Munkaviszony és TB szabályok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Milyen adminisztrációs teendői vannak a munkáltatónak az új alkalmazott felvételekor, és milyen kötelezettségei vannak a dolgozónak? Milyen társadalombiztosítási ellátásokra jogosít a részmunkaidő és a teljes munkaidő, mikor szünetel a biztosítás?


A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint az e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) 5. § (1) bekezdés a) pontja szerint a munkaviszonyban álló személy biztosított, tekintet nélkül arra, hogy foglalkoztatása teljes vagy részmunkaidőben történik.

A biztosítás az ennek alapját képező munkajogviszony kezdetétől annak megszűnéséig áll fenn [Tbj. 7. § (1) bekezdés]. A munkaviszonyban álló személy a társadalombiztosítás valamennyi ellátására jogosultságot szerez. Ezek:
a) egészségbiztosítási ellátások
egészségügyi szolgáltatás,

  • pénzbeli ellátások (terhességi- gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj, táppénz),
  • baleseti ellátások (baleseti egészségügyi szolgáltatás, baleseti táppénz, baleseti járadék),
  • megváltozott munkaképességű személyek ellátásai  (rokkantsági ellátás vagy rehabilitációs ellátás);

b) társadalombiztosítási nyugellátás

  • saját jogú nyugellátás (öregségi nyugdíj),
  • hozzátartozói nyugellátások (özvegyi nyugdíj, árvaellátás, szülői nyugdíj, baleseti hozzátartozói nyugellátás).

Részmunkaidős foglalkoztatás esetén álláspontunk szerint a munkáltatónak fel kellene hívni a dolgozó figyelmét a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.) 39. § (1) bekez­désében szabályozott arányos szolgálati idő számítási szabályára.

Eszerint, ha a biztosítottnak a Tbj. 5. § (1) bekezdés a) pontja szerinti biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonya keretében – ide nem értve a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) értelmében teljes munkaidőben, illetőleg az adott munkakörre irányadó, jogszabályban meghatározott munkaidőben foglalkoztatottakat – elért nyugdíjjárulék-alapot képező keresete, jövedelme a külön jogszabályban meghatározott minimálbérnél kevesebb, akkor a Tny. 20. §-ának alkalmazása során a biztosítási időnek csak az arányos időtartama vehető szolgálati időként figyelembe. Ebben az esetben a szolgálati idő és a biztosítási idő aránya azonos a nyugdíjjárulék alapját képező kereset, jövedelem és a mindenkori érvényes minimálbér arányával.

Példa:

Ha egy munkáltató egy szakképesítést nem igénylő munkakörben napi 4 órás részmunkaidőben foglalkoztat valakit, akkor teljesen törvényesen adható részére a 98 000 forintos minimálbér fele. Ennek azonban nyugdíjjogi következménye az lehet, hogy ilyenkor az adott évben az illető nem 365, hanem csak 183 nap szolgálati időt szerez a nyugdíj összegének kiszámítása szempontjából.

Fontos, hogy a dolgozó ismerje a biztosítás szünetelésére vonatkozó szabályokat is (Tbj. 8. §).

Szünetel a biztosítás például

a) a fizetés nélküli szabadság ideje alatt, kivéve ha

  • aa)a fizetés nélküli szabadság idejére terhességi- gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély vagy gyermeknevelési támogatás kerül folyósításra, vagy
  • ab) a fizetés nélküli szabadságot tizenkét évesnél ­fiatalabb beteg gyermek ápolása címén veszik igénybe,

b) az igazolatlan távollét időtartama alatt,

c) a munkavégzési kötelezettség alóli mentesítés ideje alatt, kivéve, ha a munkavégzés alóli mentesítés idejére a munkaviszonyra vonatkozó szabály szerint átlagkereset jár, vagy munkabér (illetmény), átlagkereset (távolléti díj), táppénzfizetés történt,

d) az előzetes letartóztatás, szabadságvesztés tartama alatt, kivéve, ha a letartóztatottat az ellene emelt vád alól jogerősen felmentették, vagy a büntetőeljárást megszüntették, továbbá, ha az elítéltet utóbb a bíróság jogerősen felmentette.

A biztosítás szünetelésének időtartamára a Nemzeti Adó- és Vámhivatalon keresztül a dolgozónak egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie [havi 6660, napi 222 forint]. [Lásd a Tbj. 39. § (2) bekezdését és a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (Ebtv.) 29. § (10) bekezdését.]

