A hét kérdése: telephely a bérbeadott ingatlan?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Társaságunk alapvetően ingatlan-beruházással, illetve ingatlan bérbeadással foglalkozik. Be kell-e jelenteni telephelyként a bérbeadás útján hasznosított saját ingatlanokat?


Társaságunk alapvetően ingatlan-beruházással, illetve ingatlan bérbeadással foglalkozik. A bejelentett székhelyén irodát üzemeltet, ahol a társaság adminisztratív tevékenységét ellátják. Az székhely szerinti településen több ingatlannal rendelkezik. Ezek egy része építési telek, ahol eladásra, illetve bérbeadásra szánt ingatlanokat épít, illetve vannak már olyan, a tulajdonában álló ingatlanok is, melyeket bérbeadás útján hasznosít. Kérdésként merült fel, hogy az állami adóhatósághoz be kell-e jelenteni telephelyként a bérbe adott ingatlanokat, illetve azokat az ingatlanokat, melyek építés alatt vannak?

A válasz eldöntéséhez a telephely adózási fogalmát kell meghatározni, amely az Art. 178. § 27. pontja határoz meg, de ugyanígy az Áfa tv. 259. § 2. ponjában is megtalálható a telephely fogalma.

A telephellyé minősítés alapvetően attól függ, hogy a társaság által végzett főtevékenysége, illetve egyéb tevékenysége mennyiben folytatott a tulajdonában álló ingatlanon.

Ha azon bérbeadás vagy építkezés folyik az a társaság tevékenységével összefüggésben, azt az Art. 16. § (3) bek. b) pontja alapján be kell jelenteni az adóhatósághoz.

A kérdést Győri Éva szakértőnk válaszolta meg. További kérdések és válaszok itt.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.