Nyári szabadság átütemezése és megszakítása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkavállalók többsége a nyári időszakra tartogatja szabadságának nagy részét, azonban előfordulhatnak olyan szituációk, amelyek miatt a tervezett szabadságot át kell ütemezni vagy a már megkezdett szabadságot meg kell szakítani. Ennek azonban szigorú törvényi feltételei vannak.

Sokan úgy gondolják, hogy a szabadság időpontjának és tartamának meghatározása a munkavállaló kizárólagos joga és feladata, ez azonban ténylegesen nem így történik. A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 122. § (1) bekezdése rögzíti, hogy a szabadságot a munkáltató adja ki. Ennek megfelelően a munkáltató felelős azért, hogy a dolgozók minden évben megkapják a nekik járó szabadságot. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy munkavállalóknak semmilyen beleszólásuk nincs szabadságolásukba, hiszen a kiadás előtt meg kell hallgatni őket. A dolgozói igényeket pedig a méltányos mérlegelés alapján köteles figyelembe venni a munkáltató, így olyan módon kell a szabadságolásról határoznia, hogy azzal a munkavállaló érdekeit is szem előtt tartsa [Mt. 6. § (3) bekezdés].

szabadság átütemezéseA munkáltatónak a szabadságkiadással kapcsolatos joga tovább korlátozott, ugyanis az Mt. 122. § (2) bekezdése előírja, hogy évente hét munkanap szabadságot a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban, legfeljebb két részletben köteles kiadni. Ez ténylegesen azt jelenti, hogy a munkavállaló a neki szabadságként járó munkanapokból hét munkanap „felhasználásáról” szabadon dönthet. A dolgozónak a szabadság kiadására vonatkozó igényét legalább 15 nappal a szabadság kezdete előtt be kell jelentenie. Ugyanez 15 napos szabály vonatkozik egyébként a munkáltatóra is; a szabadság kiadásának időpontját legkésőbb a szabadság kezdete előtt 15 nappal közölni kell a munkavállalóval.

Ezen túlmenően a munkáltatónak arra is figyelnie kell, hogy a szabadság kiadására úgy kerüljön sor, hogy a munkavállaló naptári évenként egy alkalommal, legalább 14 egybefüggő napra mentesüljön a munkavégzési és rendelkezésre állási kötelezettsége alól, kivéve, ha a felek ettől eltérően állapodtak meg [Mt. 122. § (3) bekezdés]. A 14 napos mentesülés kapcsán az Mt. rögzíti, hogy a szabadságként kiadott napon túl a heti pihenőnap (heti pihenőidő), a munkaszüneti nap és az egyenlőtlen munkaidő-beosztás szerinti szabadnapot is figyelembe kell venni [Mt. 122. § (3) bekezdés]. A 14 napos mentesülés tehát azt jelenti, hogy a munkavállaló 14 napig nem megy be dolgozni. Így, ha például a szabadsága hétfői napon kezdődik és az azt követő hét péntekig tart, akkor a mentesülés időszakába a két hétvége tartamát is bele kell számítani. A munkavállaló részére ez esetben 10 munkanap szabadságként való kiadására került sor, de ténylegesen 14 napig nem kellett dolgoznia, ami megfelel az Mt. szabályainak.

Fontos megjegyezni, hogy bár a legtöbben a nyáron szeretnének hosszabb szabadságra menni, mégsem kötelező, hogy erre ekkor kerüljön sor. Olyan vállalkozások, iparágak esetén, ahol jellemzően zsúfoltabb a nyári időszak, nem célszerű, ha az alkalmazottak felváltva mennek nyaralni, a többiek pedig folyamatos emberhiányban dolgoznak. Esetükben a hosszabb szabadságot az év másik időszakában kell biztosítani.

A munkáltató kivételesen fontos gazdasági érdek vagy a működését közvetlenül és súlyosan érintő ok esetén a szabadság kiadásának közölt időpontját módosíthatja, valamint a munkavállaló már megkezdett szabadságát megszakíthatja [Mt. 123. § (5) bekezdés]. Ezt a kellemetlen helyzetet a gyakorlatban jellemzően egy hirtelen befutó, sürgős vagy nagy emberigényű feladat elvégzése, vagy egy másik kolléga megbetegedése idézheti elő. Mivel a törvény nem szabja meg, hogy a szabadság átütemezésekor milyen határidőkre kell tekintettel lenni, így előfordulhat az is, hogy a szabadság megkezdése előtt egy nappal derül ki, hogy a munkavállaló nem tudja azt megkezdeni.

Ha a már megkezdett szabadság alatt merül fel annak megszakítása, akkor könnyen előállhat az a helyzet, hogy a munkáltató nem tudja felvenni a kapcsolatot beosztottjával, hiszen a szabadság lényege pont az, hogy a dolgozó mentesül a rendelkezésre állási kötelezettsége alól is, így a főnökének megkeresésére sem köteles reagálni és ez részéről nem is tekinthető kötelezettségszegésnek. Ha sikerül a kapcsolatfelvétel és a szabadság megszakításának körülményei fennállnak a munkáltató oldalán, akkor a munkavállaló rendelkezésre állásra köteles és ha ennek nem tesz eleget, akkor az már a munkáltató utasításának megtagadása és így kötelezettségszegésnek minősül.

Garanciális jelentőségű szabály, hogy a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a kiadás időpontjának módosításával vagy a megszakítással összefüggésben felmerült kárát és költségeit [Mt. 123. § (7) bekezdés]. Ezen túlmenően pedig a ki nem használt (megszakított) szabadságot is ki kell adnia az év során egy későbbi időpontban, az általános szabályok betartásával. Fontos, hogy a szabadság időtartamába a szabadság alatti tartózkodási helyről a munkahelyre és a visszautazással, valamint a munkával töltött idő a szabadságba nem számít be, így, ha a munkavállaló szabadságának megszakítására kerül sor és a munkavállaló külföldről utazik vissza munkahelyére, akkor az utazás időtartama a szabadság számítása szempontjából nem vehető figyelembe.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 14.

A munkáltató jogos gazdasági érdekeinek védelme

Nem kétséges, hogy a munkavállaló azáltal, hogy munkát végez, a munkáltató jogos gazdasági érdekeit szolgálja. A munkáltató jogos gazdasági érdekeinek védelme ugyanakkor nem merül ki ennyiben, hanem éppen, hogy arról szól, hogy a munkavállalónak bizonyos magatartásoktól tartózkodnia kell. Az alábbiakban az ezzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertetjük.

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.