A képviselőkkel is megfizettetik a 98 százalékos adót


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Országgyűlés Hiavatala és az adóhivatal egyöntetűen állítja, hogy a képviselőkre nem vonatkozik a különadó, de Lázár János közölte: akkor módosítják a törvényt.

A végkielégítések után a különadót mindenkinek meg kell fizetni! A Fidesz országgyűlési frakciójának és Lázár János frakcióvezetőnek – ahogy korábban, úgy most is – egyértelmű az álláspontja a 98 százalékos különadóval kapcsolatban. „Adóügyi vitákba a frakció nem kíván belebonyolódni, az erkölcsi és politikai szándék azonban változatlan: akiknek kell, így a képviselők is, fizessenek! – közölte a Fidesz-frakció, miután a Népszabadság megírta, hogy a parlamenti hivatal, és mint kedden kiderült a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is úgy értelmezi a végkielégítéseket 98 százalékos különadóval sújtó törvény rendelkezéseit, hogy azok nem vonatkoznak a parlamenti képviselőkre, mert nekik speciális jogviszonyuk van, nem foglalkoztatottak és nem állnak munkavégzésre irányuló jogviszonyban sem.

Kósa Lajos, a Fidesz ügyvezető alelnöke kedden azt mondta, „felvetődött a kérdés, hogy a képviselőkre is vonatkozik-e a 98 százalékos különadóról szóló törvény. A mi értelmezésünk szerint a törvény egyértelmű, és vonatkozik. Amennyiben az Országgyűlés Hivatala másképp látja, akkor benyújtunk egy olyan módosító indítványt, mely egyértelművé teszi, hogy a képviselőkre is alkalmazandó ez az adónem. A jogalkotó és a kormány szándéka teljesen világos”.

Még Lázár János közleménye és Kósa Lajos sajtótájékoztatója előtt az Országgyűlés Hivatala és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal két külön, de egybehangzó közleményben azt állította, hogy „az országgyűlési képviselőnek különleges közjogi jogállása van, mivel egy sajátos államjogi jogviszony alapján végzi tevékenységét, amely több tekintetben eltér a munkaviszonytól vagy bármely más munkavégzésre irányuló jogviszonytól. Ugyanis a jogviszony egyik oldalán a képviselő, míg a másik oldalán a választópolgárok közössége – és nem az Országgyűlés – áll”. Ezért a képviselők hathavi végkielégítése a két hivatal szerint nem tartozik a 98 százalékos adó hatálya alá.

A két hivatal jogi álláspontja rávilágít arra, hogy a Fidesz által másodszor is elfogadott 98 százalékos törvény több sebből vérzik. Az első jogszabályt az Alkotmánybíróság a jogbiztonságra hivatkozva megsemmisítette, erre válaszul a Fidesz korlátozta az AB hatáskörét, és újra elfogadta a törvényt, mégpedig úgy, hogy öt évre visszamenőlegesen kell megfizetni a különadót az elmúlt öt évben távozott állami vezetőknek, cégvezetőknek és állami pénzből gazdálkodó vállalatok kirúgott munkavállalóinak. Azóta többen másodszor is megtámadták az Alkotmánybíróságnál a törvényt, abban bízva, hogy a testület az emberi méltóság csorbulásaként értékeli az öt évre visszamenőlegesen kivetett különadót.

2006-ban több mint 110, 2010-ben pedig csaknem 190 képviselő került ki a parlamentből, ők az addigi átlagtiszteletdíjuk hathavi összegét kapták meg végkielégítésként. 2006-ban egy átlagképviselő, aki alapfizetést és két bizottsági tagság után pótdíjat kapott, hozzávetőleg havi bruttó 400 ezer forint tiszteletdíjat kapott, ez az összeg a 2010-es ciklus végére 500–700 ezer forintra emelkedett. Így a hathavi végkielégítés összege 2,4–4,2 millió forint között mozgott.

Vadász Iván adószakértő, aki lapunknak hétfőn határozottan azt állította, hogy a képviselőkre igenis vonatkoznia kell a 98 százalékos törvénynek, kedden üdvözölte a Fidesz törvénymódosító javaslatát, mert ezáltal a törvényalkotó bezárhat egy kiskaput.

Forrás: Nol.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.