Tűzoltók éjszaka – uniós ítélet a különleges munkaszervezésről
Az unió bírósága az éjszakai munkát végzők – feladatuk jellegének megfelelő – jogvédelmi szintjét vette górcső alá egy bolgár, tűzoltók által indított perfolyam nyomán.
Kapcsolódó termékek: Munkajogi kiadványok, HR Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Sok kérdés merül fel a csökkentett részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállalókat érintő bértámogatással kapcsolatban. Kérdések továbbra is vannak, de a 2020. április 10-én kihirdetett 105/2020. Korm. rendelet némiképp kedvezőbbé tette a támogatás igénybevételének feltételeit. Az alábbi cikkben összefoglaltuk a jelenlegi rendelkezéseket.
A bértámogatás igénybevételének feltételei:
A munkavállaló részéről:
◦ nem részesül részmunkaidőben történő foglalkoztatáshoz kapcsolódó egyéb támogatásban,
◦ a munkaadóval legalább a veszélyhelyzet kihirdetésének napjától munkaviszonyban áll, és nem tölti a felmondási idejét,
◦ a támogatás igénybevételekor vállalja:
• a jövedelem kieséssel járó csökkentett munkaidőben történő munkavégzést,
• azt, hogy a támogatás időtartamát követően nem lesz akadálya a csökkentett munkaidőt megelőző munkaidőhöz való visszatérésnek
• azt, hogy az egyéni fejlesztési időben a munkaadó rendelkezésére áll.
• Fejlesztési idő: a munkavállaló a munkaköréhez, vagy a munkaadó tevékenységéhez kapcsolódó fejlesztés érdekében a támogatás időtartama alatt vagy azt követő két éven belül mentesül a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő 30%-ának megfelelő mértékben a munkavégzési kötelezettség teljesítése alól.
• a munkavállalónak az állami foglalkoztatási szerv által végleges határozattal visszakövetelt, támogatással összefüggő fizetési kötelezettsége nem áll fenn,
A munkáltató részéről:
◦ a munkavállalót csökkentett munkaidőben foglalkoztatja – ideértve a távmunkát és az otthoni munkavégzést is – a munkavállalói létszám csökkentésének megelőzése érdekében,
Csökkentett munkaidő: a veszélyhelyzet kihirdetését követően módosításra kerülő munkaszerződés szerint háromhavi átlagban legalább a módosítás előtti munkaszerződés szerinti huszonöt százalékát elérő, de a nyolcvanöt százalékát meg nem haladó részmunkaidő;
Módosítás előtti munkaidő |
Módosítás utáni munkaidő minimum – maximum |
||
NAPI |
HETI |
NAPI |
HETI |
8 óra | 40 óra | 2–6,8 óráig | 10–34 óráig |
6 óra | 30 óra | 1,5–5,1 óráig | 7,5–25,5 óráig |
4 óra | 20 óra | 1–3,4 óráig | 5–17 óráig |
2 óra | 10 óra | 0,5–1,7 óráig | 2,5–8,5 óráig |
A fenti számítás 1 tizedesig végeztük, egész számra történő kerekítés a minimum határ esetében felfelé, a maximum határ esetén lefele történik. Tehát például egy napi 4 órás munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló után akkor jár a támogatás, ha a munkaideje minimum napi 1 órára, maximum napi 3 órára csökken.
Fenti táblázat a 20T1041 nyomtatványhoz igazodva, kerekített heti óraszámokkal:
Módosítás előtti heti munkaidő |
Módosítás utáni heti munkaidő minimum – maximum |
40 óra | 10–34 óráig |
30 óra | 8–25 óráig |
20 óra | 5–17 óráig |
10 óra | 3–8 óráig |
• legalább hat hónapja működik, és a kérelem benyújtásakor nem részesül munkahelyteremtő, vagy munkahelymegőrzés támogatásban, vagy kutató-fejlesztő tevékenységet végző munkavállalók foglalkoztatásának támogatásában,
• megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételeinek, valamint e feltételek fennállását igazolja,
• nem áll végelszámolás, felszámolás alatt, ellene jogerős végzéssel elrendelt csődeljárás vagy egyéb, a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott eljárás nincs folyamatban, és
• 2019. december 31-én nem minősült az európai uniós versenyjogi értelemben vett nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak,
• a támogatás iránti kérelmében:
◦ bemutatja, hogy a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás gazdasági indoka a veszélyhelyzettel közvetlen és szoros összefüggésben áll,
◦ hitelt érdemlő módon alátámasztja, hogy a munkavállalók megtartása a folyamatos gazdasági tevékenyégével összefüggő nemzetgazdasági érdek;
• a támogatás igénybevételekor vállalja:
• azt, hogy a támogatás időtartama alatt, és további 1 hónapig fenntartja a munkaviszonyt azzal a munkavállalóval, akivel beadják a kérelmet a támogatásra – ezt a támogatás lejártát követően ellenőrzik. Ez azt jelenti, hogy nem lehet megszüntetni a munkaviszonyt közös megegyezéssel, és munkáltatói felmondással. Viszont ez idő alatt megszűnhet a munkaviszony, ha a vállalkozás jogutód nélkül megszűnik (pl. végelszámolás, felszámolás), továbbá megszüntethető munkavállalói felmondással, vagy ha a munkáltató azonnali hatállyal mond fel,
• azt, hogy a támogatás ideje alatt a támogatott munkavállaló tekintetében rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés elrendelésére nem kerül sor, és
• azt, hogy a támogatás feltételeit vagy a csökkentett munkaidő időtartamát érintő változást két munkanapon belül bejelenti a kormányhivatalnak,
Munkáltató vállalja továbbá azt, hogy:
◦ a támogatással együtt a munkabér összege a támogatás időtartama alatt eléri a munkavállaló alapbérét,
◦ az egyéni fejlesztési időre munkabért fizet,
KIVÉVE ha a csökkentett munkaidő legfeljebb a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő fele.
