Béklyóban az adórendszer


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ötkulcsos áfa bevezetése jogilag nem lehetséges, áfaemelésre van mód, de az gazdaságilag káros. Vitatott, hogy helye van-e a magyar adórendszerben egy új, egyszerűsített adózási formának, de az valószínű, hogy azt nem a foglalkoztatottak számához érdemes kötni. A vagyonadó és a többkulcsos szja hozhatna érdemi többletbevételt a büdzsének, amely ezek hiányában csak a kiadások kemény csökkentésével tartható egyensúlyban. Adószakértőkkel beszélgettünk a magyar adórendszer alakításának lehetőségeiről.


Áfa: nincs mozgástér

Ötkulcsos áfát egyik ország sem alkalmaz, az EU-ban ez nem is lehetséges: a vonatkozó uniós főszabály szerint egy normál, 15 százalékosnál nagyobb áfakulcs, és két kedvezményes kulcs alkalmazására van lehetőség – mondta az ado.hu-nak Kalocsai Zsolt, az RSM DTM tanácsadó cég elnök-vezérigazgatója. Egy konkrét termékkörre – a korábbi 35 százalékos luxus áfa példáján – csak úgy vethető ki egy következő, magasabb áfakulcs, ha ahhoz az összes uniós tagállam hozzájárul.

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter ötkulcsos áfáról szóló gondolatkísérletének (amely a Heti Válasz április 5-i számában egy könyvismertető apropóján jelent meg, de erről majd később) megvalósulása csak az adóadminisztráció növekedését jelentené, amelyet már megelőlegez a múlt év végén elfogadott adócsomag; e szerint a cégeknek előbb-utóbb áfaanalitikájukat is be kell nyújtaniuk, ami szintén komoly adminisztrációs terhet jelent – hívta fel a figyelmünket Kalocsai Zsolt, és emlékeztetett: az ezt részletező kormányrendelet még nem készült el.

„A többkulcsos áfa alkalmazása meg akarja szabni a fogyasztás irányát, ezért a külföldi szakirodalom a ’80-as évek közepére már kialudta ezt a gondolatot” – reagált az elképzelésre Kovácsné Álmosdy Judit adószakértő, aki szintén arra figyelmeztetett, hogy már a különböző fajtájú zsemlék besorolása sem egyszerű a többkulcsos áfa esetén. Volt már erre példa a hazai gyakorlatban. A tisztességes vállalkozókat csaknem lehetetlen helyzetbe hozná termékeik besorolása és az áfa-kulcsok adminisztrációja, míg a tisztességteleneket csalásra ösztönözné a bonyolult rendszer – vélte. Az EU egységes áfa-bevallási szabályok (nyomtatvány) kialakításán dolgozik, amelynek legfőbb elemeit minden tagállamnak be kell majd tartania. A hazai rendszer átszabásával meg kellene várni, mire jut a közösség – javasolja.

A felső áfakulcs 30 százalékra emelésének jogi akadálya nincs, de az nem célszerű – értett egyet mindkét adószakértő. Az ugyanis felpörgetné az inflációt, visszafogná a beruházásokat, és a fogyasztás egy részét Magyarországon kívülre terelné, ráadásul minél magasabb a kulcs, annál nagyobb a késztetés az adócsalásra. Mindebből az következik, hogy az áfa terén alig van mozgástere a gazdaságpolitika formálóinak.

(Matolcsy György a Parlamentben)

Pénzforgalmi adó: csak kérdőjelek vannak

Bár egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen pénzmozgásokat kíván megadóztatni a kormány, a sajtóban tényként tálalják, hogy a kabinet már jövőre 50-100 milliárdos bevételre számít az új adóból; ez részben a 2013-ban felére mérséklődő, a pénzintézeteket terhelő különadóból származó bevételeket hivatott pótolni.

A pénzügyi tranzakciók uniós szintű megadóztatására néhány ellenérdekelt tagállam ellenállása miatt nincs esély – mondta Kalocsai Zsolt. Ráadásul Svédország, amely húsz éve egymaga kívánta megadóztatni a tőkemozgásokat, csúfos kudarcot szenvedett: egyrészt kikerülték a nemzetközi pénzügyi tranzakciók, így alig jutott adóbevételhez, másrészt az árfolyamnyereség-adóból származó bevételei is elillantak (részleteket itt, Kalocsai Zsolt blogbejegyzésében talál).

