A munkáltatói adómentes lakás célú támogatás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Szja-törvény szerint a munkáltató adómentesen akár 5 millió forint lakás célú támogatást is adhat a munkavállalójának. 2014. január 1-jétől a munkáltató már a lakás célra felvett banki hitel visszafizetéséhez is adhat adómentes támogatást – írja az Adó szaklap.


2013. december 31-ig a munkáltató közvetve, két lépésben segíthette dolgozóját lakáshitelének visszafizetésében. Első lépésben a munkáltató – akár kamatmentes – kölcsönt nyújthatott a dolgozójának a hitelintézettől felvett lakás célú hitel visszafizetéshez. A lehetőséget az Szja-törvény 72. § (4) bekezdés f) pontja teremtette meg, hiszen a lakás célú hitelintézeti hitel visszafizetése, törlesztése is a támogatható célok között szerepelt.

Második lépésben a munkáltatói kölcsön adómentesen elengedhető az Szja-törvény 1. számú mellékletének 2.7. pontja alapján. E kétlépcsős lehetőség természeténél fogva a hitelek végtörlesztéséhez vagy nagyobb összegű előtörlesztéséhez volt alkalmazható.

CAFETERIA – Lakáscélú támogatás alapjai és gyakorlati megvalósítása

2014. szeptember 30., Budapest

Lakáscélú támogatás a juttatási rendszerben
Törvényi keretek
Az adómentesség kulcskritériumai
Mi számít lakáscélú hitelnek, és melyek nem sorolhatók ebbe a kategóriába?
Mit várhat el a munkáltató az együttműködő hitelintézettől?
Munkavállalók együttműködése a hitleintézettel – kulcskérdések, melyek nélkül nem ér célba a munkáltatói támogatás

További részletek és jelentkezés>>

 

2014. január 1-jét követően a munkáltató már közvetlenül és egyszerűen adhat dolgozójának akár 5 millió forintot is adómentesen lakáshitelének törlesztésre, e szabályzás alapján lehetséges a havonkénti hiteltörlesztéshez is támogatás nyújtása. Természetesen az egyéb adómentes lakás célú támogatási lehetőségek is megmaradtak a szabályozásban. Az igazi újdonság tehát a törlesztés közvetlen támogatásának lehetősége. Éppen ez a lehetőség az, amely e támogatási formát gyakorivá teheti. Míg a 2014 előtti szabályozás keretében a támogatással kapcsolatos ellenőrzési teendők gyakorlatilag utólagos, az adóhatóság általi ellenőrzést jelentettek az ehhez igazodó támogatás felhasználási igazolásokkal, az új szabályozás egy folyamatba épített ellenőrzést valósít meg, amely alapvetően a munkáltató feladata. Ez nem akadályállítási szándék megnyilvánulása, hiszen a munkáltató érintettsége, adókockázata a korábbi szabályozásban is létezett: ha az adóhatóság az adómentesség feltételeinek hiányát állapította meg, akkor ugyan a személyi jövedelemadót és annak jogkövetkezményeit a magánszemély terhére állapította meg, azonban e juttatás utólagosan bérnek minősült, amelynek a foglalkoztatót terhelő közterheit a munkáltatónak viselnie kellett. Másrészt e támogatás akár jelentős összegű is lehet, nem csekély az a bevétel, amelyről a költségvetés lemond. Elemi érdek tehát, hogy a támogatás elérje a célját.

 

1. Az adómentesség feltételei

A munkáltatói lakás célú támogatás a következő feltételek teljesülése esetén adómentes:

–   a támogatás több munkáltatótól egymást követően kapott juttatás esetében sem lehet több 5 év alatt 5 millió forintnál;

–   a támogatás nem lehet több a lakás vételárának, építési költségének 30 százalékánál;

–   a lakás szobaszámának meg kell felelnie a méltányolható lakásigény kormányrendeletben szabályozott mértékének;

–   a munkavállaló bármely arányban tulajdonosa, haszonélvezője annak a lakásnak, amellyel összefüggésben a támogatást kapta, ideértve azt az esetet is, ha tulajdonjogát, haszonélvezeti jogát a támogatás felhasználásával szerzi meg;

–   a támogatást hitelintézeten vagy a kincstáron keresztül kell folyósítani.