Ha a csökkentett munkaidő a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő felét meghaladja, a csökkentett munkaidőn túli egyéni fejlesztési időben állapodnak meg legalább a támogatás időtartamára. Ha a csökkentett munkaidő a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő felét nem haladja meg, a munkavállaló és a munkaadó az egyéni fejlesztési időben állapodhatnak meg. Tehát ha a módosítás előtti munkaidőhöz képest a munkavállaló munkaideje legfeljebb annak felére csökkent, akkor az egyéni fejlesztési időről a felek csak megállapodhatnak, de ez esetben nem kötelező.
Módosítás előtti munkaidő |
Egyéni fejlesztési időben kell megállapodni |
Nem kötelező az egyéni fejlesztési idő |
|||
NAPI |
HETI |
NAPI |
HETI |
NAPI |
HETI |
8 óra | 40 óra | 4,1–6,8 óráig | 21–34 óráig | 2–4 óráig | 10–20 óráig |
6 óra | 30 óra | 3,1–5,1 óráig | 15,1–25,5 óráig | 1,5–3 óráig | 7,5–15 óráig |
4 óra | 20 óra | 2,1–3,4 óráig | 11–17 óráig | 1–2 óráig | 5–10 óráig |
2 óra | 10 óra | 1,1–1,7 óráig | 5,1–8,5 óráig | 0,5–1 óráig | 2,5–5 óráig |
Fenti táblázat a 20T1041 nyomtatványhoz igazodva, kerekített heti óraszámokkal:
Módosítás előtti heti munkaidő |
Egyéni fejlesztési időben kell megállapodni, ha a heti munkaidő az alábbira csökkent |
Nem kötelező az egyéni fejlesztési idő, ha a heti munkaidő az alábbira csökkent |
40 óra | 21–34 óráig | 10–20 óráig |
30 óra | 16–25 óráig | 8–15 óráig |
20 óra | 11–17 óráig | 5–10 óráig |
10 óra | 6–8 óráig | 3–5 óráig |
Nem nyújtható e rendelet szerinti támogatás az Mt. 53. §-a szerinti foglalkoztatáshoz (munkaszerződéstől eltérő helyen, munkakörben történő foglalkoztatás).
A támogatás mértéke az alapbér általános szabályok szerint megállapított személyi jövedelemadó-előleggel, járulékokkal csökkentett összegének a kieső munkaidőre járó arányos részének 70%-a, de maximum a minimálbér kétszerese (bruttó 322 000 Ft, ami nettó 214 130 Ft-ot jelent).
„alapbér: a kérelem benyújtásának napján hatályos alapbér, melynek részeként figyelembe kell venni a felszolgálási díj mértékének megállapításáról, valamint a felszolgálási díj alkalmazásának és felhasználásának szabályairól szóló 71/2005. (IX. 27.) GKM rendeletben meghatározott, veszélyhelyzet kihirdetésének napja szerinti felszolgálási díjat is;”
A módosítás előtt távolléti díj szerint kellett volna számolnunk, ami: „a veszélyhelyzet kihirdetésének napjára az Mt. 148. §-a szerint számított távolléti díj, melynek
megállapításakor figyelembe kell venni a felszolgálási díj mértékének megállapításáról, valamint a felszolgálási díj alkalmazásának és felhasználásának szabályairól szóló 71/2005. (IX. 27.) GKM rendelet szerinti felszolgálási díjat is”
Ha kicsit ízlelgetjük a két definíciót, akkor láthatjuk, hogy a 105/2020 Korm. rendeletben, a támogatás mértékének szempontjából a veszélyhelyzet kihirdetésekor (2020.03.11.) számított távolléti díjat vizsgáltuk, a módosított, 141/2020 Korm. rendeletben már a kérelem benyújtásának napján hatályos alapbér 70%-a, a támogatás mértéke. Mivel – vélhetően – nem az volt a jogalkotói szándék, hogy csökkentsék a jogosultak körét, e tekintetben számíthatunk még módosításra.
A támogatás hónapokban állapítható meg, a kérelem benyújtását követő időszakra. Időtartama három hónap, mely időszakra a támogatás a munkavállaló részére havonta utólag kerül folyósításra. Tehát ha május hónapra már igénybe szeretnénk venni a támogatást, a kérelem benyújtási határideje április 30.
Az unió bírósága az éjszakai munkát végzők – feladatuk jellegének megfelelő – jogvédelmi szintjét vette górcső alá egy bolgár, tűzoltók által indított perfolyam nyomán.
Azokhoz a munkáltatókhoz térnek vissza motiváltan, felkészülten a munkavállalók a szülés utáni szabadságról, amelyek támogatták a távozás folyamatát, és a szabadság idején is tartották a kapcsolatot a dolgozóikkal – derül ki a Profession.hu felméréséből.
Nem kétséges, hogy a munkavállaló azáltal, hogy munkát végez, a munkáltató jogos gazdasági érdekeit szolgálja. A munkáltató jogos gazdasági érdekeinek védelme ugyanakkor nem merül ki ennyiben, hanem éppen, hogy arról szól, hogy a munkavállalónak bizonyos magatartásoktól tartózkodnia kell. Az alábbiakban az ezzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertetjük.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!