A pénzforgalom egyéb típusú megadóztatását mindenképpen a lakosság és a vállalatok fogják fizetni: a baleseti adóhoz hasonlóan várhatóan a bankok lesznek az adóbefizetésre kötelezettek – magyarázta az adószakértő. A pénzforgalmi adó esetleges bevezetése – az eddig ismert információnak megfelelően – ugyan a banki profitokra közvetlen hatást nem gyakorol, (közvetett hatás azonban lesz), ugyanakkor a pár hónap múlva bevezetésre kerülő napon belüli GIRO-átutalás minden bizonnyal negatív hatással lesz: elvész a pénzek egynapos befektetésének lehetősége – mondta.

Konkrétumot alig tudunk még a hazai tervekről – mondja Kovácsné Álmosdy Judit –, de az eddigi információkból az látszik, hogy lényegében az összes pénzügyi tranzakcióra kivetné a kormány a pénzügyi tranzakciós adót. Ez azt jelentené, hogy a csoportos beszedési megbízásoktól a sárga csekkes befizetéseken át az összes lakossági és céges pénzátutalásig minden ügylet után kellene az új adót fizetni. Bármilyen csekély mértékről beszélünk, ez az adó a pénzforgalmat a készpénz irányába tereli a bankkártyák és az átutalások helyett. Ez egyértelműen visszafejlődés: hátráltatja a szemléletformálást, a pénzmozgások, jövedelmek láthatóbbá tételét.

Szükség van egyáltalán egyszerűsített adózásra?

A 10 százalékos társasági nyereségadó (néhány száz nagyvállalatot leszámítva minden hazai cég így adózik) rendkívül versenyképes, az egyéb adóterhelések, és különösen azok adminisztrációja viszont egyáltalán nem – állítja az RSM DTM első embere, aki szerint az adminisztráció valódi csökkentése kiválthatná az új, egyszerűsített adózási formát.

A Matolcsy György által javasolt 30 fős foglalkoztatási limithez kötni az új adónem választhatóságának lehetőségét nem tűnik célszerűnek – véli. Ugyanis csaknem minden hazai kkv ebbe a kategóriába tartozik, tőlük származik a GDP 70 százaléka, így ezek a cégek a legkülönbözőbb ágazatokban és a legkülönfélébb gazdasági környezetben tevékenykednek, vagyis beláthatatlanul bonyolult lehet az új, egyszerűsített adó kidolgozása és alkalmazása.

Másként látja a helyzetet Kovácsné Álmosdy Judit, aki szerint a 10 százalékos társasági adókulcs (adóalap- és adókedvezményekkel kiegészítve) már-már offshore-szerűen alacsony, és túlzott bevételkiesést okoz a büdzsének. Ugyanakkor új adókat, hozzájárulásokat vezettek be, ami különösen a kisebb vállalkozások életét nehezíti meg. Persze lehet, hogy ez a cél, de akkor több lesz a munkanélküli – mondja. Az adószakértő ezzel együtt úgy véli, hogy van helye a magyar adórendszerben az egyszerűsített adózásnak, de nem a foglalkoztatottak létszámához rendelve (ismerve 1 milliárdos forgalmú 20 fős vállalatot is), hanem az önfoglalkoztató kényszervállalkozások és szolgáltatást végző mikro-vállalkozások számára, a cég tevékenységéhez és gazdálkodási adatainak nagyságrendjéhez kötötten.

Az EU nem kedveli az áfát is tartalmazó átalányadókat, mert a tagországok közötti kereskedelem során az áruk áfa-tartalma átalányadózás esetében nem látszik, bár ezen segített valamit a közösségi ügyletekre vonatkozó bevallás. Ennek ellenére meggyőzhető a közösség arról, hogy szükség van egyszerűsített adózásra – különösen nálunk, ahol kisebbek a vállalkozások, mint más országban. Ezt a magyar kormány az eva ügyében már sikerrel megtette egyszer – mondta a szakember.

Az elmozdulás irány a kormány szerint
A pénzügyi rendszerben nincs forgalmi adó, miközben az adózás súlypontját áthelyezzük a forgalomra és a fogyasztásra: be kell vezetnünk a pénzügyi forgalmi adót” – írta Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a Heti Válasz április 5-i számában megjelent könyvismertetőjében. Jobb volna öt kulcs – 5, 15, 20, 25, 30 százalékkal -, de az unió még nem engedi – írta.