2. A támogatás felhasználási köre

A munkáltatói támogatás a következő célokra adható adómentes juttatásként:

–   belföldön fekvő lakás tulajdonjogának, és a lakáshoz kapcsolódó földhasználati jognak adásvétel vagy más visszterhes szerződés keretében történő megszerzéséhez (ideértve a lakás zártvégű lízingbe vételét is),

–   belföldön fekvő lakás építéséhez, építtetéséhez,

–   belföldön fekvő lakás alapterületének legalább egy lakószobával történő bővítését eredményező növeléséhez,

–   a lakás célú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szerint meghatározott korszerűsítéshez,

–   munkáltató által korábban lakás célú felhasználásra nyújtott kölcsön elengedése révén,

–   lakás célú felhasználásra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez és a hitelhez kapcsolódó más kötelezettségek (például kamat, késedelmi pótlék, végrehajtási díj, jelzálog törlésének díja, előtörlesztési díj, olyan biztosítás díja, amelynek biztosítói teljesítése kizárólag a hitel törlesztését szolgálja) megfizetéséhez.

Korszerűsítés a Korm. rendelet 12. § (11) bekezdés eszerint: a lakás komfortfokozatának növelése céljából víz-, csatorna-, elektromos, gázközmű bevezetése, illetve belső hálózatának kiépítése, fürdőszoba létesítése olyan lakásban, ahol még ilyen helyiség nincs, központosított fűtés kialakítása vagy cseréje, beleértve a megújítható energiaforrások (például napenergia) alkalmazását is, az épület szigetelése, beleértve a hő-, hang-, illetve vízszigetelési munkálatokat, a külső nyílászárók energiatakarékos cseréje, tető cseréje, felújítása, szigetelése. A korszerűsítés része az ehhez közvetlenül kapcsolódó helyreállítási munka, a támogatás a korszerűsítés közvetlen költségeinek 20 százalékáig terjedhet.

3. A lakás célú felhasználásra hitelintézettől felvett hitel

Lakás célú felhasználásra hitelintézettel kötött hitelszerződésnek minősül:

a) a szerződéskötés időpontjától függetlenül a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény szerinti lakás célú hitel- vagy kölcsönszerződés, kivéve a felújítási célból felvett hitelről szóló szerződést,

b) az olyan hitel- vagy kölcsönszerződés, amelyet lakást terhelő jelzálogjog nem biztosít, de a szerződésből vagy a hiteligénylésből megállapítható, hogy a hitelfelvétel lakás célú felhasználás céljából történt,

c) az olyan hitel- vagy kölcsönszerződés, amelyet a – szerződésből megállapítható módon – az a)–b) pontban említett kölcsön vagy hitel visszafizetése, törlesztése céljából kötöttek, ideértve a gyűjtőszámlahitel-szerződést is.

Megjegyezzük, hogy lakás célú hiteleket hitelintézetnek nem minősülő pénzügyi vállalkozások is folyósíthatnak, az említett pénzügyi vállalkozástól lakás célra  felvett hitel törlesztéséhez nyújtott munkáltatói támogatásra  az adómentesség a hatályos törvényi szabályozás alapján nem vonatkozik.

A lakás célú munkáltatói támogatás akkor tekinthető adómentesnek, ha a munkáltató a támogatás folyósításának évét követő év május 31-éig, lakás építéséhez, építtetéséhez, alapterületének növeléséhez és korszerűsítéséhez adott támogatás esetén a folyósítás évét követő második év május 31-éig rendelkezik az adópolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott igazolásokkal. Ha a munkáltató nem rendelkezik az adópolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott igazolásokkal, a lakás célú munkáltatói támogatás 20 százalékkal növelt összegben a támogatásban részesült magánszemély munkaviszonyból származó jövedelmének minősül. E jövedelem megszerzésének időpontja a támogatás folyósításának évét követő év május hónapja, lakás építéséhez, építtetéséhez, alapterületének növeléséhez és korszerűsítéséhez adott támogatás esetén a folyósítás évét követő második év május hónapja.

A hitelintézet, a kincstár a közvetítésével nyújtott lakás célú munkáltatói támogatásról kiállított igazolás adattartalmáról, a munkáltató a kölcsön általa elengedett összegéről adatot szolgáltat az állami adóhatóságnak.

Az Szja-tv. felhatalmazást adott az adópolitikáért felelős miniszternek arra, hogy a munkáltatói lakás célú támogatás juttatásának részleteit rendeleti szinten szabályozza. A felhatalmazás alapján a Magyar Közlöny 2014. évi 50. számában, 2014. április 3-án jelent meg a nemzetgazdasági miniszter 15/2014. (IV. 3.) NGM rendelete az adómentes munkáltatói lakás célú támogatás folyósításának szabályairól (a továbbiakban: rendelet). A rendelet 2014. április 4-én lépett hatályba, de a rendelkezéseit a 2014. január 1-jétől nyújtott támogatásokra már alkalmazhatják a munkáltatók.

A rendelet a törvényi szintű feltételrendszer igazolásának részletszabályait tartalmazza. Ennek megfelelően a rendelet meghatározza, hogy miképpen kell igazolni

–   azt, hogy a támogatást hitelintézeten, kincstáron keresztül folyósították,

–   a méltányolható lakásigény fennállását,

–   a korábbi munkáltatótól kapott támogatás összegét,

–   azt, hogy a támogatás összege nem haladja meg a vételár, építési költség 30 százalékát.

