Munkaügyeink – nyári változások


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Adó szaklap írása áttekinti, miként módosultak júliustól a távmunkának a veszélyhelyzetre figyelemmel tavaly novemberben hatályba lépett szabályai.

A veszélyhelyzet rendkívüli jogrendjében megszületett, a veszélyhelyzet során a távmunkával kapcsolatos szabályok alkalmazásáról szóló 487/2020. (XI. 11.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: 487/2020. Korm. rendelet) 2021. július 3-ai hatálybalépéssel módosította a veszélyhelyzet során a távmunkával kapcsolatos szabályok alkalmazásáról szóló 487/2020. (XI. 11.) Korm. rendelet módosításáról szóló 393/2021. (VII. 2.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 393/2021. Korm. rendelet). A változás érinti a távmunkával kapcsolatos költségelszámolást és munkavédelmi normákat, továbbá kibővíti a távmunkavégzés törvényi meghatározását. Nem kell hozzá feltétlenül számítógép és internet.

1. Távmunkavédelem – törvényszöveg a rendeletben

A 487/2020. Korm. rendelet kimondta: a veszélyhelyzet ideje alatt a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) távmunkára vonatkozó szabályait nem kell alkalmazni. Ezt az állapotot a 393/2021. Korm. rendelettel módosított rendelkezés is fenntartja, abban a megfogalmazásban, miszerint a veszélyhelyzet ideje alatt az Mvt. 86/A. §-a (A távmunkavégzés eltérő munkavédelmi szabályai) helyett a következő rendelkezéseket kell alkalmazni „[…] munkaviszonyban foglalkoztatott természetes személy foglalkoztatása tekintetében […]” [487/2020. Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés]. Az idézőjelek között olvasható normaszöveg szükségtelenül bonyolult. E helyett elég lett volna csak „munkavállalót” írni, ugyanis az Mt. szerint munkavállaló az a természetes személy, aki munkaszerződés alapján munkát végez [Mt. 34. § (1) bekezdés].

Visszatérve a 393/2021. Korm. rendelettel módosított normaszöveghez, a 487/2020. Korm. rendelet új szabálya szerint a távmunkavégzés – a munkáltatóval kötött megállapodás alapján – a munkavállaló által biztosított munkaeszközzel is történhet. Az ilyen munkaeszköz esetén a munkáltató a kockázatértékelés elvégzése során győződik meg a munkaeszköz egészséget nem veszélyeztető és biztonságos állapotáról. A munkaeszköz egészséget nem veszélyeztető és biztonságos állapotának fenntartásáról ebben az esetben a munkavállaló gondoskodik [487/2020. Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés]. Ezen rendelkezés beiktatása szükségtelen volt, hiszen szó szerint megegyeik az Mvt. 86/A. § (2) bekezdésével. Elegendő lett volna, ha a jogalkotó nem iktatja ki e törvényhely alkalmazását a veszélyhelyzet idejére.

A másik változás szerint a munkáltató a munkavállalót tájékoztatja az Mvt. VI. fejezetében meghatározott munkahelyi munkavédelmi tanácskozási és érdekképviseleti lehetőségekről és gyakorlatról, továbbá az ezzel összefüggő feladatot ellátó felelős személyekről, elérhetőségük adatairól [487/2020. Korm. rendelet 1. § (3) bekezdés]. Ez a rendelkezés sem újdonság, mivel az Mvt. 86/A. § (6) bekezdésének első mondatát ismétli meg.

