Ami a fizetett Gyurcsány-mellékletből kimaradt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bár a fizetett tanulmányában Gyurcsány még nem említette, tegnap elárulta, hogy negyven százalékban adó- és járuléknöveléssel kompenzálná az első év adócsökkentését, ám még mindig nem ismert, a „vésztartalék” hatvan százalékát, 180 milliárd forintot Gyurcsány mely állami kiadásokból vonná el.

A miniszterelnök Népszabadságban megjelent fizetett cikkéből még nem derült ki, hogy a 300 milliárdos adócsökkentési alapot, – „a vésztartalékot” – minek a terhére hozná létre a kormányfő, az alap 40 százalékára, 120 milliárd forintra már magyarázatul szolgált. Kiderült továbbá az is, hogy a vállalati adókedvezmények részleges kivezetésével a cégek adóterhelése csak 25 milliárddal csökkenne, jóllehet a társasági adó irányszámai alapján a csomag bejelentésekor ennél jóval nagyobb összeg volt feltételezhető.

Kimaradt intézkedések

Az alkohol- és dohánytermékek jövedéki adója nőne tíz százalékkal, háromszorosára emelkedne a rehabilitációs járulék, lényegében nem lehetne cégautókra költséget elszámolni, s a természetbeni juttatásokat – ilyen például az étkezési és üdülési utalvány – 11 százalékos egészségügyi hozzájárulással (eho) terhelnék meg.

Mindebből Gyurcsány 120 milliárd forint bevételre számít. 180 milliárd forintot a kormány a „feszesebb költségvetéssel” spórol, de tartalékokkal együtt, hogy azért „baj ne legyen”. Hogy ezt a 180 milliárd forintot a kormányfő mely területektől venné el, egyelőre nem világos.

A rehabilitációs járulék jelenleg 164 400 forint évente, ezt az összeget húszfőnként kell megfizetniük azoknak a cégeknek, amelyek nem alkalmaznak csökkent munkaképességű munkavállalót – mondta a FigyelőNetnek Oldal György, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) alelnöke.

Bevételek növelése kérdőjelekkel
A szakember tapasztalata szerint a cégek általában megfizetik ezt az összeget, mivel gyakran nem képesek olyan munkát kínálni, amit csökkent munkaképességű munkavállaló is el tud látni. A járulék háromszorosára emelése (közel félmillió forint húsz főnként) miatt Oldal György szerint sok vállalkozó papíron inkább többfelé darabolja a cégét. (A miniszterelnök az intézkedést tájékoztatóján azzal indokolta: a hazai csökkent munkaképességűek foglalkoztatási aránya töredéke az uniós átlagnak.)

Az alelnök értetlenül áll azon bejelentés előtt is, hogy lényegében semmilyen költséget nem lehet majd gépkocsira elszámolni. Jelenleg is csak akkor lehet minden költséget elszámolni gépkocsira, ha a vállalkozó megfizeti a borsos cégautóadót. Nem világos, a költségek elszámolásának megszüntetésétől miért vár a kormányzat bevételnövekedést, hiszen a cégautóadó bevételi forrás – tette hozzá.

Juttatások: adómentesből adóköteles
Az adószakember abban sem hisz, hogy a munkavállalók juttatásainak a 11 százalékos ehoval történő megterhelése többletbevételt hoz a költségvetésnek, véleménye szerint a munkaadók jelentősen visszavesznek majd a juttatásokból az adómódosítás hatására. Hasonló véleményen van Pataky Péter is, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke.

A szakszervezeti vezető szerint az adómentes juttatásokat a munkaadó éppen azért adja, mert adómentesek, s ha adókötelessé teszik azokat, a munkaadó megvonhatja azokat. Így komoly többletbevétele sem keletkezik a költségvetésnek, ugyanakkor a munkavállalók is rosszul járnak.

Forrás: Figyelőnet


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.