Az önkéntestől a kötelezőig – a társadalombiztosítás a II. világháborúig (2. rész)


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kötelező társadalombiztosítás rendszerének kialakulásában a baleseti és betegségi ellátások kaptak súlyponti szerepet a XIX. században. A folyamat meglehetősen lassú volt, majd egy évszázadig tartott, mire az 1920-as évek végére a kiteljesedett az ellátórendszer és a kötelezettség. Cikkünkben a kötelező rendszerek kialakulását ismertetjük az I. világháború előtti időszakig.


„…nemes emberbaráti érzésektől vezérelt fővárosi kereskedők az 1840-es évek elején elhatározták, hogy egyrészt megbetegült tagjainak hajlékot, ápolást és orvoslást biztosítanak”, másrészt, hogy „tehetetlenség, vagy halálozás eseteiben a tagokat, vagy özvegyeiket és árváikat állandó nyugdíj által nyomor és ínység ellen megvédik”.

(részlet a főváros első kórházának alapkövében elhelyezett dokumentumból)

Az önkéntes segítőkészség intézményesített rendszerei sok évszázadra nyúlnak vissza. Ebben jelentős szerepet játszottak a bányászok által létrehozott segélyszervezetek és alapok, de a XIX. században további szakmakörökben is szerveződtek ilyen gondoskodási formák. Bár a társadalmi felelősségvállalás ilyetén formáival sokan egyetértettek, hosszabb távon mégis kevés szakmában sikerült fenntartani ezeket a rendszereket.

Jelentős ösztönzést adott az önkéntesség helyett a kötelező rendszerek bevezetésének Bismarck társadalombiztosítási reformja Németországban. Bár a német kancellár ezt alapvetően azért kezdeményezte, hogy az erősödő szociáldemokrácia híveit a maga (igencsak konzervatív) oldalára állítsa, de élete vége felé, amikor számadást készített, revideálta nézeteit, és élete legfőbb művének a társadalombiztosítási rendszer kialakítását tartotta (és nem a német egység megteremtését!).

I. Vilmos porosz király 1871. január 18-án kikiáltja a német császárságot a versaillesi palota tükörtermében. Bismarck fehér katonai egyenruhában. (Anton von Werner festménye)

 

A kötelezettség Magyarországon elsőként a kincstári bányákban jött létre 1778-ban, amikor is rendelettel kötelezővé tették a (bánya)társládák szervezését, és ehhez állami forrásokat is biztosítottak. A bányákban dolgozóknak a belépése önkéntes maradt, bár érdekük volt a társládához való csatlakozás.

Az ellátási kötelezettség megjelenése

A megbetegedett alkalmazottak ellátási kötelezettségéről a reformkorban hozott törvények rendelkeztek először. A gondoskodásra a munkaadót kötelezték igen általános formában.

1840. évi XVI. törvénycikk a kereskedőkről

27. § A kereskedő-tanítvány (Lehrjunge) ellenben jog szerint a kereskedőtől követelhet:

b) Közönséges tartást, lakást, öltözetet s orvosi ápolást;

A kereskedelmi alkalmazottaknak csak egy szűk részére terjedt ki az ellátási kötelezettség, maga a törvény is kijelenti, hogy a többi kereskedési segéd jogszerűen csak közönséges tartást és lakást kívánhat a kereskedőtől (azaz orvosi ellátást már nem!).

Ezt az elvet kiterjesztették a gyárok jogviszonyairól szóló 1840. évi XVII. törvénycikkben a gyárakban dolgozókra, illetve a társasági formában működő gazdálkodó szervezetekre is:

1840. évi XVIII. törvénycikk a közkeresetre összeálló társaságok jogviszonyairól

17. § A közkereseti társaság jogviszonya segédszemélyzete s a vele kereskedési kapcsolatban lévők iránt, azon törvények szerint határoztatik meg, mellyek a kereskedők és gyártók hasonló jogviszonyai iránt rendelkeznek, azon szükséges megkülönböztetés mellett, hogy mindig az egész társaság, vagy a társaság nevében cselekvő s ezzel megbizott személy az egyik szerződő fél, nem pedig az egyes társasági tagok.

A kereskedők 1843-ban Betegápoló Intézetet szerveztek (ld. a cikk mottójaként választott idézetet), ez az Intézet alakult át 1848. november 1-jén Pest első kórházává. Az intézmény ma is létezik, több átalakulást, átépítést, névváltást követően ma a Péterfy Sándor Utcai Kórház néven ismerjük.

