Kisokos a kamatjövedelemről
Összeállításunkból mindent megtudhat a kamatjövedelmekről és adózásukról
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Sokan nyilatkoznak mostanában arról, hogy nem változik lényegesen az adórendszer jövőre, illetve a törvénytervezet alapjaiban nem rengeti meg az adórendszert, stb. Ez akkor igaz, ha a következőkről beszélünk: továbbra is a fogyasztás adóztatásán van a hangsúly, nem készült új adótörvény, az adórendszer szerkezete az elmúlt évekhez képest nem változik, több beígért módosítás mégsem lép hatályba, akkor a fenti nyilatkozatok helytállóak. Azonban a kicsi vállalkozásokat és a magánembereket mégsem ezek a kijelentések érdeklik, hanem az, hogyan érinthetik a zsebüket, vagy a gazdálkodásukat a 2015-től tervezett módosítások.
Néhány alapvető dolgot célszerű végiggondolni az adózással kapcsolatban:
Ha például tíz család használ egy porszívót, – mert egymásnak kölcsön adják, – akkor 9 darab porszívót nem kell legyártani, – hiszen nem fogják megvenni, – ezért csökkentik a termelést, a forgalmazást, és leépítik a munkahelyeket.Tovább csökken a gazdaság teljesítménye. Az otthon termelt zöldség, gyümölcs családok közötti cseréje ugyanezt a hatást váltja ki a mezőgazdaságban. Nem bérelnek autót, nem mennek fodrászhoz, nem vesznek ruhát, mert varr a szomszéd, és szép lassan leépül minden.
A közösségi gazdaság nemcsak a kényelmünket szolgálja, hosszú távon egy erőteljes lépés lehet a fenntartható fejlődés felé, hiszen egy telekocsi-szolgáltatás használatával például jóval kisebb mértékben szennyezzük a környezetünket, mintha saját autóval egyedül utaznánk.Közösségfejlesztő hatása is van. Csak azt felejtjük el, hogy fizetésünk nem lesz, ha nincs állásunk. A mobilalkalmazások azonban egyre fontosabbak. Honnan lesz pénzünk telefonra?
Miután mindenki sokat tesz a gazdaság (ipar, mezőgazdaság, kereskedelem, közlekedés,) csökkentése érdekében, nézzünk néhány kiragadott adóváltozást atörvénytervezet alapján!Mindenki ítélje meg saját maga a keresletre, a gazdaság növekedésére, és az árakra gyakorolt várható hatásukat!
– Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX.törvény tervezett módosítása bevezeti a befektetési alapok különadó-kötelezettségét. A befektetési alapok különadójának alanyai azon kollektív befektetési formák, amelyek Magyarországon letelepedett forgalmazót bíznak meg befektetési jegyeik forgalmazásával. A törvényjavaslat szerint az adót a forgalmazónak havonta kell megállapítania, bevallania és befizetnie. Az adó alapját a forgalmazót megillető, a befektetési alapot terhelő forgalmazói díj képezi. Az adó mértéke 25 százalék. Kollektív befektetési forma: minden olyan kollektív befektetés, amely több befektetőtől gyűjt tőkét abból a célból, hogy meghatározott befektetési politikának megfelelően befektesse a befektetők javára.
– Az energiaadóról szóló 2003. évi LXXXVIII. törvény 4.§ (2) bekezdése szerint 2015-től az adó mértéke:
– A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény tervezett módosítása szerint, megszűnik az alkoholtermékek differenciált jövedéki adómértéke.
A bérfőzés jövedéki adómértéke az alkoholtermékek normál adómértékének 50%-ára (1 liter 50%-os alkoholtartalmú párlat esetében 1670 forint összegű jövedéki adót kell fizetni) változik az eddigi 0%-ról.
A magánfőzés esetében az előállított magánfőzött párlat után a magánfőzőt terhelő, évi 1 000 forint összegű átalányadó bevezetésére kerül sor 2015. január 1-től.
A fűtőolaj és a targoncagáz adómértékei emelkednek. A kereskedelmi gázolaj felhasználásához kapcsolódó adókedvezmény mértékét csökkentették.
A magánfőzés keretében előállítható párlat mennyiségét a korábbi két hektoliterről 50 literre korlátozzák.A magánfőzésre vonatkozó kedvezményes szabályokat csak a gyümölcstermelő magánszemélyek alkalmazhatják a továbbiakban.
A törvényjavaslat 22 millió forintról 150 millió forintra emelné meg az alkoholtermék, a sör, a bor, apezsgő és a köztes alkoholtermék esetén a jövedéki biztosíték összegét, továbbá 120 millió forintról600 millió forintra az ásványolajtermékek után nyújtandó biztosíték összegét.
