Adótanácsadók Egyesülete: nem csökken az áfa-adminisztráció
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A NAV által készített áfabevallás-tervezetek nem csökkentik, hanem inkább növelik a könyvelők adminisztrációs terheit – állítja közleményében az Adótanácsadók Egyesülete.
„A Parlamentben elhangzottakkal ellentétben az áfabevallás tervezettel kapcsolatban nem történt érdemi egyeztetés az Adótanácsadók Egyesületével. Nem voltunk részesei az áfa bevallás-tervezetek kialakításának, annak a kommunikációkban megjelent adminisztrációcsökkentést jelentő hatását mindvégig kritikával illettük” – olvasható a lapunknak elküldött közleményben.
Az áfabevallás kiajánlás adminisztrációcsökkentő hatását kezdetektől minden szakmai fórumon (és a kért egyeztetésen is) kritikával illettük, mert véleményünk szerint a mikro- és kisvállalkozások széles körénél a könyvelőnek ezzel nemhogy kevesebb, hanem sok esetben több munkája lenne. A könyvelési, adó-nyilvántartási előírásokban semmi sem változott, így annak adminisztrációja –a bevallásért az adózó felelőssége – továbbra is megmarad – folytatódik a dokumentum.
Bár az új rendszer használata nem kötelező, a médiában megjelent közlések sajnálatosan azt sugallják a megbízó vállalkozóknak, hogy az egyszerűsítések hatására gyakorlatilag nem lesz szükség az áfa bevallásnál a könyvelőre, adótanácsadóra. Az ilyen – még ha nem is szándékolt, de eredményét tekintve mégis káros – nyilatkozatok rombolják a könyvelő- és adótanácsadó szakma presztízsét, piacát.
Jelenleg a könyvelők által használt szoftverek szinte mindegyike alkalmas arra, hogy a kötelezően könyvelendő számlákból áfa bevallást állítson elő. Az áfa bevallás tervezetben lévő számok szerinti bevallás-elfogadás felelősen csak akkor használható, ha annak tartalma összehasonlításra kerül a könyvelt adatokkal. Ez többletmunkát jelent, még akkor is, ha – többlet anyagi ráfordítással létrehozandó – informatika fejlesztéssel ennek egy részét automatizálni lehet: a NAV rendszeréből lekérteket ugyanis tételesen és tartalmilag egyeztetni kell az előírtak szerint könyvelttel.
Jelenleg számos eltérés adódik abból, hogy a NAV-hoz beküldött számlák nem teljeskörűek (pl. a pénztárgépek által kiállított számlák sem szerepelnek benne). Továbbá a néhány hónapos tapasztalat alapján jelentős a téves adatokkal történt adatszolgáltatás az adóhatóság rendszerében, így az jelen állapotában sem könyvelésre, sem az áfabevallás elkészítésére nem alkalmas.
Végül, ha a rendszer már a fenti hibáktól mentessé válik, akkor is biztosan lesznek még eltérések, gondolva itt a le nem vonható áfát tartalmazó számlákra és az összetett áfa szabályokból adódó egyéb eltérésekre is.
Egyesületünk tagságának túlnyomó része – a körükben végzett felmérés szerint – úgy látja, hogy az áfa bevallás tervezet használatával munkája több, és felelőssége is nagyobb lenne – zárul az Adótanácsadók Egyesülete Zara László elnök által jegyzett közleménye.