Adóhatósági elvárások a közösségi adómentes értékesítés vonatkozásában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A közösségi termékértékesítés, adómentesség témakörében számos cikk és állásfoglalás született. Ezért azt gondolhatnánk, hogy ezen ügyletek adómentességével kapcsolatban már nincsenek kérdőjelek, és nincsenek a társaság számára meglepetéssel járó adóhatósági kérések sem. Ehhez képest a gyakorlat sok esetben mást mutat!

A közösségi hozzáadott értékadó rendszer egyik alapelve a versenysemlegesség. S bár a belföldi tranzakciók esetén ez többé-kevésé érvényesül is, az országhatárokat áthidaló termékügyletek esetén – az eltérő adókulcsok miatt – már nem ennyire könnyű a helyzet. Ezért is van, hogy a közösségi adóalany–adóalany közötti értékesítésekre általános jelleggel az adómentesség a fuvar indulásának országában alkalmazható, és az adóztatás az érkezési tagállamban teljesül, az ottani adókulcsoknak megfelelően. Így míg egy hétköznapi termék (pld. számítógép) belföldi értékesítése után az eladónak fel kell számolni a 27%-os általános forgalmi adót, addig, ha a terméket közösségi értékesítés részeként más tagállami adóalany vevőnek értékesíti, úgy számlázhat áfamentesen.

A fentiekből is következik, hogy az adómentesség alkalmazásának egyik kulcspontja, hogy az értékesített termék elhagyja az ország területét. Természetesen van még további feltétele is az adómentesség jogszerű alkalmazásának, de ezúttal csak a kiszállítás tényének megtörténtére koncentrálunk, főleg mert a gyakorlatban ennek igazolása jelenti a legnagyobb kockázatot, és mert ez adóhatósági vizsgálatoknál kiemelt fókusz alá esik, ami nem magyarspecifikus kihívás! A közösségi értékesítés adómentességének igazolás az Európai Unió összes tagállamában fókuszban van. A tagállamok a kiszállítás tényének alátámasztására többször egymástól eltérő elvárásokat fogalmaztak meg, így nehezítve a nemzetközi kereskedelemben érintett cégek életét. Ennek is köszönhetően lépett hatályba még 2020-ban a 2006/112/EK irányelv végrehajtási intézkedéseinek megállapításáról szóló 282/2011/EU tanácsi végrehajtási rendelet („Vhr.”) 45a. cikke, amely a kiszállítás tényének igazolására alkalmas dokumentumokat mutatja be, és amelynek alkalmazása minden tagállam esetében kötelező előírásként jelent meg.

A Vhr. több olyan dokumentumpárt is meghatározott (ún. elsődleges és másodlagos dokumentumok, vevői fuvarozás esetén vevői nyilatkozat is), amelyeknek a megőrzésével és bemutatásával a kiszállítás tényét, annak tényleges megtörténtnek, az adómentesség alkalmazását jogosnak kell tekinteni. Habár a Vhr.-ben említett dokumentumok visszagyűjtése sok adózó üzleti gyakorlatához valóban jól illeszkedő hatósági elvárás, de vannak olyan – egyébként jóhiszemű – üzleti helyzetek, amikor ez nem tud megtörténni és az adózó egyéb igazolásokkal tudja csak alátámasztani a kiszállítást (pld. aláírt CMR egyéb igazolás nélkül). Ilyenkor kérdésként merülhet fel, hogy ez azt jelenti, hogy az adózó nem jogosult az adómentességre. A válasz egyértelműen nem! A Vhr.-ben foglaltak teljesítése csak egyfajta vélelem és nem is minősül kizárólagos felsorolásnak. A vélelemnek pedig az a lényege, hogy ha az adózó a Vhr. szerinti bizonyítékokat bemutatja, akkor az adóhatóság a kiszállítás igazolására vonatkozóan további dokumentumokat nem kérhet, azokat a kiszállítás igazolásához elégséges bizonyítékként elfogadja, ha a vélelmet az eljárás során nem dönti meg.

Ennek ellenére előfordul, hogy bizonyos adóellenőrzések során az érintett társaságok „túlalkalmazásba” futnak bele, és azt tapasztalják, hogy az adóhatóság kizárólag a Vhr.-ben említett dokumentumkombinációt fogadja el. Ezt viszont nem szabad hagyni! Azért, mert az adózó – bármi oknál fogva – nem tudja a Vhr.-ben előírtakat bemutatni, ez nem jelenti automatikusan azt, hogy a kiszállítás nem történt meg, tehát a közösségi értékesítés nem lehet adómentes. Mivel az adózóknak megvan a lehetőségük arra, hogy a Vhr.-ben előírtaktól eltérőn igazolják a termék másik tagállamba történő kiszállítását, mindig a kiszállítás tényének van igazi jelentősége, és nem annak, hogy azt miként dokumentáljuk (még ha az adóellenőrzések esetén az utóbbin van is a hangsúly)! Ilyen esetekben az adóhatóságnak valóban nem kell vélelmeznie a kiszállításhoz kapcsolt adómentesség jogos alkalmazását, az adómentesség jogszerűségét, de önmagában a Vhr.-re mutogatva nem utasíthatják a el az adómentesség alkalmazását.

A közösségi értékesítésekhez kapcsolódó másik gyakori adóhatósági kifogás a kiszállítás és az értékesítés között eltelt időszak hosszához kapcsolódik. Erről részletesen a cikk folytatásában olvashat.

közösségi adómentes értékesítés

A cikk szerzője Nyári Zsolt okleveles adószakértő, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának oktatója.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Enyhe zsugorodás júniusban: 50 pont alá esett a júniusi BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított júniusi értéke: 49,4. Júniusban a válaszadók az előző hónaphoz képest mérsékelt visszaesésről számoltak be. Az elmúlt időszak mérsékelt bővülését követően ebben a hónapban fordulat következett be a feldolgozóiparban, a BMI index 50,0 pont alatt áll – közölte hétfőn a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.