A dolgozó bejelentése

A munkáltató adóazonosító számának, nevének, elnevezésének, székhelyének, telephelyének, lakóhelyének, továbbá jogelődje nevének és adószámának közlésével – az illetékes első fokú állami adóhatóságnak elektronikus úton [az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 16. § (4)–(9) bekezdés alapján] bejelenti:

  • az általa foglalkoztatott biztosított családi és utónevét, adóazonosító jelét, születési idejét, 
  • a biztosítási jogviszonyának kezdetét, kódját, megszűnését, a biztosítás szünetelésének időtartamát,
  • a heti munkaidejét, a FEOR-számát.

Ha a biztosított nem rendelkezik adóazonosító jellel, a születési családi és utónevét, születési helyét, anyja születési családi és utónevét és a biztosított állampolgárságát is kötelező bejelenteni. Ez a bejelentés az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság érdekében történik. A bejelentést

  • a) a biztosítás kezdetére vonatkozóan a biztosítási jogviszony első napján, a foglalkoztatás megkezdése előtt
  • b) a jogviszony megszűnését, a szünetelés kezdetét és befejezését, a biztosítás megszűnését követően folyósított ellátás kezdő és befejező időpontját közvetlenül követő 8 napon belülkell teljesíteni.

Amennyiben a foglalkoztató személyében jogutódlás következik be, a jogutód munkáltató köteles a jogutódlással érintett biztosított személyre vonatkozóan ilyen bejelentést tenni. A bejelentésben fel kell tüntetni a jogelőd nevét, elnevezését és adószámát, a jogutódlás tényét és napját, továbbá a jogutód nevét, elnevezését, adószámát és a jogutód megalakulása napját is.

Több munkáltató által létesített munkaviszony esetén a munkáltatók a munkaviszony létesítésével egyidejűleg kötelesek írásban az adókötelezettségek teljesítésére egy munkáltatót kijelölni, továbbá a kijelölt munkáltató személyéről a munkavállalót tájékoztatni. Kijelölés hiányában a több munkáltató által létesített munkaviszonyból eredő adókötelezettségek teljesítésére a munkaviszonyban érintett bármely munkáltató kötelezhető. A kijelölt munkáltató a munkavállaló tekintetében adókötelezettségeit saját nevében teljesíti.

Az állami adóhatóság a munkáltató által elektronikusan bejelentett adatokat azok beérkezését követően elektronikus úton haladéktalanul megküldi az egészségbiztosítás biztosítotti nyilvántartásának. Innen tudja az egészségügyi szolgáltató (kórház, rendelő, háziorvos stb.), hogy a dolgozó egészségügyi szolgáltatásra való jogosultsága fennáll.

Igazolás

A foglalkoztató legkésőbb a bejelentést követő napon, illetve később a biztosított kérésére három munkanapon belül köteles a bejelentésről igazolást kiadni a biztosított részére, mely tartalmazza a bejelentésben közölt adatokat és a bejelentés teljesítésének időpontját [Tbj. 44. § (5) bekezdés]. Az igazolás két példányban készüljön, az eredetit vetessük át a biztosítottal (így a munkáltató bírságot kerülhet el).

Az egészségbiztosítási szerv az igazolás kiállítására kötelezettet az igazolás kiállításának elmulasztása, hibás vagy késedelmes teljesítése miatt 100 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja [Tbj. 44/A.§ (7) bekezdés].

A járulék levonása, a dolgozó tájékoztatása

A foglalkoztató a biztosítottnak a tárgyhónapban kifizetett (juttatott), járulékalapot képező jövedelem alapján köteles az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékot (8,5 százalék, amelyből 3 százalék a pénzbeli, 4 százalék a természetbeni egészségbiztosítási járulék és 1,5 százalék a munkaerő-piaci járulék), a nyugdíjjárulékot (10 százalék) megállapítani és a biztosítottat terhelő járulékot levonni.

A megállapított tárgyhavi járulékot az Art. 31.§ (2) bekezdésében és 2. számú mellékletében meghatározottak szerint kell a tárgyhónapot követő hónap 12-éig bevallani, illetőleg megfizetni az állami adóhatóságnak [Tbj. 50. § (1) bekezdés].

A foglalkoztató írásban tájékoztatja a biztosítottat a tárgyhavi jövedelem kifizetésével egyidejűleg a biztosított jövedelméből levont egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékról, valamint nyugdíjjárulékról, illetőleg a részére túlvonás miatt visszafizetett (átutalt) járulékokról [Tbj. 50. § (6) bekezdés].

Az Art. 31. § (2) bekezdése szerinti munkáltatói elektronikus havi adó- és járulékbevallás tartalmazza a dolgozó összes társadalombiztosítási ellátáshoz szükséges adatait, ezeket az adóhivatal elektronikus formában átadja a társadalombiztosítási szervek részére.