távmunka szabályozása1.1. Kockázatértékelés, tájékoztatás és ellenőrzés

A 393/2021. Korm. rendelet következtében (jogszabályszerkesztési változás) a 487/2020. Korm. rendelet egy másik szakaszában olvasható az a korábban is már hatályos rendelkezés, miszerint számítástechnikai eszközzel végzett távmunka esetén a munkáltató írásban tájékoztatja a munkavállalót a munkavégzéshez szükséges, az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörülmények szabályairól. Értelemszerűen kizárólag ezen rendelkezés betartása akkor elégséges, ha a munkáltató biztosítja a távmunkavégzés eszközét. Ha viszont a munkavállalóé a számítógép, akkor el kell végeznie a munkaadónak a kockázatértékelést. Ezen túlmenően a munkáltató köteles felhívni a „debütáló” távmunkás figyelmét, a munkavégzés helyét – vélhetően leginkább lakóhelyén – az előbb említett munkakörülmények teljesülésére figyelemmel válassza meg. Az Mvt. – veszélyhelyzet ideje alatt nem alkalmazandó – szabálya a munkáltatónak a távmunkavégzés helyszínén történő ellenőrzéséről rendelkezik. A 487/2020. Korm. rendelet új szabálya szerint viszont a munkáltató a munkavédelmi szabályok megtartását – eltérő megállapodás hiányában – számítástechnikai eszköz alkalmazásával távolról ellenőrizheti (487/2020. Korm. rendelet 1/A. §). Vélhetően például úgy, hogy online kapcsolat segítségével megkéri a távmunkást, laptopjának kamerájával pásztázza körbe a munkahelyeként szolgáló szobát.

1.2. Távmunka – nemcsak számítógéppel

A 487/2020. Korm. rendelet részben megváltoztatta a távmunka törvényi definícióját. Az Mt. szerint a távmunkavégzés meghatározásának egyik mellőzhetetlen eleme, hogy a tevékenységet számítástechnikai eszközzel végzik [Mt. 196. § (1) bekezdés]. A jogszabálymódosítás ugyanakkor a nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunkáról is szól, amely esetén a felek írásban megállapodnak a munkavégzés helyéről (a továbbiakban: távmunkavégzési hely). Ennek lehetőségét a gyakorlatban a munkaköri feladatok ellátásának körülményei alapvetően befolyásolják. Például az iroda titkárnője a lakásán rendezheti az ügyfelek aktáit, ezzel szemben egy esztergapad nem igazán illik a nappaliba.

A nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunka csak a munkáltató által munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített helyen folytatható. A távmunkavégzési helyen a munkavállaló a munkáltató hozzájárulása nélkül nem változtathatja meg a munkakörülményeket. A munkáltató rendszeresen köteles meggyőződni arról, hogy

– a távmunkavégzési helyen a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek, továbbá

– a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e a rájuk vonatkozó rendelkezéseket.

Ezen túlmenően a munkáltató vagy megbízottja – így különösen az Mvt. 8. §-ában (munkabiztonsági szaktevékenységet végző személy), valamint az Mvt. 57. és 58. §-ában megjelölt személy (pl. a foglalkozás-egészségügyi szolgálat biztosításában közreműködő) – a kockázatértékelés elvégzése, balesetvizsgálat lefolytatása, valamint a munkakörülmények ellenőrzése céljából léphet be és tartózkodhat a távmunkavégzési helyként szolgáló ingatlan területén. E helyre a munkavédelmi képviselő a munkavállaló beleegyezésével léphet be és tartózkodhat.

A munkavédelmi hatósági ellenőrzés [Mvt. 81. § (4) bekezdés] a távmunkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet nem jelenthet. A munkavédelmi hatóság a munkáltatót és a munkavállalót az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 3 munkanappal tájékoztatja. A munkáltató az ilyen céllal a távmunkavégzés helyeként szolgáló ingatlan területére történő belépéshez szükséges hozzájárulást a munkavállalótól legkésőbb az ellenőrzés megkezdéséig kell, hogy beszerezze [487/2020. Korm. rendelet 1/A. § (2)–(8) bekezdés].

Az újdonságként ismertetett rendelkezések ugyancsak az Mvt. 86/A. §-ában olvashatóak – csak éppen az Mt.-ben foglalt, számítástechnikai eszközzel végzett távmunkára vonatkoznak. A jogszabálymódosítás talán meglepő fordulata, hogy relativizálja, viszonylagossá teszi a bemutatott szabályok érvényesülését. A munkáltató és a munkavállaló ugyanis a 487/2020. Korm. rendelet munkavédelmi rendelkezéseitől megállapodással eltérhetnek (487/2020. Korm. rendelet 1/B. §).

