Az adórendszer a gazdaság kerékkötője


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy közel 200 ezer forintos bérköltséget kitermelő munkavállaló legalább 110-115 ezer forint adóbevételt termel a költségvetés részére. A munkát ilyen keményen büntető adórendszerünk eredménye többek között az óriási feketegazdaság, a gyenge belső piac és a szociális ellátó rendszerek leterheltsége. Durva, 27 százalékos járulékcsökkentés és ugyanekkora fizetésemelés lehet a megoldás.


A részben megörökölt, részben nyugat-európai minták által alakított adórendszer az egyedüli tényleges teherviselő réteg, a munkavállalók túlzott adóterheléséhez vezetett. Ráadásul az általuk a végső fogyasztás során ténylegesen megfizetett áfa nem a hozzáadottérték-adó szabályai szerint működik, mert a termelési-értékesítési lánc többi, vállalkozó tagjából rengeteg szereplő elcsalja az adófizetést. Mindez folyamatos gazdaságpolitikai problémákat, állandósult költségvetési hiányt és gyenge fejlődést, sokszor durva gazdasági visszaesést hozott.

Szinte csak a munkavállalók fizetnek

Az államháztartás bevételi alapjait meghatározóan három adónem képezi: az általános forgalmi adó, a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási járulékok; ezekből származik az adott év bevételeinek több mint háromnegyede.

A személyi jövedelemadóból befolyt bevételi adatokat megvizsgálva megállapítható, hogy az adó nagy része, 89-91 százaléka az összevonás alá eső jövedelmekből származik, ezek döntő többsége (több, mint 80 százaléka) pedig munkaviszonyból származó jövedelem. Így a munkaviszonyból származó jövedelmek a személyi jövedelemadó bevételek közel háromnegyed részét jelentik.

A társadalombiztosítási alap bevételeit képező adók szinte kizárólag a munkavégzéshez kapcsolódóan keletkeztetnek befizetési kötelezettséget. A munkavállaló által fizetett járulékok esetében ez egyértelmű, de a bruttó munkabér után a munkáltató által fizetendő szociális hozzájárulási adó (27 százalék) és szakképzési hozzájárulás (1,5 százalék) esetén is ez a helyzet, mert ezeket – az álságos közmegítéléssel ellentétben – szintén a munkavállaló termeli ki, hozza létre. Egy munkavállaló foglalkoztatása ugyanis kizárólag azon múlik, hogy a a foglalkoztatásából eredő összes költséget ki lehet-e gazdálkodni, vagyis a munkavállaló megtermeli-e a foglalkoztatónak a foglalkoztatásához szükséges összes (bér)költséget.

RODIN adózási-számviteli szakmai rendezvények

Az áfa  pedig valójában nem hozzáadottérték-adó, hanem végső fogyasztási adó,  mivel azt a termelési-értékesítési lánc legvégén a végső fogyasztó fizeti meg. A termelési-értékesítési láncolat tagjai többféle módon eltitkolják forgalmukat, így az általuk fizetendő áfa jó részét elcsalják. A végső fogyasztást pedig az idegenforgalom mellett nagyobbrészt a háztartások, a lakosság képviseli, akiknek fogyasztásra elkölthető jövedelmét a munkabérek képezik, illetve az állam által – tehát a munkavállalók adójából – juttatott szociális és nyugdíjszerű ellátások. Az áfacsalások aktuális módszereiről és mértékéről szóló cikkem itt olvasható.

Mindezek alapján láthatjuk, hogy a nemzetgazdaság szinte egyedüli teherviselő rétegét a munkavállalók alkotják.

Még mindig óriási a teher

A mai szabályozás szerint egy munkavállalónak ahhoz, hogy 100 ezer forintot hazavihessen, 155 ezer forint bruttó munkabér után összesen 199 ezer forint összes bérköltséget kell kitermelnie (a számításnál az esetleges szja-kedvezményeket és a szocho-kedvezményeket nem vettem figyelembe).

Ez az adóterhelés mindennek nevezhető, csak a médiában és a köztudatban elhintett 20-30 százalékosnak nem. Valójában közel 50 százalékos tényleges adóterhelésről van szó, ami nézőpont szerint nevezhető akár 100 százalékosnak is: egy munkavállalónak a nettó jövedelemének közel kétszeresét kell kitermelnie.

A munkabérrel kapcsolatban visszakanyarodnék az áfához és a fogyasztást terhelő adókhoz: a munkavállalók a nettó – ténylegesen kézhez vett –  jövedelmükből finanszírozzák létfenntartásukat és egyéb személyi szükségleteiket, olyan termékeket és szolgáltatásokat vásárolnak ebből a nettó jövedelemből, amelynek szintén van/volt legalább 10-15 százalék, a költségvetést megillető adótartalma. Ezzel együtt egy közel 200 ezer forintos bérköltséget kitermelő munkavállaló minimum 110-115 ezer forint adóbevételt termel a költségvetés részére.

