A hét kérdése: számlakibocsátás SZÉP Kártyáról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az általam igénybe vett éttermi vendéglátás befejezését követően Széchenyi pihenőkártyával fizettem. A vendéglátó az általa pénztárgép útján kibocsátott nyugta papír alapú eredeti példányát – arra való hivatkozással, hogy a pénztárgép csak egy nyugtát ad ki – nem adta át nekem, csupán utalvány elfogadási bizonylatot állított ki és a nyugtát e-mail-ben küldte meg. A nyugtán kizárólag a szolgáltatás ellenértékének a végösszegét tüntették fel, a nyugta a tételes fogyasztást és a 10%-os szerviz díjat nem tartalmazza. Megfelel a vendéglátó által folytatott bizonylatolási gyakorlat és az általa kibocsátott nyugta a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek?


A kérdéses szolgáltatás ellenértékének adót is tartalmazó összegét Ön az ügylet teljesítésének időpontjáig – vagyis a vendéglátás befejezésekor – a pénzhelyettesítő eszköznek minősülő Széchenyi pihenőkártyával megfizette és számla kibocsátását a vendéglátótól nem kérte, ezért a vendéglátó az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa-tv.) 165. § (1) bekezdésének b) pontja alapján mentesült a számla-kibocsátási kötelezettség alól, ugyanakkor a fenti kötelezettség alóli mentesülésre tekintettel a 166. § (1) bekezdése értelmében nyugta-kibocsátási kötelezettsége keletkezett.

Az áfa-alanyok az Áfa-tv. 166. §-a szerinti nyugta-kibocsátási kötelezettségük teljesítése során az általuk teljesített ügyletekről kiállított nyugta – mint az Áfa-tv. 174. § (2) bekezdése alapján kizárólag papír alapon kibocsátható bizonylat – egy példányát kötelesek az ügyletek jogosultjainak a rendelkezésére bocsátani, illetve átadni.

Az előzőekből következően a kérdéses esetben a vendéglátó akkor járt volna el jogszerűen, ha a pénztárgép által előállított papír alapú nyugta egy példányát átadta volna Önnek. Önmagában azon tény alapján, hogy az általa használt pénztárgép a nyugtát csak egy példányban adja ki, a vendéglátó a nyugta papír alapú példányának átadása alól nem mentesülhet, tekintettel arra, hogy a nyugta-kibocsátási kötelezettség teljesítése kizárólag a nyugta átadásával, illetve rendelkezésre bocsátásával valósulhat meg.

Az Áfa-tv. 173. §-ának a)-d) pontja szerint a nyugta kötelezően tartalmazza a kibocsátásának keltét, a sorszámát, amely kétséget kizáróan azonosítja, kibocsátójának adószámát, valamint nevét és címét, továbbá a termék értékesítésének, szolgáltatás nyújtásának adót is tartalmazó ellenértékét.

A nyugta kötelező adattartalmára vonatkozó fenti rendelkezések értelmében a vendéglátó nem volt köteles az Ön részére teljesített ügyletről kiállított nyugtán a tételes fogyasztásra, mint az általa nyújtott szolgáltatás megnevezésére, illetve jellegére vonatkozó, valamint a 10%-os szervízdíjra, mint az ellenértékbe beépülő díjtételre vonatkozó adatokat feltüntetni.

A kérdést dr. Boda Péter szakértőnk válaszolta meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 11.

Orbán Viktor: három ponton avatkozunk be a gazdaságba

Megfizethető lakhatást, egymilliós jövedelmet és munkáshitelt nyújtunk, Demján Sándor programot indítunk a kisvállalkozóknak – ígérte Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

2024. október 11.

A közvetett adózás rendszere Kenyában (4. rész)

Kenya Kelet-Afrika legnagyobb kereskedelmi és pénzügyi központja, és kiemelkedő jelentőségű a turizmus is. Az országban az áfa 1990-ben váltotta az értékesítési adót. Következzenek az érdekes részletek.

2024. október 11.

Helyezkedjünk – az állandó telephely az áfában

Az Áfa kalauz friss számában megjelent írás az állandó telephely jogi hátterének részletes, az uniós joggyakorlatot is érintő elemzésével rávilágít a székhely és az állandó telephely közti különbségre és támpontot ad az állandó telephely meghatározásához, elhatárolásához, majd bemutatja az állandó telephely adózásban betöltött szerepét és jelentőségét az Áfa tv.-ben szabályozott azon esetkörök ismertetésével, ahol az állandó telephely fennállása meghatározó az adókötelezettségek teljesítése során.