Nyilvántartás vezetése, ellenőrzése

A foglalkoztató a tevékenységében személyesen közreműködő biztosított személyek adatait oly módon köteles nyilvántartásba venni és erről a magánszemélynek igazolást adni, hogy abból a törvényben előírt adatok a munkavégzés (tevékenység) megkezdésétől megállapíthatók legyenek. A nyilvántartásba vétel elmulasztása miatt a foglalkoztatót az Art. szerint megállapítható mulasztási bírság – a nyilvántartásba nem vett személyenként – terheli [Tbj. 46. § (1) bekezdés].

E nyilvántartás tartalmazza a biztosított természetes azonosító adatait, a biztosítási kötelezettség kezdetét, továbbá az igazolás átvételének elismerését. Igazolásnak minősül a foglalkoztatási jogviszonyra irányuló szerződés, amennyiben az a foglalkozás (tevékenység) megkezdésekor a foglalkoztatott részére átadásra került.

Munkaerő-kölcsönzés esetén e nyilvántartást a „kölcsön vett” munkaerőről a kölcsönbeadó munkáltató köteles vezetni [Tbj. 46. § (2) bekezdés]. Ezzel kapcsolatban a munkáltató figyelmét felhívjuk az adóhatóság Járulék főosztály 1222894156 – PM Társadalmi Közkiadások főosztálya 1672/2/2000. számú állásfoglalására [AEÉ 2000/6.]. Eszerint igazolásnak kell tekinteni a munkaszerződést, valamint a díjazás ellenében munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében munkát végző személlyel kötött, írásba foglalt szerződést.

Következésképpen, ha a foglalkoztató vezet olyan (például munkaügyi, személyügyi) nyilvántartást, amelyből a foglalkoztatott adatai megállapíthatóak, nincs szükség külön nyilvántartás vezetésére. A nyilvántartást a foglalkoztató székhelyén, zárt helyen kell tárolni.

A nyilvántartás ellenőrzésére a társadalombiztosítás igazgatási szervei és az állami adóhatóság eljáró ellenőrei jogosultak. A nyilvántartásba vétel elmulasztása miatt – személyenként – az Art. szerinti mulasztási bírságot az eljáró ellenőr megállapítása, illetőleg a társadalombiztosítás igazgatási szerveinek megkeresése alapján az állami adóhatóság fizetésre kötelező határozatban állapítja meg.

A dolgozó kötelezettségei

A pénzbeli egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettséggel járó jogviszony megszűnésekor a foglalkoztató a „Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához” elnevezésű nyomtatványon (a továbbiakban: jövedelemigazolás) köteles igazolni a megelőző naptári év első napjától a jogviszony megszűnésének napjáig a biztosított pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelmét és azon időtartamokat, amelyekre a biztosítottnak pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelme nem volt.

A jövedelemigazolásra külön fel kell vezetni az irányadó időszakban kifizetett nem rendszeres jövedelem összegét, jogcímét, megjelölve a kifizetésre való jogosultság időtartamát, valamint a kifizetés időpontját [az Ebtv. végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 37/A. § (1) bekezdés].

Belépéskor a dolgozó biztosítási jogviszony létrejöttekor a foglalkoztató rendelkezésére bocsátja az előző év első napjától minden más munkáltató által kibocsátott jövedelemigazolást.

Ugyanígy át kell adni az előző munkahelyről hozott Társadalombiztosítási Igazolványt is (népies nevén: Tb. kiskönyv). Ha a biztosított az újabb biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyának kezdetekor a társadalombiztosítási igazolványt és az Ebtv. végrehajtási rendeletének 37/A. §-a szerinti jövedelemigazolást nem adja át, a foglalkoztató köteles a biztosítottat felhívni, hogy az Igazolványt, illetve a jövedelemigazolást az előző foglalkoztatójától szerezze be, kivéve Igazolvány esetében, ha a biztosítás kezdetétől számított két éven belül, jövedelemigazolás esetében a jogviszony kezdetét megelőző év első napjától nem állt biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyban.

Erről a tényről a biztosítottnak írásban kell nyilatkoznia. Amennyiben a biztosított a foglalkoztató felhívására nem szerzi be az előző foglalkoztatójától a jövedelemigazolást, úgy pénzbeli ellátás iránti igény benyújtása esetén az ellátásra való jogosultság elbírálására jogosult szerv a rendelkezésére álló adatok alapján dönt. A nyilatkozatot a foglalkoztató köteles öt évig megőrizni [217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 37/A. § (5) bekezdés].


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.