Rombol az adórendszer

A fent bemutatott, aránytalanul magas adóterhelés a jövedelem nehéz realizálásához, a munka és a munkabér elértéktelenedéséhez, a munka demoralizálásához vezetett az elmúlt két évtizedben, mind munkavállalói, mind pedig munkáltatói oldalon. A munkavállalók számára különösen demoralizáló, hogy a mindenkori átlagkeresettel nem lehet egzisztenciát teremteni, a nyugatihoz hasonló munkavégzéssel, hasonló fogyasztói árszínvonal mellett sokkal alacsonyabb életszínvonal érhető csak el.

Az adórendszer „eredménye” továbbá az alacsony foglalkoztatási szint, a szociális ellátó rendszerek leterheltsége, a dübörgő fekete- és szürkegazdaság, valamint a fő teherviselő réteg túlzott terhelése miatt gyenge belső piac. Fentiekkel összefüggésben további jelenség a társadalmi olló hatalmasra való szétnyílása, az aránytalanul magas jövedelemkülönbségek kialakulása is, melynek a feketegazdaság mellett a tőkejövedelmek relatíve alacsony 10-16 százalékos adóterhelése is oka.

Mérlegképes Kreditkártya

Szerezze meg Ön is kötelező kreditpontjait Kiadónk minőségi képzésein! További részletekért kattintson ide!

Rodin mérlegképes kreditpontos rendezvények – további részletek itt.

A Complex Kiadó kreditpontot érő kiadványai

Durva járulékcsökkentés, fizetésemelés lehet a megoldás

A kormány által ígért és megtett súlypont-áthelyezés az adórendszeren belül – a munkabért terhelő adók csökkentése és a fogyasztási jellegű adók növelése – üdvözlendő és támogatandó, de véleményem szerint bátrabb és céltudatosabb lépések kellenek.

A munka és a munkabér túlzott adóterhelését jelentős mértékben csökkenteni kell, az adóterhelés mértékét 10-30 százalékra kell mérsékelni, és a bruttó bérköltséget egylényegűsíteni kell a bruttó bérrel.

Ennek első lépése egy általános, mindenkire kiterjedő 27 százalékos bruttó béremelés lehetne, melynek során a munkavállalók bruttó jövedelme nő, amelyből a mostanival azonos mértékű levonások után 27 százalékkal nagyobb nettó bért kap.

A jelenlegi bruttó bér alapján fizetendő 27 százalékos szociális hozzájárulási adót ezzel együtt meg kell szüntetni, így a munkáltatóknak a béremelés tényleges költségnövekedést nem jelent (az esetleges szocho-kedvezményeket kivéve).

A lépéssel jelentős reáljövedelem-növekedés jelentkezne a tényleges közteherviselő csoportnál, mely a belföldi fogyasztás növekedésén keresztül ösztönzően hatna a gazdaságra. További előnyként jelentkezne a bérköltségek és a jövedelmek átláthatósága, a munka morális megbecsülésének és a munkavállalók elégedettségének növekedése.

A szocho eltörlése természetesen jelentős adóbevétel-kiesést eredményez, melyet kompenzálni, sőt érdemben túlteljesíteni is lehet az áfacsalások kemény visszaszorításával. Meg lehetne szüntetni az áfa-visszaigénylést, kötelezővé lehetne tenni a gépi számlázást, és a készpénz-helyettesítő fizetési módokat kedvezményes áfa-kulccsal vagy adókulcs kedvezménnyel és állami kényszerrel lehetne elterjeszteni. Ezekkel a módszerekkel évente több mint ezermilliárd forint bevételhez juthatna a büdzsé. Javaslataimat az áfacsalások visszaszorítására itt fejtettem ki részletesen.

Tartós gazdasági növekedéshez, a társadalmi különbségek csökkenéséhez csak erős belföldi piac, fizetőképes kereslet kialakítása vezethet, amelyhez feltétlenül indokolt a teherviselő réteg jövedelmi szintjének javítása, illetve a közteherviselésben játszott arányának csökkentése (érdemes lenne megfontolni Gazdag László közgazdász ez irányú javaslatait is!). A jelenlegi kormányzati ciklus alatt bevezetett ún. „válságadók” szerencsés és tudatos módon nem a munkavállalói réteg további sarcolását (ellentétben pl. a Bokros-csomaggal, mely látjuk, hogy hova vezetett…) hanem a közteherviselésben aránytalanul gyengén terhelt egyes vállalati szektorok megterhelését jelentik, azonban ezek hosszabb távon újra átterhelődnek a munkavállalókra, lakosságra, ezért elsődleges feladat a feketegazdaságban rejlő óriási veszteségek visszaszorítása kell, hogy legyen a munkabér morális értékének visszaszerzésével egyetemben.

(A szerző okleveles közgazdász, adótanácsadó, volt adóellenőr.)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.