A Péterfy Sándor utcai Kórház-Rendelőintézet főbejárata

 

A következő évtizedekben kevés érdemi lépés történt, újabb törvényi szabályok csak a kiegyezést követően születtek. Az 1872. évi VIII. törvénycikk, az ún. ipartörvény szerint az iparos háznépéhez tartozó tanoncát köteles volt betegség esetén ellátásban részesíteni, ugyanakkor egyes megbetegedések esetén „menekülőutat” is biztosított a törvény, ugyanis ha a tanonc vagy a segéd „undoritó vagy ragályos betegségben szenved”, akkor a jogviszony azonnali hatállyal megszüntethető volt, illetve 14 napi felmondással akkor is, ha a tanonc két hónapnál tovább tartó betegségben szenvedett.

A törvény garanciális szabályt fogalmazott meg a betegségek és balesetek eseteire, amely szerint „műhelyekben munkarendnek kell kifüggesztve lenni, melybe” fel kellett venni, hogy miként történjék „a munkásokkali bánásmód megbetegedés vagy szerencsétlenség eseteiben”.

A betegápolás költségeinek viselése

Jelentős előrelépést hozott az 1875. évi III. törvénycikk, amely nevesítette a betegápolási költségek viselésére kötelezetteket, illetve a költségek behajtásának módjáról is rendelkezett.

1875. évi III. törvénycikk a nyilvános betegápolás költségei fedezéséről

1. § A nyilvános gyógy- és betegápolási, ugyszintén szülházi költségeket, mennyiben azokat maguk az ápoltak vagyontalanság miatt megtériteni nem képesek, a következők kötelesek viselni:

a) a szülők gyermekeikért;

b) a gyermekek szülőikért;

c) a hitestársak egymásért;

d) a cselédtartó és állandó munkaadó cselédjeért, illetőleg munkásaért 30 napig; gyárak, nagyobb vállalatok tulajdonosai és a vasutak igazgatóságai munkásaikért, fenmaradván viszkereseti joguk az illető fizetni kötelesek ellen.

2. § Ha a rokonok és hitestársak vagyontalanok és átalában oly egyének, társulatok vagy alapok nem léteznek, melyek ezen költségviselésre kötelezhetők, ugy ez a 4. §-ban felsorolt esetek kivételével azon törvényhatóság által téritendő meg, melynek területéhez az ápoltnak illetőségi községe tartozik.

3. § A törvényhatóságok e czélból külön betegápolási alap létesitéséről gondoskodnak, és szükség esetében az egyenes államadó után pótadót vetnek ki.

A törvény tehát sorrendet állított fel a költségviselésben (beteg, hozzátartozók, cselédtartó stb.), illetve olyan helyzetekben, mikor az előzőek vagyontalanok, a törvényhatóság, illetve végső esetben a kincstár viselte a költségeket. Fontos megemlíteni a betegápolási alap létrehozásának kötelezettségét, amelynek forrásaként pótadót lehetett kivetni.

Az előzőnél is sokkal jelentősebbnek tekinthető a közegészségügy rendezéséről szóló 1876. évi XIV. törvénycikk. Ez tekinthető a kor egészségügyi törvényének, amely igen részletesen szabályozta a szülészettől a temetésig, a baleseti segítségnyújtástól, az orvosi tevékenységtől a kórházak létesítéséig, a gyógyszerek forgalmazásától a védőoltásokig, a járványügyig terjedő területeket, valamint az egészségüggyel kapcsolatos bíráskodási hatásköröket is.

Már ebben a törvényben megjelent, hogy „a vasuti és hajózási egészségügy az állam felügyelete alá helyeztetik”, azaz e területeken alkalmazottnak lenni már önmagában is kiváltságos helyzetet jelentett. Ugyancsak megjelentek a törvényben a gyermekekkel és iskolákkal kapcsolatos szabályok is.

A kötelező betegsegélyezés bevezetése

Az 1884. évi XVII. törvénycikkről (ipartörvény) már korábban szóltunk, így a segélypénztárak létesítésére most nem térünk ki.

A kötelező betegsegélyezést az az ipari és gyári alkalmazottaknak betegség esetén való segélyezéséről szóló 1891. évi XIV. törvénycikk vezette be. A kötelezettséget és a kötelezettek körét a törvénycikk 1. és 2-3. szakaszai határozták meg:

1. § A jelen törvényben megjelölt segélyezési czélokra betegsegélyezési pénztárak szolgálnak.

