

Feltétlenül kívánatos, hogy a sérelemdíj bevezetése ne azt jelentse, hogy a munkavállalók csip-csup ügyekkel – pl. csúnyán szólt, nézett a főnök stb. – a bírósághoz fordulnak. Másfelől pedig a sérelemdíj a munkáltatók számára se a megtorlás eszközéül szolgáljon.

A fenti cél álláspontom szerint úgy érhető el, ha a bíróságok az egyes jogsértéseket tágabb összefüggésekbe ágyazva vizsgálják. Így pl. értékelik a jogsértésnek a társadalomra való veszélyességét, a jogsértő valós célját, magatartásának tényleges hatásait és a munkaviszonyok kapcsán a jogviszony célját, jogi természetét is.

KOMMENTÁR AKCIÓ! Kettőt fizet, hármat kap!

Rendeljen 2015. január 31-ig legnépszerűbb kommentárjaink közül hármat és a legolcsóbbat ingyen adjuk!

Kommentár a munka törvénykönyvéhez 2014

Nagykommentár a szerzői jogi törvényhez

Nagykommentár a tőkepiaci törvényhez

Kommentár a Büntető Törvénykönyvhöz

Nagykommentár a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényhez

Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz

További információ és megrendelés >>

A fenti mérlegelési szempontok mentén a bírói gyakorlatban idővel várhatóan kialakul az egyes személyiségi jogsértések „ára”, amely az ilyen jellegű igényérvényesítéseket kiszámíthatóbbá teszi. Egyelőre ugyanis nagy a bizonytalanság a tekintetben, hogy az egyes jogsértéseket hogyan fogja értékelni a bíróság, és annak kapcsán összegszerűen mi az, ami elérhető.

Németországban pl. létezik egy táblázat, amely a személyiségi jogsértésekhez kapcsolódó anyagi jogkövetkezményeket rögzíti. Egy hasonló megoldás véleményem szerint hazánkban is kívánatos lenne.

Amit a sérelemdíj kompenzálhat

Az új Munka Törvénykönyve a munkaviszony jogellenes megszüntetése anyagi jogkövetkezményeinek a jelentős korlátozását, az érvényesíthető összegek csökkenését hozta magával. A korábbi szabályozás szerinti 2-12 havi átalánykártérítés megszűnésével – amely a munkaviszony jogellenes megszüntetésével összefüggésben természetszerűleg együtt járó hátrányokat volt hivatott kompenzálni – a nem vagyoni károk érvényesítése érdekében széleskörű bizonyítást volt szükséges lefolytatni. Ez azonban a munkavállalókra igen nagy bizonyítási terhet rótt és sok esetben olyan személyes körülményeikre vonatkozóan, amelyek nyilvánosság elé tárása újabb komoly érzelmi megterhelést jelentett számukra.

Megítélésem szerint a sérelemdíj a fenti helyzetekben új lehetőséget nyithat meg a munkavállalói igényérvényesítés terén és ezzel az új Mt. által igen csak szűkre szabott anyagi jogkövetkezmény arányosan kompenzálható lenne. Ehhez ugyanakkor annak bíróságok általi elismerése, kimondása szükséges, hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetése egyúttal a munkavállaló emberi méltóságának, személyiségi jogainak a sérelmét is jelenti. Fontos továbbá ennek a jogsértés súlyához igazodó, összegszerűen arányos mértéket szabni.

Mit jelent a sérelemdíj bevezetése a napi gyakorlat számára?

A sérelemdíj bevezetése mind a munkáltatók, mind pedig a munkavállalók számára szemléletváltást és egymás személyiségi jogainak fokozottabb tiszteletben tartását teszi szükségessé.

Munkáltatói oldalon állásponton szerint fontos a munkafolyamatokat abból a szempontból is fokozattan vizsgálni, hogy az milyen megterhelést, stresszt jelent a munkavállalóknak. Nem lehet továbbá figyelmen kívül hagyni a munkavállalók munkahelyi légkörre, vezetők magatartására, kommunikációjára vonatkozó észrevételeit sem. Fontos ugyanakkor az alaptalan munkavállalói panaszoknak is mielőbb gátat szabni, és azokat lehetőleg házon belül a megfelelő mederbe terelni.

A munkavállalók számára a sérelemdíj legfontosabb üzenete az, hogy a munkáltatót érintő közléseikre, annak módjára sokkal inkább oda kell figyelni. Alaposan át kell azt gondolni, hogy a mondandójukat kinek szánják és az valóban csak a célszemélyekhez fog-e eljutni, a kívánt hatást fogja-e kiváltani.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.