Adókedvezményt várnak a fuvarozók


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gépjárműadó, vagy az iparűzési adó, vagy akár a vagyonszerzési illeték mérséklését, eltörlését szeretnék elérni a fuvarozók képviselői a megtett úttal arányos elektronikus útdíj bevezetése után. A hazai cégek versenyképessége csak így biztosítható – állítják.


A kormány legkésőbb 2013. július 1-jével tervezi bevezetni az elektronikus útdíjfizetési rendszert (E-útdíj), amelynek bevétele 150 milliárd forint lenne a módosított konvergenciaprogram szerint. A rendszer indulásakor a gyorsforgalmi utakon és az országos közúthálózat külterületi főúti szakaszain kellene a megtett úttal arányos rendszerben díjat fizetni a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járműveknek, az autóbuszok kivételével.

Gyors a bevezetés

A fuvarozók számára nem okozott meglepetést a döntés, hiszen régóta folynak tárgyalások az e-útdíjról. A rendszer bevezetését indokolja egyrészt a jelentős tranzit forgalom – évi 1 millióra becsülik az országon áthaladó külföldi kamionok számát -, továbbá az, hogy a régiós országok döntő többségében már működik hasonló rendszer, például Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában, Lengyelországban – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke.

A hétfői bejelentésig csak az volt bizonytalan, hogy az egyes úthálózatokra milyen ütemezésben vezetik be a használattal arányos díjrendszert. A fuvarozók jobban örültek volna a fokozatos bevezetésnek, a kormány azonban úgy döntött, hogy első körben bevonják mind a gyorsforgalmi, mind a főúthálózatot a díjbeszedésbe. Ez nagyjából 8 ezer kilométernyi utat jelent – tette hozzá.

Közölte: számításaik szerint az útdíjbevétel 55 százalékát a külföldi, 45 százalékát a belföldi fuvarozók fogják megfizetni. A tervezett évi 150 milliárd forintos útdíjbevétel nagyjából 40 forintos kilométerdíjat fog jelenteni a klasszikus kamion kategóriában. Ezzel szemben a jelenlegi időarányos díjszedési rendszerben egy külföldi kamion a 3175 forintba kerülő egynapos matricával, 400 kilométer megtételével át tud haladni az országon.

Kompenzációt kérnek

Karmos Gábor elmondta: az MKFE számára a legfontosabb kérdés, hogy a rendszer bevezetésével párhuzamosan történnek-e olyan intézkedések, amelyek a magyar fuvarozók relatív versenyelőnyét biztosítják. Az érdekképviseletek azt javasolják, hogy a kabinet csökkentse vagy törölje el azokat az adókat és illetékeket, amelyeket kizárólag a magyar fuvarozók fizetnek meg.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára szerint ez minden országban így működik, ahol már bevezették a használatarányos útdíjat. Lehetséges kompenzációként említette a gépjárműadó vagy az iparűzési adó, vagy akár a vagyonszerzési illeték korrekcióját, eltörlését.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.