2. § Betegsegélyző pénztárhoz kell tartozniok, nemre, korra és honpolgárságra való tekintet nélkül mindazoknak, a kik a magyar korona országai területén:

a) valamely az ipartörvény (1884:XVII. tc.) alá eső foglalkozásnál, ideértve még ugyanezen törvény 183. §. d) és f) pontja alatt felsorolt vállalatokat is;

b) bányákban és kohókban vagy a bányatermékeket feldolgozó egyéb művekben, ugyszintén kőfejtő-, homok-, kavics- és agyagtermelő telepeknél;

c) nagyobb épitkezéseknél (57. §.);

d) a vasuti üzemeknél és ezek gyáraiban és műhelyeiben; a postánál, távirdánál, távbeszélőknél;

e) hajózásnál és a hajóépitésnél, valamint

f) a fuvarozásnál, szállitmányozásnál, raktáraknál és a kereskedelmi pinczészetnél

oly fizetéssel vagy bérrel vannak alkalmazva, melynek egy munkanapra eső összege 4 frtnál nem magasabb és a kikkel szemben a munkaadó a munkába álláskor világosan ki nem kötötte, hogy az alkalmazás nyolcz napnál rövidebb időre terjed.

A tengeri hajózásnál és a tengeri halászatnál alkalmazottakra a jelen törvény nem terjed ki.

3. § Alkalmazottakul tekintetnek a tanonczok, gyakornokok és más olyan személyek is, kik be nem fejezett kiképzésük miatt bért vagy fizetést épen nem vagy a szokásosnál csekélyebbet huznak. …

A felsoroltakon túl további alkalmazottak (8 napot el nem érő idegig foglalkoztatottak, magasabb keresetűek, önálló iparosok, bizonyos feltételekkel egyes mezőgazdasági alkalmazottak stb.) önkéntesen csatlakozhattak a biztosítási rendszerhez.

Lóval hajtott cséplőgép 1891-ből

 

A törvénycikk alapján a biztosítottak orvosi ellátásra, szülészeti ellátásra, gyógyszerekre, gyógyászati segédeszközökre, táppénzre, gyermekángyi segélyre, halálozás esetén a hozzátartozók temetési segélyre voltak jogosultak.

A betegsegélyző pénztár által nyujtandó segélyezésről

7. § Minden e törvény szerint fennálló betegsegélyző pénztár tagjainak legalább is a következő segélyezést köteles nyujtani:

a) ingyen orvosi segélyt, valamely a pénztár igazgatósága által kijelölendő és orvosi gyakorlatra jogosult orvos által, mely azonban egyfolytában husz hetet meg nem haladhat; szülés esetében ugyancsak ingyen a szükséges szülészeti támogatást és gyógykezelést;

b) gyógyszereket és a szükséges gyógyászati segédeszközöket (szemüveg, mankó, sérvkötő stb.) husz héten át szintén ingyen;

c) táppénzt azon esetre, ha a betegség keresetképtelenséggel jár és három napnál tovább tart, a megbetegedés napjától számitva a keresetképtelenség tartamára, de ha a keresetképtelenség előbb véget nem érne, legalább husz héten át és pedig a járulék kiszámitásának alapjául vett összeg (16. §.) felével;

d) gyermekágy esetében gyermekágy-segélyt, mely a táppénzzel egyenlő összegben jár, már a lebetegedés első napjától azonban legalább négy hétig;

e) halálozás esetében temetkezési segélyt és pedig a járulék kiszámitásának alapjául vett összeg (16. §.) huszszoros értékéig.

A segélyezés és ellátás fedezetét a munkavállaló és munkaadó által kötelezően fizetendő járulékokból fedezték, amelynek általános mértéke 3% volt (a kereset után, de ebbe az étkezési juttatásokat is bele kellett számítani), amelynek kétharmadát a munkaadónak le kellett vonni a keresetből, a fennmaradó egyharmadot a munkaadónak kellett állnia.

A 3%-os mértéktől eltérhettek lefelé is (2%-ig), ha a pénztár a törvényben meghatározott minimumszolgáltatást vállalta az alapszabályában, de felfelé is (5%-ig), ha többletszolgáltatást vállaltak, és a kiadásokra a 3% nem nyújtott fedezetet. A munkaadónak bejelentési kötelezettsége volt az alkalmazásról a pénztárak felé (8 napon belül).

A törvény a pénztárak hat típusát különböztette meg:

A betegsegélyző pénztárak nemei

28. § A jelen törvényben megállapitott betegsegélyezést a következő pénztárak teljesitik.

1. kerületi betegsegélyző pénztárak;

2. vállalatoknál és gyáraknál alkalmazottak betegsegélyző pénztárai, ideértve a közlekedési vállalatok betegsegélyző pénztárait is;

3. épitési vállalatoknál alkalmazottak betegsegélyző pénztárai;

4. ipartestületi betegsegélyző pénztárak;

5. bányatársládák és

6. magánegyesülés utján létesitett betegsegélyző pénztárak.