1.3. Átalány-költségtérítés

A következő változást azt tette szükségessé, hogy rendhagyó módon, 2021. február 1-jén lépett hatályba a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 20/2021. (I. 28.) Korm. rendelet. A távmunkával kapcsolatban elszámolható költség viszont a 2021. január 1-jén hatályos minimálbér összegéhez kapcsolódik. A 487/2020. Korm. rendelet 2. §-a szerint a veszélyhelyzet ideje alatt igazolás nélkül, költségként elszámolható tételnek minősül az Mt. távmunkavégzésre vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően, a munkaszerződésében foglaltak szerint távmunkavégzés keretében munkát végző munkavállalónak, a távmunkavégzéssel összefüggésben költségtérítés címén fizetett összegből a felek által előzetesen meghatározott, de legfeljebb havonta

a) a 2021. év esetében a 2021. február 1-jétől,

b) az ezt követő évek esetében az adóév első napján

érvényes havi minimálbér 10 százalékának megfelelő összeg (idén 167 400 forint 10 százaléka). Ha a távmunkavégzés nem érinti az egész hónapot, ez a havi összegnek a távmunkavégzéssel érintett napokkal arányos része. Változatlan feltétel, hogy a magánszemély a távmunkavégzéssel összefüggésben a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 3. melléklet „I. Jellemzően előforduló költségek” cím 24. pont c) és d) alpontjai1 szerint más költséget nem számol el.

távmunka szabályozása1.4. A törvényt felváltó rendelet

A 393/2021. Korm. rendelet módosító szabálya alapján a veszélyhelyzet ideje alatt az Mt. 196. §-a helyett a 487/2020. Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni. Tekintsük át, hogy mindez milyen változást hoz a veszélyhelyzet elmúltáig! Az Mt. definíciója szerint távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják [Mt. 196. § (1) bekezdés]. A 487/2020. Korm. rendelet szerint elegendő a távmunka megállapításához, ha a munkavállaló a munkát esetleg csak a munkaidő egy részében végzi a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen [487/2020. Korm. rendelet 3. § (2) bekezdés]. Ezt az esetet nevezte el a gyakorlat home office-nak. És amint a munkavédelem új szabályainál már olvashattuk, nem feltétlenül kell számítástechnikai eszközzel dolgozni. Így bármely, informatikai eszközt nem igénylő munkaköri feladat is ellátható odahaza – nem érintve a lakóhely rendeltetésszerű használatát. Az Mt. alapján a munkaszerződésben meg kell állapodni a munkavállaló távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatásában [Mt. 196. § (2) bekezdés]. E tekintetben nincs változás, mert a 487/2020. Korm. rendelet 3. § (3) bekezdése megismétli az Mt. előbb idézett bekezdését.

Fordítsunk az összehasonlítandó jogszabályi rendelkezések sorrendjén, és kezdjünk ezúttal a 487/2020. Korm. rendelettel! E szerint eltérő megállapodás hiányában a távmunkavégzés során

a) a munkáltató utasítási joga a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki;

b) a munkáltató az ellenőrzési jogát távolról számítástechnikai eszköz alkalmazásával gyakorolja;

c) a munkavállaló a munkáltató telephelyén a tárgyévben legfeljebb a munkanapok egyharmada esetén végez munkát; és

d) a munkáltató biztosítja, hogy a munkavállaló a területére beléphessen és más munkavállalóval kapcsolatot tartson [487/2020. Korm. rendelet 3. § (4) bekezdés].

Újra fellapozva az Mt.-t, az a) pontban foglalt szabály megegyezik az Mt. 197. § (1) bekezdésével. Így a munkáltatói utasítási jognak a feladat meghatározására történő korlátozása csak akkor hozhat érdemi változást, ha a távmunkás nem számítástechnikai eszközzel dolgozik. Az Mt.-ben nincs tételes rendelkezés a b) pontban foglaltakról, mindez ugyanakkor összhangban áll a munkavédelmi változásokkal, amelynek egyik szabálya szerint a munkáltató a munkavédelmi szabályok megtartását – eltérő megállapodás hiányában – számítástechnikai eszköz alkalmazásával távolról ellenőrizheti.

