A fizetési meghagyás végrehajtási szabályai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elektronikus fizetési meghagyásról szóló szabályok június 1-jei hatályba lépésére tekintettel megszülettek a tavaly elfogadott törvény végrehajtási rendeletei. Az új előírások nem csak az online, hanem a papír alapú eljárást is érintik.

A 22/2010. (V. 7.) IRM rendelet a fizetési meghagyásos eljárásban és a fizetési meghagyás végrehajtásának elrendelése iránti eljárásban alkalmazandó papír alapú és elektronikus űrlapokról, a 23/2010. (V. 7.) IRM rendelet a fizetési meghagyásos eljárás automatikus ügyelosztási rendszerének működéséről és az új közjegyző kijelölése iránti kérelem előterjesztését megalapozó kérelmek számáról, a 24/2010. (V. 7.) IRM rendelet a fizetési meghagyásos eljárás során érvényesülő költségkedvezmény előfeltételeiről, engedélyezéséről, megvonásáról és a költségek előlegezéséről, továbbá az előlegezett, valamint a nem előlegezett költségek megfizetéséről és behajtásáról, a költségkedvezmény engedélyezésének alapjául szolgáló körülmények igazolásáról, míg a 25/2010. (V. 7.) IRM rendelet a fizetési meghagyásos eljárásért és a fizetési meghagyásos eljárást követő végrehajtási eljárás elrendeléséért fizetett eljárási díjból és végrehajtási díjból, valamint a biztosítási intézkedés elrendeléséért fizetett díjakból származó bevétel felosztásáról, továbbá az egyes közjegyzőket megillető összeg kiszámításának módjáról szól.

Valamennyi fenti jogszabály a Magyar Közlöny 2010/70. számában jelent meg, és letölthető a Complex Jogtár Online adatbázisból. A rendelkezések egy része már június elsejétől, másik részük ellenben csak 2011 januárjától lép hatályba.

22/2010. (V. 7.) IRM rendeletben tették közzé a fizetési meghagyás kibocsátása iránti elektronikus kérelmet, a biztosítási intézkedés elrendelése iránti elektronikus kérelmet, a végrehajtás elrendelése iránti elektronikus kérelmet, az egyéb elektronikus kérelmet, továbbá a fizetési meghagyás kibocsátása iránti papír alapú kérelmet, a biztosítási intézkedés elrendelése iránti papír alapú kérelmet, a végrehajtás elrendelése iránti papír alapú kérelmet, illetve a végrehajtási lap visszavonása iránti papír alapú kérelmet, továbbá a fizetési meghagyás kibocsátása iránti egyszerűsített, papír alapú kérelmet. Ez utóbbi nyomtatványt ellenben csak jövő januártól kell alkalmazni.

Az űrlapok rendszeresítése a Magyar Országos Közjegyzői Kamara feladata. Fontos tudni, hogy az űrlapok alkalmazása egy kivétellel kötelező. Ez a kivétel az egyszerűsített papír alapú kérelem űrlap, amelyet akkor lehet alkalmazni, ha a jogosult egy kötelezettel szemben egy követelést kíván érvényesíteni, és a fizetési meghagyás végrehajtói kézbesítését nem kéri. Fontos tudni, hogy a közjegyzői kamara az alkalmazandó űrlapokat a honlapján közzéteszi, a közzétételének időpontjának a megjelölésével. Ha az űrlapokat módosítják, ennek tényéről a honlapon az új űrlap közzétételét megelőző hét nappal korábban tájékoztatást kell adni, illetve az új űrlap közzétételét követően tizennégy napon keresztül jelezni kell, hogy az űrlap megváltozott.

Az ügyfelek számára a fentieken túlmenően a 24/2010. (V. 7.) IRM rendelet tartalmaz különösen fontos előírásokat, amely a költségkedvezményekkel foglalkozik. A fizetési meghagyásos eljárás és fizetési meghagyásos eljárást követő végrehajtási eljárás elrendelése során érvényesülő személyes költségfeljegyzési jog engedélyezésére, a költségek előlegezésére, illetve az előlegezett, valamint a nem előlegezett költségek megfizetésére a bírósági eljárásban alkalmazandó feltételek fennállása esetén kerülhet sor, azzal, hogy a közjegyző a fél költségfeljegyzési jog iránti kéreleméről az ellenfél meghallgatása nélkül dönt.

A fizetési meghagyás új szabályairól – közjegyzői hatáskör, kötelező elektronikus eljárás – honlapunkon hamarosan tájékoztatjuk olvasóinkat.


Kapcsolódó cikkek