Lengyelországban is lesz bankadó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Megszavazta a bank- és biztosítási adóról szóló törvényt a lengyel parlament alsóháza, a szejm csütörtök éjjel, a február elejétől hatályos adók a tervek szerint 1,04 milliárd eurónak megfelelő bevételt eredményeznek majd a lengyel költségvetésnek.


A törvényt az abszolút többséggel rendelkező kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párton kívül a harmadik legnagyobb parlamenti csoport, a Kukiz´15 többsége szavazta meg, valamint az előző kormánykoalíció kisebb tagja, a jelenleg ellenzéki Lengyel Parasztpárt (PSL). Ellene szavazott a két másik ellenzéki tömörülés,  a Polgári Platform (PO), valamint a Nowoczesna párt. 

A bankok és a biztosítók eszközeire kivetendő 0,44 százalékos adó a 4 milliárd zlotynál (0,93 milliárd eurónál) magasabb mérlegfőösszeget kimutató hazai és külföldi bankokat, valamint a 2 milliárd zlotynál (0,47 milliárd eurónál) magasabb eszközértékekkel rendelkező biztosítókat terheli majd. Az előterjesztők az említett küszöböt a kisebb, „a pozitív konkurenciát elősegítő” pénzintézetek szerintük szükséges védelmével indokolták. A bankadó nem írható le az adóalapból.

Navigátor Adózás modul

Az Art. Navigátor és az Áfa Navigátor csomagban, 10% kedvezménnyel.

A navigátorok a jogi eljárásokat a kezdeményezéstől a lezárásig folyamatábrákkal követik végig, a kapcsolódó anyagok (jogszabályok, Nav-állásfoglalások, nyomtatványok) egy kattintással elérhetőek.

Megrendelés >>

Az új  adótól 4,4 milliárd zlotyt (1,04 milliárd eurót) érő költségvetési bevételt várnak. Ez mintegy 400 millió zlotyval kevesebb a parlamenti viták során módosított eredeti előterjesztéshez képest, annak ellenére, hogy az eredeti javaslat 0,39 százalékos adót irányzott elő. A különbséget mindenekelőtt az adja, hogy a bankok birtokában lévő államkötvényeket az eredeti változathoz képest nem számítják be az adó alapjául szolgáló eszközökbe.

Az új adók kivetése a PiS szerint kiegyensúlyozza a lakosság adóterheit, amelyeket különösen az utóbbi években megemelt általános forgalmi adó jelent. Az előterjesztők azzal is érvelnek, hogy a lengyelországi bankok a nyugat-európai  pénzintézeteknél magasabb   szolgáltatási díjakat, ezen belül nagyobb hiteldíjakat számítanak fel, a jövedelmezőségük pedig viszonylag magas. A Moody’s nemzetközi hitelminősítő december elején kiadott, 2016-ra vonatkozó prognózisa   a tervezett különadókat a lengyelországi bankok jövedelmezőségében lefelé ható kockázatnak tartja.

A bankadóból származó bevételből  a PiS mindenekelőtt a népességfogyás megfékezésére irányuló családtámogatási tervét  akarja fedezni. Ennek értelmében a jövő év áprilisától minden második és további gyermek után havi 500 zloty (mintegy 35 ezer forint) támogatást fizetnek majd ki.  

A bankszektor nevében nyilatkozó szakértők szerint az új jogszabály korlátozni fogja a bankok hitelezési tevékenységét, a pénzintézetek az adót áthárítják az ügyfelekre, illetve a szolgáltatások árának emelésével tartják majd szinten a jelenlegi árrést. 

Mateusz Morawiecki kormányfőhelyettes és fejlesztési miniszter a keddi parlamenti vita során annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a bankok közötti konkurencia gátat szab az ilyen lépéseknek.

A törvényt még jóvá kell hagynia a parlamenti felsőháznak és a lengyel államfőnek. A lengyel kormány márciustól a nagy kereskedelmi hálózatokra is adót vetne ki, az erre vonatkozó törvényjavaslatot jelenleg dolgozzák ki.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.