Adómegtakarítók vagy sznobok?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hazai műtárgypiac az elmúlt évtizedben jelentős fejlődésen ment keresztül, látványosan bővült a gyűjtők tábora, és egyre nagyobb az érdeklődés a befektetési célú műtárgyvásárlás iránt is. Az elmúlt tíz év alatt a festmények árai átlagosan 4-6-szorosukra emelkedtek, 2006-ban csak a két legjelentősebb aukciós ház leütési összértéke meghaladta a 3,5 milliárd forintot, és az elmúlt évben első ízben kalapács alá került az egymillió dolláros lélektani határt meghaladó értékű festmény is.

Rendkívül látványos a hazai műtárgypiac fejlődése, a műtárgyvásárlás és műgyűjtés egyre szélesebb körben válik elterjedté, sőt divattá. A hobbiból, szenvedélyből, művészeti elkötelezettségből gyűjtők mellett bővül az a vásárlói réteg is, akiknél a befektetési szempontok egyaránt fontosak. Miközben a műtárgyvásárlások száma és értéke is növekszik, egyre többen gondolják úgy, hogy a műtárgy nem kizárólag esztétikailag közvetít értéket, hanem akár hosszú távú befektetésnek is kiváló.

Az elmúlt 10 év alatt Magyarországon a festmények árai átlagosan 4-6-szorosukra emelkedtek, amely értéknövekedési ráta messze felülmúlja az infláció mértékét. Az aukciós elemzések szerint az évente piacra kerülő igazán kvalitásos művek száma 1998 óta 800 és 1200 kép között ingadozott, ugyanakkor az aukciós eladási összérték folyamatos emelkedést mutat, 2006-ban csak a két legnagyobb aukciósház, a Kieselbach és a Mű-Terem forgalmát figyelembe véve is meghaladta az 3,5 milliárd forintot. Az elmúlt évben ráadásul a lélektani egy millió dolláros határt is sikerült átlépni, amikor Csontváry remekműve 230 millió forintos leütési áron talált gazdára.

Adómegtakarítók, sznobok, szenvedélyesek

Az első hazai műtárgybefektetési tanácsadó vállalat, az Equilor Fine Art a fenti tendenciákra reagálva rendezi meg azt az egyedülálló nemzetközi műtárgybefektetési műhelykonferenciát, amelyen a műkereskedelem és műtárgybefektetés legjelesebb magyar és külföldi képviselői közreműködésével alkalom nyílik a műkincspiac szinte valamennyi lényeges aspektusának közelebbi tanulmányozására. Különleges érdekességként bemutatkozik a műtárgyalapú befektetési portfoliót kialakító londoni székhelyű The Fine Art Fund műkincsalap.

˝Peggy Guggenheim szerint a gyűjtők zöme adómegtakarítási célzattal vagy sznobériából gyűjt, szerintünk pedig a szenvedély ereje mellett az értékálló, sőt, jelentős mértékű értékgyarapodást eredményező befektetési lehetőség is vonzóvá teheti a műtárgyak vásárlását. Fontos azonban tudni, hogy mit és mennyiért vesz az ember, mik azok a technikák, amelyekkel csökkenteni lehet a befektetési kockázatot. Ezekre a kérdésekre is igyekszünk választ találni.˝ – emelte ki Dr. Gereben Katalin, az Equilor Fine Art igazgatója.

A ˝Művészet és befektetés – irányok a hazai és a nemzetközi műtárgypiacon˝ című konferencia 2007. április 12-én az Ybl Palotában (1053 Budapest, Károlyi Mihály u. 12.) kerül megrendezésre.

Forrás: Piac&Profit


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.