A pénztárakat a törvény (85.§) mentesítette a különböző központi is helyi közterhek alól (pl. tőkekamat- és járadékadó, községi pótlékok), illetve a pénztárak különböző eljárásai illeték- és bélyegmentesek voltak.

Ez a rendszer még nem állami rendszer volt, nem pénzbeli szolgáltatásait szerződéses alapon nyújtotta, viszont a biztosítotti kör rászorultság esetén gondoskodásban részesülhetett, és sem a biztosított, sem munkaadója nem húzhatta ki magát a járulékfizetés alól.

A törvény a biztosítási kötelezettséget és az ellátási jogosultságot is kizárólag a meghatározott munkavállalói kör részére garantálta. A hozzátartozók közül a biztosítottal egy háztartásban élő családtagok ingyenes orvosi ellátásban és gyógyszereknek ingyenes juttatásában voltak részesíthetők, de ezt lehetőségként és nem kötelezettségként fogalmazta meg a törvény.

A veszélyes tevékenységet végző gyárakat és vállalatokat saját pénztár alapítására is kötelezhették, illetve ennek hiányában a munkaadó által kötelezően fizetendő további 5% járulékfizetési kötelezettséget állapíthattak meg, amelyet részben sem lehetett az alkalmazottak keresetéből levonni. A munkaadó volt kötelezett a balesetvédelemre, és ennek fedezetét is neki kellett biztosítani. A balesetvédelemmel kapcsolatos részletes szabályokat az ipari és gyári alkalmazottaknak baleset elleni védelméről és az iparfelügyelőkről szóló 1893. évi XXVIII. törvénycikk tartalmazta.

Vasúti baleset – Kuskundorozsma, 1907 (meghalt a hálókocsi-kalauz is)

 

Ezeknek a törvényeknek a hatására a biztosítottak száma 1891-ben már 450 ezer fő körül mozgott, viszont az ellátásukat – rendkívül széttagolt módon – mintegy 400 pénztár szervezte.

Ellátásra nem voltak jogosultak a mezőgazdaságban dolgozók (szűk körben beléphettek betegsegélyező pénztárakba, de ez nem volt jellemző). Ezen a helyzeten változtatott a Darányi Ignác által kezdeményezett, és minisztersége alatt felállított gazdasági munkás- és cselédsegélypénztár (1900. évi XVI. törvénycikk). Ez a pénztár önkéntes alapon szerveződött, de a munkavállalók és munkaadók befizetésein felül az állam is támogatta, így ezen a területen is kialakulhatott az ellátás. A pénztár 1901. január 1-jén kezdte meg működését. A balesetbiztosítás viszont ebben a körben is a foglalkoztató kötelezettsége volt (1902. évi XVI. törvénycikk), ezt viszont csak szűk körben, a legveszélyesebb területen, a cséplő- és szecskavágógépeknél dolgozók esetében rendelték el.

Darányi Ignác szobra a Városligetben (Kisfaludi Strobl Zsigmond 1931-ben felavatott, a II. világháborúban megsemmisült szobra alapján készítette ifj. Györfi Sándor – 2017)

 

A kötelező biztosítás körét lényegesen kiterjesztette az ipari és kereskedelmi alkalmazottaknak betegség és baleset esetére való biztositásáról szóló 1907. évi XIX. törvénycikk:

1. § Betegség esetére való biztositási kötelezettség alá esnek, nemre, korra és honpolgárságra való tekintet nélkül, mindazok, a kik a magyar szent korona országai területén:

1. valamely az ipartörvény (1884:XVII. tc.) alá eső foglalkozásnál, ideértve az állami egyedáruságot és az azzal összekötött vállalatokat (1884:XVII. tc. 183. § d) pont), ugyszintén a kir. kisebb haszonvételek sorába tartozó malmokat és az italmérési üzleteket is (1884:XVII. tc. 183. § f) pont);

2. az ipartörvény alá nem tartozó, de ipar-, illetve vállalkozásszerüleg üzött kereseti foglalkozásoknál (müszaki és ügynöki irodákban, szinházaknál, gyógyszertárakban, gyógyintézeteknél stb.):

3. bányákban, kohókban, sómüvekben, bányatermékeket feldolgozó egyéb müvekben (XIII. fej.), kőfejtő-, homok-, kavics- és agyagtermelő, kő- és földanyagok törésével és feldolgozásával foglalkozó üzemeknél, telepeknél és munkáknál;

