A digitális platformüzemeltetők új kötelezettségei


2023. január 1-jétől új bejelentési, változásbejelentési, átvilágítási, nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség vonatkozik a digitális platformüzemeltetőkre – olvasható a NAV honlapján.

Kit érint az új szabályozás?

Minden olyan szervezetet, amely olyan platformot üzemeltet, amit részben vagy egészben, szerződés alapján, értékesítők rendelkezésére bocsát.

Mi számít platformnak?

A platform minden, a felhasználók számára hozzáférhető

  • szoftver (honlapok és azok részei is) és
  • alkalmazás (beleértve a mobilalkalmazásokat),

amely a felhasználók számára lehetővé teszi az értékesítő és a felhasználó közötti kapcsolat felvételét egy érintett tevékenység felhasználó számára történő közvetlen vagy közvetett elvégzéséhez.

Idetartozik a tevékenység ellenértékének beszedésére és kifizetésére irányuló bármilyen megoldás is. A platform kifejezés nem jelenti azt a szoftvert, amely az érintett tevékenységben történő bármilyen további közreműködés nélkül csak:

  • az érintett tevékenységgel kapcsolatos kifizetések kezelését;
  • az érintett tevékenység felhasználók általi megjelenítését vagy hirdetését;
  • a felhasználók valamelyik platformra irányítását vagy áthelyezését teszi lehetővé.

Ki számít a platformon értékesítőnek?

Értékesítőnek számít a platform minden olyan – magánszemély vagy szervezet – felhasználója, amely az adatszolgáltatási időszakban regisztrált a platformon, és az érintett tevékenységet végzi.

Melyek a jelentendő tevékenységek?

  • Ingatlan bérbeadása, beleértve a lakó- és üzleti ingatlanokat, valamint minden egyéb ingatlant és parkolóhelyet;
  • személyi szolgáltatás;
  • áruk értékesítése;
  • közlekedési eszköz bérbeadása.

A Magyarországon bejelentésre és adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetők 3 típusa:

  • Magyarországon adóügyi illetőséggel rendelkező platformüzemeltető;
  • EU-ban adóügyi illetőséggel nem rendelkező platformüzemeltető, amely megfelel az alábbi feltételek valamelyikének:

Magyarországon bejegyzett;

az üzletvezetésének helye (ideértve a tényleges üzletvezetés helyét) Magyarországon található;

állandó telephellyel rendelkezik Magyarországon;

  • olyan külföldi platformüzemeltető, amely az EU-ban adóügyi illetőséggel nem rendelkezik, ott nincs bejegyezve, nincs az EU-ban üzletvezetési helye, állandó telephelye, de lehetővé teszi valamely érintett tevékenységnek a jelentendő értékesítő általi elvégzését, vagy valamely tagállamban található ingatlan bérbeadását magában foglaló érintett tevékenység végzését, és az adatszolgáltatás teljesítésére Magyarországot választja.

A 2-es típusú platformüzemeltető adatszolgáltatását választása szerint más EU-tagállamban is teljesítheti, azonban ilyenkor is be kell jelentkeznie a Nemzeti Adó-és Vámhivatalhoz (NAV).

Meddig kell bejelentkezni a NAV-hoz?

Az egyszeri bejelentkezés határideje 2023. február 15., ezután pedig az adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetői minőség keletkezését követő 15 nap.

A bejelentett adatok változását a változást követő 15 napon belül kell jelezni a NAV-nak.

Hogyan kell bejelentkezni, a változást bejelenteni?

A bejelentkezést és változásbejelentést az 1-es és 2-es típusú platformüzemeltetők ezeken a nyomtatványokon jelenthetik be:

’T201 37. rovat bejelentő és változásbejelentő lap a cégbejegyzésre nem kötelezett jogi személyek, nonprofit szervezetek – a törzskönyvi jogi személyek és a civil szervezetek kivételével –, külföldi vállalkozások, tulajdonostársak közössége, a bizalmi vagyonkezelésbe adott vagyontömeg, valamint csoportos adóalanyiság esetén a csoport részére
’T201CSZ 22. rovat bejelentő és változásbejelentő lap a bíróság (törvényszék) által nyilvántartott szervezeteknek
’T201T 29. rovat bejelentő és változásbejelentő lap a cégbejegyzésre kötelezett szervezeteknek és egyéni cégeknek

Az adatlapok beadhatók az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA), és az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) is.

Az adatlapok  az ONYA-banhttps://onya.nav.gov.hu → Új nyomtatvány/bejelentés → Adat- és változásbejelentés útvonalon érhetők el.

Az ÁNYK-ban futó kitöltőprogram és a hozzá tartozó útmutató a NAV honlapján a https://nav.gov.hu  → Nyomtatványok ÁNYK-hoz → Nyomtatványkereső → Részletes keresés útvonalon található meg.

A Magyarországot választó 3-as típusú külföldi platformüzemeltetők 2023. január 1-jétől ezen a hivatkozáson tudnak regisztrálni:

https://dac7.nav.gov.hu

Mi az átvilágítás és az adatszolgáltatás határideje?

Az adatszolgáltatáshoz szükséges átvilágítási eljárásokat az adatszolgáltatási időszak december 31-ig kell elvégezni.

Az olyan értékesítőkre vonatkozó átvilágítási eljárásokat, amelyek 2023. január 1-jén vagy az adott szervezet adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetővé válásakor már regisztráltak a platformon, az adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetőre vonatkozó második adatszolgáltatási időszak december 31-ig kell elvégezni.

Az adatszolgáltatásra kötelezett platformüzemeltetőnek az átvilágítással és adatszolgáltatással összefüggő intézkedéseiről és az ezek alapjául szolgáló információról nyilvántartást kell vezetnie. Az ezzel kapcsolatos dokumentációt az adatszolgáltatási kötelezettség határidejétől számított 10 évig kell megőrizni.

Az első adatszolgáltatás határideje 2024. január 31., ez a 2023-as adatszolgáltatási időszakra vonatkozik.

Az adatszolgáltatást az időszakon belül negyedéves bontásban kell teljesíteni.

Jogkövetkezmények

Ha a platformüzemeltető elmulasztja bejelentési, változásbejelentési, adatszolgáltatási, nyilvántartási kötelezettségét, vagy késedelmesen, hibásan, valótlan tartalommal vagy hiányosan teljesíti, a NAV 2 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja.

Nem lehet mulasztási bírságot kiszabni, ha a bejelentésre, változás-bejelentésre, adatszolgáltatásra kötelezett mulasztását, késedelmét, hibás, valótlan tartalmú vagy hiányos teljesítését annak igazolásával menti ki, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.

További információ, segítség

Ha további kérdése van a digitális platformüzemeltetők új kötelezettségeivel, illetve egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal a NAV-honlap Kapcsolat oldalán található elérhetőségeinken!

Forrás: Pénzügyminisztérium – Nemzeti Adó-és Vámhivatal


Kapcsolódó cikkek

2023. február 3.

IFRS és a nyereségadók

A pénzügyi kimutatásait az IFRS előírásai alapján összeállító társaságoknak az IAS 12 standard előírásait kell alkalmazni valamennyi nyereség jellegű adó esetében. Az adóhatásokkal szembeni tárgyidőszaki és jövőbeni elszámolásra az IFRS a magyar szabályoktól eltérő, speciális szabályokat alkalmaz függetlenül attól, hogy külföldi, vagy belföldi adókról van szó! Az RSM Hungary szakértőjének cikke.