Mi a KHR?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mire véljük, ha a bankunktól levelet kapunk, hogy kifogást emelhetünk referencia-adataink a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás részére történt átadása ellen? Mivel a bankok nem szokták megtenni azt a szívességet, hogy érthetően elmagyarazzák, mit is akarnak közölni, ezért most megtesszük helyettük.


Az emberek általában – érthető módon – megijednek, ha a bankjuktól levelet kapnak és nem értik, hogy azt miért kapták és az mit jelent. Különösen akkor ijednek meg, ha a levél végén „jogorvoslati lehetőség” is szerepel, mely így szól: „A nyilvántartott személy kifogást emelhet referencia-adatainak a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás részére történt átadása, azoknak a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás által történő kezelése ellen és kérheti a referencia-adat helyesbítését, illetve törlését.” Keresetet is indíthat.Elgondolkodtató, hogy kérje-e az adatainak törlését, vagy ne csináljon semmit? Egyáltalán mi az a KHR? Ki a jó ég kezeli még az adataimat, a száz másik szervezet mellett?

Pedig elég lenne a hivatalos jogi nyelven megfogalmazott levél mellé egy emberi nyelven megfogalmazott, előre elkészített ismertető lapot mellékelni. Külföldön megteszik ezt. A nagyobb bankok honlapján elérhető egy tájékoztató, de ennek megértéséhez is egy komolyabb diploma szükséges, és nem mindenki keres az interneten.

Információs rendszer

Kezdjük azzal, hogy a KHR=központi hitelinformációs rendszer a 2011. évi CXXII. törvény által meghatározott hitelreferencia szolgáltatás. A szolgáltatás célja a felelős hitelnyújtás és a felelős hitelfelvétel támogatása, a hitelezési kockázat csökkentése és a túlzott eladósodás megelőzése. A KHR egy országos információs rendszer és adatbázis, amit több mint 450 hazai pénzügyi intézmény közösen működtetet és használ folyamatosan. A KHR a pénzügyi intézmények által átadott ügyfél és hitelinformációkat tárolja, kezeli, majd ezekből igény szerint előállított hiteljelentéseket szolgáltat a zárt felhasználói kör számára, a hitelbírálati folyamatok támogatása érdekében.

A KHR ún. teljes-listás nyilvántartás („pozitív adóslista”), ami annyit jelent, hogy mind a lakossági, mind a vállalkozási ügyfelekről, minden pozitív hitelinformációt, valamint a negatív nemfizetési, késve törlesztési információkat, bizonyos fizetésképtelenségi, csalási és visszaélési eseményeket is kezel. Tehát ebben az információs rendszerben az adósokról akkor is szerepelnek a törvényben előírt adatok, ha azok időben fizetnek/törlesztenek, és akkor is ha nem fizetik a hitelüket. Ezért ne ijedjen meg egyetlen magánszemély sem, akinek bizonyos fajta adóssága van, és adatai szerepelnek a rendszerben.

CAFETERIA – Lakáscélú támogatás alapjai és gyakorlati megvalósítása

2014. szeptember 30., Budapest

Lakáscélú támogatás a juttatási rendszerben
Törvényi keretek
Az adómentesség kulcskritériumai
Mi számít lakáscélú hitelnek, és melyek nem sorolhatók ebbe a kategóriába?
Mit várhat el a munkáltató az együttműködő hitelintézettől?
Munkavállalók együttműködése a hitleintézettel – kulcskérdések, melyek nélkül nem ér célba a munkáltatói támogatás

További részletek és jelentkezés>>

 

A KHR szolgáltatást bankok, takarék- és hitelszövetkezetek, lízing cégek, faktor cégek, illetve más pénzügyi vállalkozások veszik igénybe. A törvény pontosan meghatározza, hogy mely pénzügyi intézmények csatlakozzanak a KHR-hez.

A szolgáltatást igénybevevő hitelintézetek szerepe a KHR szempontjából kétoldalú, hiszen a saját maguk által épített információs rendszernek ők maguk a felhasználói. Ha ügyfelük hitelt vesz fel, adatait beküldik a rendszerbe. Ha viszont egy újabb hitelért folyamodik az adós, akkor a KHR-ben szereplő adatait kikéri a bank a hitelbírálathoz.

Az ügyfél jogai

A KHR törvény szabályozása messzemenőkig figyelembe veszi a bankok ügyfeleinek jogait. A szabályozás értelmében az ügyfelek az alábbi tájékoztatásokra jogosultak a KHR-rel kapcsolatban:

–     Általános tájékoztatás a szolgáltatás működéséről, a kezelt adatokról, a hiteljelentés tartalmáról és annak jelentéséről.

–     Konkrét tájékoztatás, ami lehet helyszíni a hitelkérelemhez, szerződés módosításhoz kapcsolódóan, vagy utólagos írásos értesítés, ha egy bank információt ad át az ügyfélről, a hitelszerződéséről vagy bekövetkezett eseményről a KHR-nek.

–     Az ügyfelek megismerhetik a róluk nyilvántartott adatokat és a KHR hiteljelentés tartalmát.

–     Tájékoztatni kell az ügyfelet arról is, ha a KHR-ben található információk alapján megkapta a hitelt, vagy pont emiatt került sor hiteligényének elutasítására.

A bankok lakossági és vállalkozói ügyfelei jogosultak általánosságban tájékozódni a KHR szolgáltatás céljairól, valamint a nyilvántartott adatok köréről. Az általános tájékoztatási kötelezettséget a pénzintézetek az erre szolgáló információs anyagokkal, szerződés-mellékletekkel biztosíthatják (szóbeli tájékoztatással kiegészítve). Az ügyfelet mind a hitelszerződés megkötésének kezdeményezésekor, mind pedig a szerződés tényleges megkötését megelőzően (vagyis összesen legalább kétszer) élőszóban tájékoztatni kell a KHR működéséről és tartalmáról. (Sajnos egy 20-30 évre megkötött hitelszerződés esetén ezt a tájékoztatást – még annak teljesítése esetén is – elfelejti az ügyfél.)

Az általános tájékoztatáshoz való jog mellett az ügyfelek jogosultak tudomást szerezni arról, ha róluk információ kerül átadásra a KHR-nek, akár magával a hitelszerződéssel, akár a szerződéshez kapcsolódó változások vagy események kapcsán. Ennek megfelelően a törvényi szabályozás értelmében lakossági ügyfél esetén a banknak ismét tájékoztatási kötelessége van.

Ilyen tájékoztatás például, ha kapunk egy olyan levelet melynek tárgya a következő: „Tájékoztatás adatváltozás KHR-be történt átadásáról”.

Az adatok magánszemélyeknél a személyes azonosító adatok és a megkötött szerződés adatai. A hivatkozott törvény melléklete pontosan meghatározza ezek körét.

Az ügyfeleknek ahhoz is joguk van, hogy részletes tájékoztatáshoz jussanak arra vonatkozóan, hogy a KHR rendszerben milyen konkrét adatok vannak nyilvántartva róluk. Ennek értelmében minden KHR felhasználó pénzügyi intézmény köteles fogadni és kezelni valamennyi lakossági és vállalkozói ügyfelének ilyen irányú kérését.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.