A népegészségügyi termékadóról szóló – már többször módosított – 2011. évi CIII. törvény 6.§-ában szereplő adótételeket kiegészítik még a következőkkel:
a népegészségügyi termékadó (népszerű nevén chipsadó).
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény tervezett módosítása szerint, a kereskedelmi törvény szerinti napi fogyasztási cikket értékesítő üzlet az ebből a tevékenységből származó, jövedéki adó és népegészségügyi termékadó nélkül számított előző évi nettó árbevétele alapján, a főszabálytól eltérően sávosan meghatározott, 0-6%-ig terjedő élelmiszerlánc felügyeleti díj fizetésére kötelezett.
Az előző évi nettó árbevételének
Ez egy teljesen új rendelkezés, és hatalmas növekedést jelent a jelenlegi 0,1%-hoz képest.
A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosításának tervezete jelentősen kibővíti a termékdíj köteles termékek körét. Például:
Ezek csak kiemelt példák a sok közül. A törvény módosított melléklete nem csak az egyéb műanyag termékek, egyéb vegyipari termékek és az irodai papír termékkörökhöz tartozó vámtarifaszámokkal bővült, hanem kiegészítésre került a termékdíj-köteles csomagolószerek, továbbá az elektromos, elektronikai berendezések köre is.
A törvény célja, hogy „hozzájáruljon a környezetszennyezés megelőzéséhez, illetve csökkentéséhez, a természeti erőforrásokkal való takarékos gazdálkodásra irányuló tevékenységek ösztönzéséhez.”
Az szja-törvény juttatásokra vonatkozó részének felépítése jelenleg a következő: 69.§-ban a kifizetőt (vállalkozást) terhelő adó; 70.§-ban az egyes meghatározott juttatások (51,17% közteher); 71.§-ban a béren kívüli juttatások (35,7% közteher).
A 2015-től történő módosítás tervezeteszerint, „egyes meghatározott juttatásnak minősül a 71.§ szerinti béren kívüli juttatás.” Ezzel ez utóbbiak közterheit jelentősen megemelték.
Tehát minden juttatás értékének 1,19-szerese után 16% szja-t és 27% eho-tkell fizetnie a munkáltatónak.Ha a munkáltató valamennyi dolgozójának ugyanúgy, vagy valamennyi dolgozó által megismerhető szabályzatban rögzített módon biztosított juttatást, akkormegnő a közteher mértéke.A juttatás értékének 1,53-szorosa után a munkáltatónak 16% szja-t és 27% eho-t kell fizetnie. Ugyanilyen mértékű közteher terheli a béren kívüli juttatásoknak azt a részét, amely meghaladja a rájuk az szja-törvény 71.§-ában megállapított értékhatárt vagy az évi 450 ezer forint keretösszeget.
Tehát jelentősen drágul a cafetéria.
A törvényjavaslat úgynevezett „települési adók” bevezetését tenné lehetővé az önkormányzatok számára. Az önkormányzatok rendelettel gyakorlatilag bármilyen olyan adótárgyra települési adót vezethetnének be, amelyet törvényben szabályozott közteher nem terhel. A települési adók személyi hatálya azonban nem terjedne ki a szervezetekre, illetve a helyi adók hatálya alá tartozó vállalkozókra (vállalkozói minőségükben).
A törvényjavaslat tartalmazza a nem biztosítottak egészségügyi szolgáltatási járulékának emelését 2015. január 1-jétől.A jelenlegi havi 6810 forintot (napi összege 227 forint),havi 6930 forintra (napi összege 231 forint) emelik.
Ezen kívül szó van még
A törvénytervezet további változtatásához több módosító indítványt nyújtottak be.
Összeállításunkból mindent megtudhat a kamatjövedelmekről és adózásukról
Követhetetlenné vált az adók fizetésének rendszere azzal, hogy az adóhatóság bejelentés nélkül is levonhat köztartozásokra összegeket az akár más adóra szánt pénzünkből. Ezen a gyakorlaton változtatna a MINKE (Minősített Könyvelők Egyesülete) javaslata.
2024-ben bevezetésre került az elektronikus áfa rendszer, amely a digitalizációban rejlő lehetőségek kihasználásával az áfa bevallások elkészítésében vállalt adóhatósági támogatás keretében csökkenti a vállalkozások számára az adminisztrációs terheket. Egyúttal kijelöli a fejlődés irányát is, amelyben a végső cél az új platformok használatának elterjedése. A HÍD Consulting segítségével áttekintjük a digitális szabályozás részleteit
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!