Nyilvánvalóan mindennek csak akkor lehet szerepe, ha a munkavállaló nem a munkáltató székhelyén, telephelyén dolgozik. Ezzel összefüggésben rendelkezik a c) pont szabálya, ami szükségszerűen hiányzik az Mt.-ből, hiszen a számítógéppel dolgozó távmunkás éppen, hogy nem a munkáltató telephelyén dolgozik. Végül a d) pont szövege szó szerint azonos az Mt. 196. § (5) bekezdésével.

Annyi eltérés azért van, hogy az a)–d) pont alatt felsorolt szabályok a munkáltató és a munkavállaló eltérő megállapodásának hiányában érvényesülnek. Így a legutóbb említett d) pont tekintetében a veszélyhelyzet tartamára olyan megállapodás is születhet, hogy a munkáltató területére a munkavállaló nem léphet be. Mindez persze szükségszerűen azzal is jár, hogy a c) pontban biztosított lehetőséggel egyáltalán nem élnek, a munkavállaló a munkáltató telephelyén nem végez munkát.

Az Mt. 197. § (4) bekezdésének második mondatát ismétli meg – tehát nem jelent ténylegesen jogi újdonságot – a 487/2020. Korm. rendelet 3. § (5) bekezdése, miszerint, ha a munkáltató az ellenőrzés jogát a távmunkavégzés helyén gyakorolja, akkor az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a távmunkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet. És ugyancsak szó szerint jelenik meg a 487/2020. Korm. rendelet 3. § (6) bekezdésében az Mt. 196. § (4) bekezdése. Mindkét rendelkezés úgy szól, hogy a munkáltató a távmunkát végző munkavállalónak minden olyan tájékoztatást köteles megadni, amelyet más munkavállalónak biztosít.

Miután a módosított 487/2020. Korm. rendelet a veszélyhelyzet tartamára „kiiktatja” az Mt. 196. §-át, nem kell alkalmazni az Mt. azon szabályait, amelyek alapján a munkáltató – a 46. §-ban foglaltakon (a munkaviszony létrejöttéhez kapcsolódó tájékoztatási kötelezettség) túlmenően – tájékoztatja a munkavállalót

a) a munkáltató általi ellenőrzés,

b) a számítástechnikai vagy elektronikus eszköz használata korlátozásának szabályairól, továbbá

c) arról a szervezeti egységről, amelyhez a munkavállaló munkája kapcsolódik [Mt. 196. § (3) bekezdés].

Nem kötelező, de ha praktikusnak tartják, mégis alkalmazhatók az idézett szabályok.

dr. Horváth István és dr. Szladovnyik Krisztina írásából, amely az Adó szaklap 2021/10. számában jelent meg, mindent megtudhat a munkaidőkeret új szabályozásáról is.

1 Az Szja tv. 3. melléklet I. Jellemzően előforduló költségek” cím 24. pont c)alpontja szerint: az internethasználat díja (ideértve különösen az egyszeri, a havi, a forgalmi díjat); míg d)alpontja szerint: a munkáltató székhelyétől, telephelyétől elkülönült munkavégzési hely bérleti díja, a fűtés, a világítás és a technológiai energia díja azzal, hogy ha a lakás és a munkavégzési hely műszakilag nem elkülönített, akkor e kiadás(oka)t a távmunkavégzéssel arányosan, az adott költségre jellemző mértékegységek (munkaidő, m2, m3 stb.) alapulvételével lehet figyelembe venni.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 8.

Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg

Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.

2024. május 7.

Munkajogi kisokos a túlóra szabályairól

Alighanem mindenki számára ismerősen cseng az a kifejezés, hogy túlóra. Ez nem meglepő, hiszen a legtöbb munkahelyen előfordul, hogy tovább bent kell maradni, vagy végül akkor is be kell menni dolgozni, amikor eredetileg pihenőidő telt volna. Gyakorisága ellenére a túlmunka, vagyis a rendkívüli munkavégzés elrendelésének, díjazásának szabályaival sokszor mégis kevésbé vannak tisztában – nemcsak a munkáltatók, sokszor maguk a munkavállalók is. Az alábbiakban ezért összeszedjük az ezzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.