Akadálymentesítés munkáltatói támogatása

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Cikkünkben a fogyatékosoknak adható adómentes akadálymentesítési munkáltatói támogatásról  és kedvezményes kölcsönről lesz szó.

A T/1705. számú törvényjavaslat-saláta savanyú ízvilágát édesítő adalék az a fogyatékossággal élőknek szánt indítvány, amely a munkáltató által adómentesen adható lakáscélú támogatást és kamatkedvezménnyel adómentesen nyújtható kölcsönt kiterjeszti a mozgáskorlátozott személyek életviteli nehézségeit csökkentő akadálymentesítésre is.

A módosítás értelmében a Szja törvény 1. számú mellékletének 2.7. és 9.3.1 alpontjában, valamint a 72. § (4) bekezdés f) pontjában a lakáscélú felhasználás fogalma kiegészül a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) kormányrendelet (R.) szerinti akadálymentesítéssel.

Ha elfogadják, ez azt jelenti, hogy jövőre a lakásvásárlás, építés, bővítés, korszerűsítés mellett az akadálymentesítés költségeire, illetve az említett célokra nyújtott munkáltatói kölcsön elengedésére, felvett hitel törlesztésére is adhat majd a munkáltató köztehermentesen vissza nem térítendő támogatást, vagy kedvezményes kamatozású (akár kamatmentes) kölcsönt.

Ki tekinthető mozgáskorlátozottnak?

A Rendelet szerint mozgáskorlátozott személynek minősül a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló 141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet] 1. § (5) bekezdésében meghatározott mozgásszervi fogyatékosnak vagy a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet] 2. § a) pontjában meghatározott súlyos mozgáskorlátozott személynek minősülő személy.

Mi számít akadálymentesítésnek?

Ezt is a Rendelet határozza meg, miszerint ide tartozik az új lakóépületen, vagy új lakáson, illetve meglévő lakóépületen, vagy használt lakáson a mozgáskorlátozott személy fogyatékossága jellegéből fakadó, a lakáshasználattal összefüggő életvitel nehézségeit csökkentő, a rendeltetésszerű használatot biztosító műszaki akadálymentesítési munkák elvégzése.

A rendeltetésszerű használatot biztosító műszaki akadálymentesítési munkák fajtáit a R. 9. § (10) bekezdése sorolja fel. Ezek a következők:

  • lépcsőt helyettesítő feljáró, rámpa kialakítása,
  • elektromosan távirányítható nyílászárók, nyitó berendezések, távnyitó szerkezetek beépítése,
  • kaputelefon beszerelése,
  • korlátok, kapaszkodók beépítése, felszerelése,
  • ajtó kiszélesítése, küszöbök megszüntetése, padlóburkolat csúszásmentesítése, járda kialakítása,
  • beépített bútorok áthelyezése, különleges elhelyezése, kialakítása,
  • különleges fürdőszobai és konyhai berendezések elhelyezése, átalakítása, áthelyezése, kialakítása, csaptelepek, szerelvények, eszközök felszerelése, kialakítása a fogyatékosság jellege által indokolt módon és mértékben,
  • higiéniai helyiségek kialakítása és átalakítása, méreteinek növelése, kádak, zuhanyzó tálcák kiegészítő berendezésekkel történő kiváltása,
  • felvonó, lépcsőjáró emelőszerkezet létesítése,
  • elektromos szerelvények, aljazok, kapcsolók áthelyezése,
  • lakás komfortfokozatának növelése céljából gáz, illetve egyéb, szilárd tüzelőanyag mozgatását nem igénylő közmű bevezetése, illetve belső hálózatának kialakítása, központosított fűtés kialakítása vagy cseréje, beleértve a megújuló energiaforrások alkalmazását is.

Az akadálymentesítési munka része a felsorolt munkákhoz közvetlenül kapcsolódó helyreállítási munka is, az akadálymentesítés közvetlen költségeinek legfeljebb 40 százalékáig.

Egyéb feltételek

A törvényjavaslat a lakáscélú felhasználás akadálymentesítéssel történő kiegészítésén túlmenően nem érinti a munkáltatói támogatás, illetve kedvezményes kölcsön nyújtásának hatályos feltételeit, ezért azokat az akadálymentesítés esetében is be kell tartani. Ugyanakkor az még bizonyosan várható, hogy az új elemmel összefüggő eljárási kérdések rendezése érdekében az adómentes munkáltatói lakáscélú támogatás folyósításának szabályairól szóló15/2014. (IV. 3.) NGM rendelet is módosul majd.

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • Tállai

    A második negyedéves rangsoroláskor a NAV az 538 ezer magyarországi cég közül 208 ezernek adta meg a megbízható státuszt, e vállalkozások kaphatják kézhez az általános 75 napnál 30 nappal korábban a visszaigényelt általános forgalmi adót - mondta Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára.

  • nav_logo

    Az ekho szabályait részletezte és néhány megváltozott NAV-számlaszámot ismertetett a múlt héten a NAV.

  • nyugdijas

    2030-2035-től nő meg a száma azoknak a nyugállományba vonulóknak, akiknek nagyon szaggatott a munkapiaci jelenlétük, s emiatt nem lesz teljes nyugdíjuk, csak résznyugdíjra lesznek jogosultak, vagy rosszabb esetben még arra sem - mondta a Napi.hu-nak  Szikra Dorottya, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa.

  • Tesco

    A Tescónál működő két szakszervezet, a KASZ és a KDFSZ között feszülő ellentétek homályosítják a képet.

  • NAV

    Többször felröppent már a hír, hogy önálló adóminisztérium jöhet létre. Elemzőnk szerint ez kevéssé valószerű, mert nem célszerű az államháztartásért felelős minisztertől megvonni a NAV felügyeletét. Ezen túl a hatályos Art. is többször említi az adózásért felelős minisztert, az mégsem jelent önálló tárcát.