4. ut-, hid-, vasut-, alagut-, viz-, gát-, csatorna-, kikötő-, erdősitési-, vizvezeték-, gáz-, villamvilágitó és erőátviteli vezeték-épitkezéseknél;

5. gyulékony, az egészségre ártalmas vagy mérges, ugyszintén robbanó anyagok és robbantó tárgyak előállitásánál és feldolgozásánál;

6. vegyészeti, physikai és gyógyszertári laboratóriumokban;

7. vágóhidaknál és jégmüvekben;

8. a vasuti üzemeknél tekintet nélkül a hajtóerőre, ezek gyáraiban és mühelyeiben, épitkezéseinél, fentartási munkáinál, a postánál, távirdánál, távbeszélőknél, ezek épitkezési és fentartási munkáinál (10. §);

9. hajózásnál, mindennemü hajórakodásnál és hajóépitésnél;

10. kotró-, rév-, komp- és tutajozóvállalatoknál;

11. fuvarozásnál, szállitmányozásnál, raktáraknál és kereskedelmi pinczészetnél;

12. a mezőgazdasági és erdei termeléssel, állattenyésztéssel, halászattal, kert- és szőlőmüveléssel, selymészettel és méhészettel összefüggő mellékiparágakban, még ha azokban leginkább a saját nyers termények dolgoztatnak is fel (1884:XVII. tc. 183. § a) pont);

13. közintézeteknél (10. §);

14. állami, törvényhatósági, községi és közalapitványi vállalatoknál (XIII. fej.) vagy hivatalokban (10. §), ide nem értve a katonai intézetekben és üzlettelepeknél alkalmazott katonákat (1884:XVII. tc. 183. § e) pont);

15. nyilvános tanintézetek mühelyeiben;

16. egyleteknél, társulatoknál, ipartestületeknél és az e törvény szerint alakult biztositó pénztáraknál

akár állandóan, akár ideiglenesen, kisegitőképen vagy átmenetileg oly fizetéssel vagy bérrel vannak alkalmazva, mely évenkint kétezernégyszáz koronánál, illetve naponkint nyolcz koronánál nem több.

A tengeri hajózásnál és a tengeri halászatnál alkalmazottakra e törvény rendelkezései nem terjednek ki.

Az ellátások részleges kiterjesztése a hozzátartozókra

Mint szó volt róla, a hozzátartozók nem lettek biztosítottak azáltal, hogy (általában) a családfő kötelezően részt vett a biztosítási rendszerben. Az előzőekben említett 1907. évi XIX. törvénycikk ezen változtatott.

Az önkéntesen biztosítást vállalók körét a törvény lényegesen kiterjesztette, a korábbi jogszabályi lehetőségekhez képest a leglényegesebb kör a családtagokat érintette. Ha nem rendelkeztek önálló keresettel, akkor hozzátartozóként „fél” biztosítási díjat fizetve ellátásra is jogosultságot szerezhettek. Az ellátási jogosultság is csökkentett volt, alapvetően a természetbeni ellátásokra váltak jogosultakká, nem kaphattak például táppénzt.

Nem függött viszont a családtagok biztosítási jogviszonyától az, hogy a biztosított baleseti halála esetén rendszeres ellátást kaphatott az özvegye, illetve a hátramaradott árvák is.

Munkavégzés a gőzcséplőgépnél

 

Az első világháború előtti időszakban az intézkedések hatására a biztosítottak száma 1 millió 200 ezer fő körül mozgott.

Irodalom:

Corpus Juris Hungarici (KJK-KERSZÖV Kft., 2000, Budapest)

Igazné Prónai Borbála: A kötelező társadalombiztosítás kialakulása, fejlődése Magyarországon (Doktori (Ph.D) értekezés, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, 2006)

Kollega Tarsoly István (főszerkesztő): Magyarország a XX. században (II. KÖTET) Természeti környezet, népesség és társadalom, egyházak és felekezetek, gazdaság –Társadalombiztosítás (Babits Kiadó, Szekszárd, 1996-2000)

Rollende Landstrasse: Magyar vasúti balesetek 4. – Kiskundorozsma, 1907

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Enyhe zsugorodás júniusban: 50 pont alá esett a júniusi BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított júniusi értéke: 49,4. Júniusban a válaszadók az előző hónaphoz képest mérsékelt visszaesésről számoltak be. Az elmúlt időszak mérsékelt bővülését követően ebben a hónapban fordulat következett be a feldolgozóiparban, a BMI index 50,0 pont alatt áll – közölte hétfőn a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.