A beszállító számlájának ellenőrzése az áfában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2013. július 1-én lép hatályba az adózás rendjéről szóló többször módosított 2003. évi XCII. törvény 175. § (15) bekezdésének d) pontja, mely szerint az adóhatóság a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül biztosítja, hogy az áfa-alany az általa befogadott számlák tekintetében más adózó által a 31/B. § alapján teljesített áfa összesítő jelentés adataihoz hozzáférjen. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az adózó a NAV honlapján egy újabb listában ellenőrizheti a neki szállító adóalany számlájának bejelentését.


Lényegét tekintve a 31/B. paragrafus a következőket jelenti:

  • Az általános forgalmi adó alanya termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetén azon számlákról, amelyekben egy másik, belföldön nyilvántartásba vett általános forgalmi adó alanyra áthárított általános forgalmi adó összege a 2 millió forintot eléri vagy meghaladja, arról az adó-megállapítási időszakról teljesítendő általános forgalmi adó bevallásban, amelyben az ügylet teljesítését vagy az előleg megfizetését tanúsító számlában feltüntetett adót meg kell állapítania, számlánként nyilatkozni köteles.
  • Az általános forgalmi adó alanya termék beszerzése, szolgáltatás igénybevétele esetén azon számlákról, amelyekben az áthárított általános forgalmi adó összege a 2 millió forintot eléri vagy meghaladja, arról az adó-megállapítási időszakról teljesítendő általános forgalmi adó bevallásban, amelyben az ügylet teljesítését vagy az előleg megfizetését tanúsító számla alapján adólevonási jogot gyakorol, számlánként nyilatkozni köteles.

Ez egyszerűsítve azt jelenti, hogy 2 millió forint áfától az üzlet mindkét szereplőjének bevallása részletes adatokat tartalmaz ugyanazon számlára vonatkozóan, s ez megtekinthető. Az ellenőrző egyeztetés elsősorban az áfa levonására jogosult adóalany számára fontos.

2013. január 1-től került be az áfa-törvénybe a 168/A.§, mely szerint a számla kibocsátásának időpontjától a számla megőrzésére vonatkozó időszak végéig biztosítani kell a számla eredetének hitelességét, adattartalma sértetlenségét és olvashatóságát. Ennek a követelménynek bármely olyan üzleti ellenőrzési eljárással eleget lehet tenni, amely a számla és a termékértékesítés vagy a szolgáltatásnyújtás között megbízható ellenőrzési kapcsolatot biztosít.

Az eredet hitelessége azt jelenti, hogy a számlában az szerepel értékesítőként, aki ténylegesen értékesítette az adott terméket, illetve nyújtotta a szolgáltatást. A számla adattartalmának sértetlensége pedig azt jelenti, hogy a számlának a törvényben előírt adattartalmát nem változtatták meg.

Az üzleti ellenőrzési eljárás egy új fogalom 2013-tól. Üzleti ellenőrzési eljárás alatt olyan eljárás értendő, – írja a NAV – melyet az adóalany a számlának a saját pénzügyi követelésével illetve kötelezettségével történő összevetése érdekében alkalmaz.

Május 8-án jelent meg a NAV 18. számú információs füzete „a számla, nyugta kibocsátásának alapvető szabályairól”. Ebben úgy fogalmaznak, hogy az üzleti ellenőrzési eljárás fontos aspektusa, hogy a számlát az üzleti és a számviteli folyamaton belül ellenőrzik (nem pedig független, önálló dokumentumként kezelik). Az adóalany szabadon választhatja meg az üzleti ellenőrzési eljárást. A saját érdekében számla kibocsátóként és számla befogadóként is különösen azt ellenőrzi, hogy:

  • a számla lényegében megfelelő-e, vagyis, hogy a számlában feltüntetett ügylet ténylegesen a feltüntetett mennyiségben és minőségben teljesült-e, továbbá, a számla befogadójaként vizsgálja, hogy
  • a számla kibocsátójának ténylegesen a feltüntetett fizetési igénye van-e,
  • a számla kibocsátója által megadott bankszámlaszám megfelelő-e és hasonlókat annak biztosítására, hogy ténylegesen csak azokat a számlákat egyenlítse ki, melyek kiegyenlítésére kötelezett.

Mindezekből az adóhatóság azon ellenőrzési gyakorlatára erősítenek rá újabb rendelkezésekkel, amelyről az Európai Unió Bírósága már kimondta, hogy az uniós joggal nem egyeztethető össze. A megrendelőtől ugyanis nem várható el a beszállító ilyen fokú ellenőrzése. Ezért erre hivatkozva az áfa-levonási és áfa-visszaigénylési jogot visszautasítani nem lehet. A bíróság érvelése érthető és logikus: az adózók ellenőrzése nem a számlabefogadó, hanem az adóhatóság feladata. Ennek ellenére ilyen homályos rendelkezéseket hoznak, tehát fel kell készülnünk a peres eljárásokra.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nem kell meggyőződnünk a szállító létezéséről és áfa-alanyiságáról. Ugyanakkor a vállalkozás vezetői – amikor megjegyzik, hogy csak tíz számlám van egy hónapban és sok a könyvelési díj, – gondoljanak arra, hogy mit ellenőriz a könyvelő egyetlen számla esetében:

  • e-cégjegyzékben vagy egyéni vállalkozói nyilvántartásban a vállalkozás létezését,
  • adóalany nyilvántartásban az áfa-alanyiságát,
  • esetleg evás adóalanyiságát,
  • felfüggesztették-e az adószámát,
  • milyen tevékenységei vannak a vállalkozásnak és van-e alkalmazottja,
  • most belépett a magas értékű számláknál az áfa összesítő jelentés ellenőrzése is,
  • és netán bizonyítani kell majd, hogy végrehajtottunk-e üzleti ellenőrzési eljárást? 

A folyamat végén pedig a vállalkozás nem kapja vissza az áfát, mert a beszállítónak nincs elég embere vagy eszköze?


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.