–   a támogatás lakás célú felhasználását.

Ugyanakkor nem kell vizsgálni azt, hogy a magánszemély hozzátartozói kapnak vagy kaptak-e lakás célú támogatást.

A támogatás adómentessége feltételeinek fennállását főszabály szerint a munkáltató – és nem a magánszemély vagy a hitelintézet – köteles vizsgálni. A rendelet azonban lehetőséget biztosít arra, hogy a munkáltató a hitelintézettel vagy a kincstárral külön megállapodást kössön, melyben a támogatással kapcsolatos adminisztrációs feladatokat a hitelintézet, a kincstár végzi. Ilyen esetben az adómentesség feltételeinek igazolására szolgáló dokumentumokat a hitelintézet, a kincstár gyűjti be a magánszemélytől, és az adómentesség fennállásáról – vagy annak hiányáról – igazolást ad ki a munkáltatónak. Megjegyzendő, hogy e lehetőség a munkáltató adójogi felelősségét nem érinti.

A fentieken túl a rendelet rögzíti, hogy a munkavállalónak utólagosan kell elszámolnia a lakás célú munkáltatói támogatással. Az elszámolásra nyitva álló határidő főszabály szerint a támogatás folyósítását követő év április 15-e, de a munkáltató – saját döntése alapján – akár a május 31-ig átadott igazolásokat is elfogadhatja.

4. A támogatás folyósításában közreműködő hitelintézet, kincstár igazolása

A hitelintézet, a kincstár garanciális szerepet játszik a munkáltatói támogatás folyósításában azzal, hogy az adóhatóságnak adatot szolgáltat a támogatásban részesülő magánszemélyekről és a támogatás összegéről, ezzel jelentősen megnehezítve az esetleges visszaéléseket. Az igazolást a hitelintézet, a kincstár akkor teljesíti, ha a munkáltató ennél a szervezetnél indította a támogatás átutalását a magánszemély számlájára. A hitelintézet, a kincstár a hitel törlesztéséhez nyújtott támogatást a magánszemély önálló (giro-képes) hitelszámlájára, vagy a magánszemély javára a hitelt nyújtó hitelintézet törlesztéshez használt központi elszámoló számlájára, vagy a magánszemély javára a hitelt nyújtó hitelintézetnél vezetett folyószámlájára utalhatja. Más (például építéshez, korszerűsítéshez nyújtott) lakás célú támogatást a munkáltató a magánszemélynek bármely hitelintézetnél vezetett fizetési (folyó) számlájára utalhatja. Az igazolást a hitelintézet, a kincstár az átutalás évét követő év január 31-éig állítja ki, és ugyanezen időpontig teljesíti az adatszolgáltatási kötelezettséget is.

Az igazolás kiadásának feltétele ugyanakkor az, hogy a munkáltató a támogatás folyósítását megelőzően vagy azzal egy időben nyilatkozatot tegyen a hitelintézet vagy a kincstár részére arról, hogy a folyósítani kívánt összeget lakás célú támogatás céljából adja. A munkáltatói nyilatkozatnak tartalmaznia kell a magánszemély nevét és adóazonosító jelét. A hitelintézet vagy a kincstár saját döntése alapján a munkáltató utólagos nyilatkozatát is elfogadhatja. A hitelintézet vagy a kincstár a bekezdés szerinti nyilatkozattételhez papír alapú vagy elektronikus nyomtatványt rendszeresíthet. A nyomtatvány a magánszemély természetes személyazonosító adataira és a munkáltató által az adóévben juttatott támogatás együttes összegére vonatkozó adatot is tartalmazhat. Ha a hitelintézet, kincstár nyomtatványt (még) nem rendszeresített, ennek hiányára hivatkozva nem utasíthatja el közreműködését a támogatás folyósításában.

Szatmári László az Adó szaklap 2014/9. számában megjelent cikkéből a fentieken túl mindent megtudhat a méltányolható lakásigény vizsgálatáról, az adómentességre jogosító értékhatárokról, s az összeg felhasználásnak igazolásáról. Az Adó szaklap 2014/9. száma a Complex Kiadó webshopjában is megvásárolható.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Enyhe zsugorodás júniusban: 50 pont alá esett a júniusi BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított júniusi értéke: 49,4. Júniusban a válaszadók az előző hónaphoz képest mérsékelt visszaesésről számoltak be. Az elmúlt időszak mérsékelt bővülését követően ebben a hónapban fordulat következett be a feldolgozóiparban, a BMI index 50,0 pont alatt áll – közölte hétfőn a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.