Az adóemelés extra löketet adhat az áraknak
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Napi Gazdaság elemzői konszenzusa szerint az infláció októberben 3,6 százalékon marad, ám a következő hónapokban még a jövedékiadó-emelés ad egy extra löketet az áraknak.
Az elmúlt hónapokban a 3 és 4 százalék közötti szintet gyakorlatilag bejárta az infláció emelkedésének éves üteme. A fenti sáv szélső értékeit kitapasztalva úgy tűnik, hogy többé-kevésbé középszinten marad, a szeptemberi 3,6 százaléktól így az elemzők nem várnak érdemi eltérést. Az októberi áralakulás ütemét, amelyre a Napi-konszenzus a kilencedik havival megegyező számot vár, pénteken teszi közzé a KSH. (Egy hónap alatt 0,4 százalékos lehetett a drágulás.)
Elsősorban az igen nagy súllyal rendelkező benzin gátolhatja a fékezést − mondta Horváth István, az UniCredit közgazdásza. A vásárlás volumene ugyan csökkent, ennek hatása azonban legfeljebb hosszabb távon jelenhet meg a terméksúlyokban. Ezenfelül várhatóan az élelmiszerek és a ruházkodási cikkek szezonális hatásai adnak további dinamikát a fogyasztói kosár árainak.
Ugyanakkor − mint a szeptemberi adatoknál írtuk −, elképzelhető, hogy az októberi adatokat sújthatja a ruházkodási cikkek árának korábban kedvező alakulása. Az új kollekciók áremelő hulláma ugyanis ebben a két hónapban érvényesül. Ha most is elmarad, akkor viszont ismét a gyenge kereslet győzhetett. A lakosság számára előállított ipari cikkek szélesebb kategóriájában (ahova a ruhák is tartoznak) már eleve több, cseppet sem szokásos jelenség tűnt fel. A főleg importtermékekből álló csoport árai ugyanis elszakadtak az árfolyam alakulásától és az emelkedő kurzus csökkenő árakkal párosul. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a vállalatok lenyelnék a gyenge forint okozta többletterhet − figyelmeztet Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. A boltok egyik oldalról keresik az olcsóbb beszerzési forrásokat, másik oldalról viszont gyakran a kevesebb szolgáltatást nyújtó, így olcsóbb termékekkel igyekszenek bővíteni az árukészletet.
Folytatás as Napi Gazdaságban, az alábbi linken.
Forrás: Napi Gazdaság