Az eho jövő évi változása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jelenleg ötféle kulcsból álló rendszer 2017-től kétkulcsossá (14 és 27) válik. Kiket érintenek a változások s miképp – e témát járjuk körbe cikkünkben.


Az egészségügyi hozzájárulás, – mint adójellegű befizetés – célja:

  • az egészségügyi szolgáltatásokra szolidaritási elv alapján jogosultak ellátásai pénzügyi fedezetének biztosítása,
  • az arányos közteherviselés elvének érvényesítése, és
  • a külön törvényben meghatározott egészségügyi szolgáltatások finanszírozásához szükséges források kiegészítése.

Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/12741. számú törvényjavaslat tartalmazza az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény módosítását is.

A várható változás legjelentősebb hatását az adózásra, a 2017-től megszűnő törvényhelyek jelentik, melyek a következők:

3. § (6) bekezdése,

3/A. §,

4. § (4) bekezdése.

A jelenleg ötféle kulcsból (6 százalék, 14 százalék, 15 százalék, 20 százalék, 27 százalék) álló rendszerben kell keresgetnünk a különböző jövedelemfajták eho-ját. Ez a rendszer 2017-től kétkulcsossá (14 és 27) válik. Nevezhetjük egyszerűsítésnek a változásokat, de a 27%-os kulcs továbbra is irreálisan magas.

Mit jelent ez számunkra?

A 3.§ (6) bekezdése 2016. december 31-ig arról rendelkezik, hogy a személyi jövedelemadóról szóló törvény 70. § (4) bekezdés második mondata szerinti egyes meghatározott juttatás utáni 27 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás összegét az adóévet követő év május hónapjának kötelezettségeként kell bevallani és megfizetni, azzal, hogy a fizetési kötelezettséget csökkenti az ugyanazon alap (Szja tv. 70. § (4) bekezdés második mondata) után számított, a (4) bekezdés alapján megállapított egészségügyi hozzájárulás.

Erre a törlésre azért van szükség jövő évtől, mert megváltozik a cafetéria rendszere, vagyis az egyes meghatározott juttatások fogalmát is átfogalmazták és a kifizető adóalapja 1,18-szorosa a juttatás értékének.

A 3/A.§ jelenleg a 6%-os egészségügyi hozzájárulásról és a különböző kamatjövedelmek adómentességéről rendelkezik.

A törvényjavaslat 2017-től megszünteti a kamatjövedelmeket és a tartós befektetési számlák (TBSZ) lekötési hozamát terhelő 6 százalékos, egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséget.

Az eho törvény 4.§ (4) bekezdése jelenleg kimondja, hogy a fizető-vendéglátó tevékenységet folytató magánszemély által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás a tételes átalányadó 20 százaléka, ha e tevékenység alapján a magánszemély nem minősül a Tbj. törvény szerinti egyéni vállalkozónak.

A törvényhely megszüntetésével 2017-től megszűnik a fizető-vendéglátó tevékenységet végző magánszemélyek egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettsége.

Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény 11.§-ának (8) bekezdése 2017-től azért került átírásra, mert az új rendelkezések értelmében az adóhatóság által készítendő adóbevallás tervezet bevezetése miatt az egészségügyi hozzájárulás bevallásának és befizetésének szabályait tartalmazó megfogalmazást módosítani kellett.

Az eho törvény 4.§-ának (1) bekezdése szerint 2017-től az átalányadózó mezőgazdasági kistermelő által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás az átalányban megállapított jövedelmének 14 százaléka.

A 3. bekezdésben foglalt szabály szerint 2017-től a tételes költségelszámolást választó, egyszerűsített bevallási nyilatkozatot benyújtó őstermelő által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás a bevétel 5 százalékának a 14 százaléka.

Tehát az eddigi mérték mindkét esetben 1%-kal csökken jövőre.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.