Az EU frissítette az adózási szempontból nem együttműködő országok és területek jegyzékét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Unió illetékes tanácsa felülvizsgálta és frissítette az adózási szempontból nem együttműködő országok és területek uniós jegyzékét, felvette Anguillát, a Bahama-szigeteket, valamint a Turks- és Caicos-szigeteket; a listán jelenleg tizenkettő joghatóság található.

Az uniós pénzügyminisztereket tömörítő tanács (Ecofin) luxembourgi ülésén megállapította, hogy a felsorolt országok és területek adózási ügyekben nem működnek együtt, és felkérte őket, hogy az azonosított kérdések rendezése érdekében működjenek együtt az Európai Unió magatartási kódexszel foglalkozó csoportjával.

Az uniós jegyzékben jelenleg Amerikai Szamoa, Anguilla, Bahama-szigetek, Fidzsi, Guam, Palau, Panama, Szamoa, Trinidad és Tobago, Turks- és Caicos-szigetek, Amerikai Virgin-szigetek, valamint Vanuatu található.

A Turks- és Caicos-szigetek most először került a jegyzékbe. A Bahama-szigetek egyszer már szerepelt a listán 2018-ban, ahogy Anguilla is 2020-ban.

Az adózási szempontból nem együttműködő országok és területek felülvizsgált európai uniós jegyzéke olyan országokat, illetve területeket tartalmaz, amelyek vagy nem folytatnak konstruktív párbeszédet az EU-val az adóügyi kormányzásról, vagy nem teljesítették a szükséges reformok végrehajtására vonatkozó vállalásaikat. E reformoknak arra kell irányulniuk, hogy az adott országok és területek megfeleljenek a jó adóügyi kormányzás objektív kritériumainak, amelyek magukban foglalják az adózási átláthatóságot, a méltányos adóztatást, valamint azon nemzetközi normák végrehajtását, amelyek az adóalap-erózió és a nyereségátcsoportosítás megelőzését célozzák.

A tanács tájékoztatása szerint Anguilla, a Bahama-szigetek, valamint a Turks- és Caicos-szigetek azért került a jegyzékbe, mert fennállnak olyan aggályok, hogy e három ország, illetve terület – amelyek mindegyike nullás vagy csak jelképes mértékű társaságiadó-kulccsal rendelkezik – olyan nyereséget vonz az országba, illetve területre, amely nem tükröz tényleges gazdasági tevékenységet. A Tanács külön megemlítette, hogy az említett ország, illetve területek nem tettek teljes mértékben eleget a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) káros adózási gyakorlatokkal foglalkozó fórumának több, a tényleges gazdasági tevékenységre vonatkozó követelményekkel kapcsolatos ajánlásának, amire ugyanakkor ez év korábbi szakaszában vállalást tettek.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. december 13.

A társaságiadó-előleg módosítása

Társaságunk negyedéves gyakorisággal fizeti a társasági adó előlegét. A 2024-es adóév első két negyedévére, a 2229 jelű bevallásban bevallott adóelőleg összege lényegesen meghaladta a 2024-re várható adatok alapján kalkulált adó összegét. Éppen emiatt kértük az adóhatóságtól a 2024 április és július hónapokban fizetendő adóelőleg mérséklését. Egy új megbízatásnak köszönhetően viszont a társaságunk 2024-es várható eredménye nagyságrendekkel magasabb lesz, mint azt korábban gondoltuk. Mindez azonban csak most, az év vége felé közeledve vált egyértelművé. A kérdésünk arra irányul, hogy szükséges-e ilyen esetben a 2024. IV. negyedévi előleg „felfelé” történő módosítását kérni. Számíthatunk-e valamilyen bírságra?

2024. december 13.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (4. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa-rendszerében.