Aki papíralapú szja-bevallási tervezetet kért, hamarosan megkaphatja
Folyamatosan postázza a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a papíralapú szja-bevallási tervezeteket az igénylőknek a nyilvántartásában szereplő címekre.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az adótörvények várható változásaival kapcsolatban jelenleg két törvényjavaslatra érdemes felhívni a figyelmet.
Az egyik a jövedéki adó módosításáról szóló T/10539. számú törvényjavaslat, a másik pedig az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításával foglalkozó T/10537. számú törvényjavaslat. Mindemellett a „háttér jogszabályok” módosításait is figyelemmel kell kísérni, hiszen nem szükséges minden esetben adótörvényt módosítani ahhoz, hogy a kifizetett jövedelmek, elengedett tartozások stb. a háttérszabályok változása miatt más adóztatás alá essenek. Más, a pénzügyek világát (is) érintő benyújtott törvényjavaslatokat is fellelhetünk azonban. Ezek alapján várhatóan változni fog a Munka Törvénykönyve, az államháztartás alrendszereiben dolgozók jogállásával, juttatásával kapcsolatos több jogszabály, a Polgári Törvénykönyv, a költségvetési törvény, a vagyon törvény stb. E cikk keretei között sajnos azonban még a tervezett adómódosítások részletes ismertetésére sincs mód, hiszen az egyik 117 oldal, a másik pedig 204 oldal terjedelmű, ám a változással érintett főbb területeket az alábbiakban foglaljuk össze figyelemfelhívó jelleggel.
A T/10539. számú törvényjavaslat, amely alapján várhatóan 2017. január 1-jén lép majd hatályba az új jövedéki adóról szóló törvény. A módosítások egy része a 2010/24/EU tanácsi irányelv jövedéki harmonizációja érdekében szükséges. Másrészt az energiaadó szabályozás új jövedéki törvénybe történő integrációjából adódóan is szükségesek módosítások. Ezen kívül a 2017-ben megszűnő kedvezményes lehetőségek kivezetése, valamint a cigaretta uniós adóminimumának teljesítésére vonatkozó derogáció hoz új rendelkezéseket. A változások várhatóan érintik többek között:
az adó- és adófizetési kötelezettség keletkezését,
az adófizetési kötelezettség alóli mentesülés szabályait,
az adó-visszaigénylés lehetőségeit,
az engedélyek megadását, felfüggesztését, visszavonását,
az adóraktárak működését,
a kereskedői-, feladói-, felhasználói engedélyeket,
a jövedéki termék szállítását,
az adófelfüggesztési eljárás keretében történő jövedéki termék feladásának, valamint e termék átvételének szabályait,
a szabadforgalomba bocsátott jövedéki termék szállítását,
a csomagküldő-, valamint a kiskereskedelmi tevékenységet, továbbá
az eljárási szabályokat.
A T/10537. számú törvényjavaslat igen sok adómódosítást tartalmaz, amely alapján a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítása kiterjedhet:
a törvény értelmező rendelkezéseire (pl. kiküldetés, mezőgazdasági őstermelő, sportrendezvény, eltartott stb.),
a nyugdíjbiztosítási szerződésekkel kapcsolatos lehetőségekre,
az adóelőleg-megállapítására,
az ingó-ingatlan vagyontárgy megszerzésére fordított összeg megállapítására,
az értékpapír-ügyletekre,
a tartós befektetési számlákkal kapcsolatos szabályozásra,
a béren kívüli juttatásokra,
az őstermelői tevékenységre,
a személyi jövedelemadó törvény mellékleteire.
Ugyanezen törvényjavaslat értelmében módosításra kerülhet a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvényben:
a kisadózó vállalkozások bevételének tartalma és időpontja,
a kisadózó vállalkozások által kapott támogatások kezelésére vonatkozó szabályozás,
a törvény kiegészül a pénztár mentesített értékére vonatkozó szabályozással, valamint pontosításra kerül, hogy mely esetben nem kell megfizetni a tételes adót,
változnak a kisvállalati adó választásának szabályai,
pontosításra kerül a kisvállalati adó alapjának meghatározása, különös tekintettel a módosító tételekre stb.
A törvényjavaslat alapján szintén módosulhat a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény is. Vélhetően módosításra kerülnek majd:
a Tao törvény értelmező rendelkezései,
a jövedelem-(nyereség-) minimum meghatározása,
az adózás előtti eredményt csökkentő és növelő tételek,
az adóelőleg megfizetésének szabályrendszere, valamint
az adóról való rendelkezés szabályozása.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló 2002. évi XLIII. törvényt érintően a javaslat szerint pontosításra kerül a kártérítés, kártalanítás, sérelemdíj adóalap kezelése az adóalap megállapításakor.
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény kapcsán a tervek szerint pontosításra kerül:
a gazdasági tevékenység értelmezése,
az ingatlanokkal kapcsolatos adómentesség kérdésköre,
az alanyi adómentesség értékhatárának számítása,
az adatszolgáltatásra vonatkozó értékhatár 1 000 000 forintról várhatóan 100 000 forintra csökken, valamint a törvény kisebb kiegészítéseket is tartalmazni fog.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény esetében vélhetően változni fog:
az adómentességre vonatkozó szabályrendszer,
pontosításra (korlátozásra) kerül a helyi önkormányzat adómegállapítási joga,
Sok módosítással érintett az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény is. Ezek közül megemlítendő:
az adókülönbözet megállapításának szabályváltozása,
a kockázatos adózói besorolás követelményrendszere,
az automataberendezések működtetésére felügyelete,
az áfa-alanyok adatszolgáltatása,
az adóellenőrzés részletszabályai,
a fizetési könnyítés, pótlékmentes részletfizetés szabályrendszere,
kibővülnek a végrehajtási szabályok.
Az említett törvényjavaslat kisebb módosításokat tartalmaz még a gépjárműadó szabályozására, az adózás rendjére, a reklámadóra és az ágazati különadókra vonatkozóan is. Ugyancsak változhat a vagyonátruházási illeték, a pénzügyi tranzakciós illeték, valamint a társadalombiztosítás ellátásaira vonatkozó szabályrendszer is.
Bizton állíthatjuk tehát, hogy a szakmabéliek a következő esztendőre való felkészülés során sem maradnak tanulmányozni valók nélkül, így a szabályok kihirdetése után visszatérünk még a kérdéskörre.
A cikk szerzője Sándorné Új Éva okleveles adószakértő (GBA Consulting Kft.), a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ oktatója. A Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ az Adó Online szakmai partnere.
Folyamatosan postázza a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a papíralapú szja-bevallási tervezeteket az igénylőknek a nyilvántartásában szereplő címekre.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) mobilappjában, a NAV-Mobilban bárki egyszerűen ellenőrizheti adószámláját, hogy van-e tartozása, esetleg túlfizetése az adóhivatalnál – közölte a NAV-
Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!