Adórendőrséget állíthat fel a Fidesz


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyelőre semmit sem lehet tudni arról, hogy mi lesz az eredménye az APEH és a vám- és pénzügyőrség (VP) tervezett összevonásának. Problémát az jelenthet, hogy a nyomozati jogkörrel felruházott Bűnügyi Igazgatóság korábban sem tudott megfelelően integrálódni a szervezetbe.

A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

Egyelőre semmilyen részlet nem ismert arról, hogyan képzeli el a leendő Fidesz-KDNP kormány az APEH és a vám- és pénzügyőrség összevonását. Annyi látszik csak bizonyosnak, hogy az összevonás részleteit kijelölt kormánybiztos dolgozza majd ki – a hírek szerint ez a személy Vida Ildikó, az adóhatóság egyik korábbi elnöke lesz, aki a munka elvégzését követően az összevont hatóság vezetőjeként dolgozik majd tovább.

Az összevonással megoldaná a Fidesz azt a feladatot, hogy ismét felállítson egyfajta adórendőrséget.

Az APEH Bűnügyi Igazgatóságát 1998-ban állította fel az első Fidesz-kormány. A nyomozati jogkörrel felruházott munkatársak 2002 tavaszáig maradtak az APEH berkeiben, akkor ugyanis az Országos Rendőr-főkapitánysághoz került az igazgatóság, minden ingó és ingatlan vagyonával együtt – ez akkor kétmilliárd forint értékű vagyonelemet jelentett.

A rendőrségen belül sem maradhatott meg a testület sokáig, az Alkotmánybíróság ugyanis 2002. december végén alkotmányellenesnek minősítette a működését. Nem az volt a kifogás, hogy adónyomozók működtek az országban, hanem az, hogy nyomozati jogkörrel csak kétharmados többséggel lehet felruházni bármilyen testületet – annak idején ezt nem tudta teljesíteni a kormány, most viszont már ez nem lehet akadály.

Az APEH a legnagyobb kohó

Az adóhatóság az államigazgatás egyik legnagyobb olvasztótégelye. Az elmúlt évek alatt több feladatkör, intézmény és hivatal is beolvadt már az APEH-ba.

Az első nagy ilyen akció a társadalombiztosítás feladatkörének átvétele volt 1997-ben. Ezt követően már csak kisebb volumenű beolvadások voltak, mint a Szerencsejáték Felügyeleté vagy az illetékhivataloké. A legújabb, jóllehet csak a feladatátvételt illetően számításba vehető bekebelezés a helyi iparűzési adó beszedésének átvétele. Ezt ez évtől kezdődően integrálja a hatóság, úgy, hogy az idén még az önkormányzatoknak is jut feladat, az első előleget például még nem az adóhatóságnak kellett fizetni.

Más kérdések ugyanakkor felmerülhetnek. Az igazgatóság működése alatt is egyértelművé vált, hogy az nehezen illeszkedik az adóhatóság egészébe. Ennek oka az volt, hogy a köztisztviselőkből álló hatóság felépítésében és működésében idegenként hatott a más elbírálás alá eső kvázi adórendőrség. Az akkori problémák jöhetnek ismét elő azzal, hogy az adóhatóságon belül kell majd helyet találni a pénzügyőröknek, hiszen a VP amellett, hogy rendelkezik nyomozati jogkörrel, fegyveres testület.

Az összevonás valószínűleg létszámbeli kérdéseket is felvet. Jelenleg az adóhatóságnál 15,6 ezer alkalmazott dolgozik, a VP-nél pedig 7,2 ezer, közülük 5,9 ezer hivatásos, a többi civil.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.