A jó kontroller titka


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jó kontroller sikere a szakmai profizmus mellett a hatékony kommunikáción is múlik. Egy jó kontrollernek érdemes néhány tartalmi és formai szempontot követnie ahhoz, hogy az üzenetei célt érjenek, és a jelentéseit haszonnal forgassák a vezetők.


A kontrollernek a figyelemért keményen meg kell dolgoznia – ez a kontroller szóbeli és írásbeli kommunikációjának első és legfontosabb szabálya. Ennek egyik legfontosabb oka az, hogy az információbőség korában az idő és a figyelem korlátossá, szűkössé vált.

A kontrolleri profizmushoz nem elegendő a szakértelem: a szakmai munka hatásos kommunikáció nélkül mit sem ér! A kommunikálás legfontosabb szabályai ugyanakkor megtanulhatók, kitartó türelemmel és sok gyakorlással folyamatosan fejleszthetők.

A figyelem megszerzésének és megtartásának titkaa nagyon alapos, mindenre kiterjedő felkészültségben­ ­rejlik. A hatásos kommunikáció elérése érdekében érdemes néhány alapvető szabályt követni, amelyek az írásbeli és szóbeli kommunikáció általános érvényű tartalmi és formai szempontjait jelentik.

1. követelmény: Legyen érthető!

Az előadói profizmus ott kezdődik, amikor bonyolult dolgokat egyszerűen, érthetően és pontosan meg tudunk magyarázni a témában járatlanok számára. Sokszor az idegen kifejezésnek nincs valós funkciója, igazán van rá frappáns magyar kifejezés, és a használata feleslegesen nehézkessé (nagyképűvé) teszi a szöveget. Szintén érdemes figyelni arra, hogy a képi megjelenítés a szemléltetéshez sokkal alkalmasabb, mint a szöveges.

2. követelmény: Legyen tárgyilagos és egyértelmű!

A kontrolleri munka lényege a döntések megalapo­zása, ezért az előterjesztésnek pártatlanul tükröznie kell valamennyi szóba jöhető lehetőség előnyeit és hátrányait. Ha viszont a kontrollernek szakértői véleményt kell adnia egy adott témában, akkor az egyértelmű állásfoglalásra kell törekedni.

3. követelmény: Legyen lényegre szorítkozó!

Mind írásban, mind szóban jól alkalmazható a 80-20-as szabály, amelynek segítségével a valóban fontos kérdésekre szánjuk a rendelkezésünkre álló keret (oldalterjedelem vagy prezentációs idő) 80%-át, és mindig a legfontosabbtól haladunk a kevésbé fontosak felé.

4. követelmény: Legyen elegáns (pontos, letisztult, egyszerű)!

Írásbeli és szóbeli kommunikációnk eleganciája tükrözi profizmusunkat, tapasztalatunkat, megbízhatóságunkat. Az elegancia azt is jelenti, hogy a tartalom egyszerűsége, visszafogottsága, közérthetősége párosul a kivitelezés tökéletességével!

A hatásos riportok és prezentációk fortélyait Dr. Laáb Ágnes árulja el a Számviteli Tanácsadó 2013/01. számában megjelent cikkében.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 14.

KPMG: a mesterséges intelligencia korszakába lép az audit

Valódi forradalmat indít a pénzügyi jelentéstétel és a könyvvizsgálat területén a mesterséges intelligencia: a vállalatok csaknem háromnegyede valamilyen szinten már most is alkalmazza ezt pénzügyi beszámolói elkészítéséhez, és ez az arány három éven belül 99 százalékra emelkedik majd – közölte a KPMG legújabb kutatása alapján pénteken.

2024. május 8.

Kisokos a selejtezésről

A selejtezésre vonatkozó részletes szabályok önálló selejtezési szabályzatban, illetve a leltározási és leltárkészítési szabályzat részeként is kialakíthatók a vállalkozás méretétől, összetettségétől, az eszközállomány nagyságától függően.