Trükközés a munkaidővel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Milyen problémákat okoz, ha csak elektronikus beléptetőrendszer az alapja a munkaidő-nyilvántartásnak? Milyen trükköket alklmaznak a munkavállalók a rendszer adta kiskapuk kihasználására? Pár példán keresztül bemutatjuk a több nyilvántartórendszer fenntartásának szükségességét.


Az Mt. 134. § (1) bekezdése előírja, hogy a munkáltató köteles nyilvántartani a rendes és rendkívüli munkaidőt, a készenlét és a szabadság tartamát. Kötetlen munkarendben foglalkoztatottak esetén csak a szabadság tartamával kapcsolatban áll fenn nyilvántartási kötelezettség. A munkaidő-nyilvántartás formája nincs meghatározva, vezethető például jelenléti íven vagy számítógépes rendszerben is.

Napjainkban egyre inkább elterjedt megoldás az elektronikus beléptető rendszerek alkalmazása, és sok cég lényegében ehhez kapcsolja munkaidő-nyilvántartását. Használata egyszerű, gyors, megbízható, azonban az már kérdéses, hogy elérhető-e vele a munkaidő-nyilvántartás célja.

A rövid válasz: önmagában a beléptető rendszer a munkaidő nyilvántartására alkalmatlan.

Egyszerűen azon okból, mivel a beléptető rendszer a munkahelyen tartózkodást méri, és nem a munkaidőt.
A nyilvántartásból megállapíthatónak kell lennie a rendes, rendkívüli munkaidő, készenléti idő, illetve a szabadság tartamának. Az elektronikus beléptető rendszer ugyan megbízhatóan nyilvántartja, hogy mikor, ki lépett be az adott épületbe, munkahely területére, illetve onnan mikor távozott, de ezek az időpontok nem feltétlenül azonosan a munkaidő kezdő, befejező időpontjával, nem teszi lehetővé a felsorolt adatok megállapítását, a rendes és rendkívüli munka hitelt érdemlő módon történő elkülönítését. A rendszer csak a tényleges ott tartózkodás idejét rögzíti, nem teszi lehetővé ennek elhatárolását a tényleges munkaidőtől, illetve az egyéb adatok egymástól történő elhatárolását.

Hibalehetőségek

Előfordulhat, hogy a munkavállalónak pl. üzleti tárgyalás céljából, vagy bármely más, a munkájával összefüggő okból kell „kicsekkolnia”, így könnyen előfordulhat olyan eset, amikor a beléptető rendszer „távollévőként” tartja nyilván a valójában munkát végző munkavállalót.

Személyes élményem volt az egyik ügyfelemnél, amikor tűzriadó-gyakorlat során a beléptető-rendszer villáit leengedték, minden, az épületben tartózkodó munkavállalónak el kellett az épületet hagynia. Ez azonban azt jelentette, hogy – amennyiben a beléptető rendszer lett volna egyben a munkaidő-nyilvántartás alapja – úgy az aznapi munkaidő nyilvántartása lehetetlenné vált volna.

Egy másik ügyfelemnél egy időben rendszeres „gyakorlat” volt a munkavállalók között, hogy egymás belépőkártyáival léptek ki-be, ezzel manipulálva a beléptető rendszert.

Az is előfordulhat, hogy a munkáltató a munkavállalóknak a munkahelyen biztosít különböző szabadidős tevékenységeket, pl. edzőtermet. Az edzőteremben tartózkodás nyilvánvalóan nem munkaidő.

Egy – némileg komikus – másik esetben egy munkavállaló 18 (!!!) órás munkahelyen tartózkodásra hivatkozva kért túlóradíjazást a HR vezetőtől. Mint utóbb kiderült, aznap 12 (!!!) óra hosszat felnőtt tartalmat nézett a számítógépén. Ilyen esetben, ha a beléptető rendszeren kívül más munkaidő-nyilvántartás nem létezik, és a munkáltató nem tudja bizonyítani, hogy pl. a munkavállaló szabadidős tevékenység céljából tartózkodott a munkahely területén, akkor egy esetleges ellenőrzés során komoly bírságra számíthat.

A fentiek alapján tehát kijelenthető, hogy az elektronikus beléptető rendszer önmagában nem helyettesítheti az Mt. 134. § alapján végzendő munkaidő-nyilvántartási kötelezettség naprakész, hiteles módon történő teljesítését. A munkaidőre, pihenőidőre vonatkozó szabályok betartását akkor lehet érdemben ellenőrizni, ha ezek nyilvántartásából a ténylegesen munkavégzéssel töltött idő megállapítható.

A beléptető rendszerek tehát csak az érkezés és a távozás időpontját rögzítik – a fentiek szerint néha még azt sem-, ez azonban nem alkalmas maradéktalanul a munkaidő nyilvántartására.

dr. Fodor T. Gábor és Konta Éva

A szerzők a dr. Fodor T. Gábor és Partnerei tagjai.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.