Állami lakástámogatás: hát a szegények?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Elfeledkezik a szerény jövedelműekről az Új Széchenyi-terv otthonteremtési fejezete, amelynek tervében még kiemelt állami projektként szerepelt a bérlakásépítés, de mára kiderült, hogy csak az előtakarékosság támogatására jut pénz. Eközben sok százezren vannak, akiknek nem a tulajdon, hanem az elérhető árú bérlet lenne a megoldás.

A Habitat Magyarország figyelmeztet: százezer olyan fiatal pár él az országban, akik nem számíthatnak szülői segítségre, és esélyük sincs a minimális önrészt összegyűjteni a vásárláshoz, vagyis számukra a lakás-takarékpénztárak hosszú távon sem jelentenek megoldást. Ugyancsak ebben a helyzetben van körülbelül 200 ezer olyan alacsony jövedelmű, illetve kisnyugdíjas idős ember, akik lakásfenntartási költségeiket nem, vagy erejükön felül tudják fizetni. Utóbbiak esetében nem a nagy alapterületű belvárosi lakásokban élőkre kell gondolni, hanem olyanokra, akik energiafaló panellakásokban, leromlott műszaki állapotú, elértéktelenedett házakban, illetve reménytelen helyzetű kistelepüléseken laknak.

A lakhatási szegénység ellen küzdő világszervezet, a Habitat for Humanity magyarországi igazgatója, Sümeghy György azt mondja: körülbelül 300 ezer háztartásnak lenne szüksége támogatott lakásra. Tehát nem kamattámogatott lakásvásárlási hitelre, nem szocpolra és egyéb tulajdonszerzést motiváló intézkedésre, hanem szociális bérlakásra. A jelenlegi, mintegy 140 ezer önkormányzati bérlakásnak – amelynek csak egy része van rászorultsági alapú kiutalással hasznosítva, a többi önköltségi és piaci bérlemény – a kétszeresével lehetne orvosolni a problémákat társadalmi szinten.

Az Új Széchenyi-terv otthonteremtési fejezete ugyanakkor a Habitat szakértőinek véleményezése szerint nem számol a lakhatási szegénység kritikus, legalább egymillió embert érintő gondjával. A lakásfenntartásra jövedelmük akár 30 százalékát költő, alacsony keresetűek nagy része ráadásul kiszorul a támogatási rendszerekből, aminek következtében ott tartanak, hogy saját bevallásuk szerint nem tudják otthonukat megfelelően fűteni.

A meglévő bérlakásállomány zöme is már erősen elavult, miközben a megvásárolt egykori önkormányzati lakásokban élők közül sokan képtelenek a tulajdonukat kellő szinten üzemeltetni és karbantartani. Ez az immár széles rétegeket érintő problémakör azt jelzi, hogy a legalább minden tizedik magyar állampolgárt sújtó lakhatási szegénység ellen nem a tulajdonhoz jutás segítésével, és nem a magánlakás-építő szektor támogatásával, hanem egy gazdaságosan üzemeltethető bérlakásszektor kialakításával lehetne védekezni.

Állami forrás szűkében újra át kellene gondolni a sok üresen álló magánlakás hasznosítását, a hajdan már felmerült támogatott bérleti díjakkal – mondta Sümeghy.

Forrás: Nol.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.