A gondolathoz csatlakozott Orbán Viktor miniszterelnök a múlt héten, amikor a 24 óra című napilapnak azt mondta: a társadalmi igazságosságot nem akkor kell számon kérni, amikor az emberek elvégzik a munkájukat és megkapják az azért járó jövedelmüket, hanem amikor elköltik azt, így az általános forgalmi adó tagolttá tétele lenne kívánatos. Az ötkulcsos áfa esetén az alapvető élelmiszerek, a rezsiköltségek és a gyerekneveléssel kapcsolatos áruk nagyon alacsony kulccsal adóznának, a luxuscikkeket pedig magas áfakulcs terhelné – érvelt a miniszterelnök.

Matolcsy György a Heti Válaszban még azt javasolta, hogy:

  • ötkulcsos, élőmunkát terhelő adózás felé kell elmozdulni. A100 százalékos általános kulcs mellett van már 50 százalékos (közszférából kilépők esetén 1 évre, kétszer 4 órás női munka esetén) és 0 kulcsunk (rehabilitációs kártyával rendelkezők és start-munkások), de még szükségünk lesz egy 25 és egy 75 százalékos kulcsra is.
  • a kisvállalkozásokat érintően 30 foglalkoztatottig egyszerűbb vállalkozói adót kell bevezetni
  • az elmaradott térségekben szabad vállalkozási zónákat kell létrehozni, kedvező adózással.

Szociális hozzájárulási adókedvezmény: sokat ne várjunk tőle

Nem az adóztatás mértéke, hanem a gazdasági környezet van közvetlen hatással a munkaerő-keresletre, így a foglalkoztatásra – értett egyet mindkét, az ado.hu által megkérdezett szakértő. Így Matolcsy György javaslata, amely újabb csoportoknak adna 25, illetve 75 százalékos kedvezményt a szociális hozzájárulási adóból, nem csökkentené érdemben a munkanélküliséget.

Magyarországon egyre alacsonyabb a kereslet, a fogyasztás, ez a gazdasági növekedés és a foglalkoztatottság bővítésének legfőbb akadálya – mondta Kovácsné Álmosdy Judit. A hazai kkv-k – amelyek a Magyarországon működő cégek több mint 95 százalékát jelentik – soha nem fizettek olyan sok adót, mint most, és nem eltitkolják a nyereségüket, hanem az egyszerűen nincsen. A nagy, jellemzően külföldi tulajdonú cégek az egyre fokozódó terhekre (újabb adók, mértékek növelése, minimálbér-emelés, garantált bérminimum emelése, bérkompenzáció) pedig látens kivonulással adnak választ, vagyis a nagy hozzáadott értéket teremtő, ezért drága tevékenységeik (kutatás-fejlesztés, tervezés, stb.) elköltöztetésével, és olcsóbb tevékenységek hazánkba csoportosításával reagálnak – mondta saját tapasztalatai alapján a szakértő. Hosszú évek óta vannak a foglalkoztatást ösztönző kedvezmények az adórendszerben. Nem hoztak eredményt. Nem az adókedvezmény miatt veszünk fel egy dolgozót, hanem azért, mert a tevékenység növekedése miatt szükség van rá. Hiányzik a kereslet, és ha tovább terheljük az adózókat és a lakosságot forgalmi adókkal, fogyasztási adókkal, hozzájárulásokkal, akkor végleg leáll a piac – nyilatkozta.

Ahol volna játéktér

A jövedéki adó további emelésével még 10-20 milliárd forintnyi többlet adóbevételhez juthatna az állam, de érdemi mozgástér a bevételek növelésére az szja-rendszerben és a vagyonok megadóztatásában volna – mondta Kalocsai Zsolt. Az egykulcsos szja politikai okokból bebetonozott, vagyonadó bevezetésére sem hajlandó a kormány, így a költségvetés bevételi oldalán minimális a mozgástér. Nem marad más lehetőség, mint a hiánycsökkentési kényszerből származó költségvetési lyuk betömése a kiadások kemény visszafogásával – mondta az RSM DTM elnök-vezérigazgatója.

A fogyasztás és a vagyon megadóztatására alapuló adórendszer irányába mozdítaná el lassan a jelenlegi adóstruktúrát Kovácsné Álmosdy Judit, aki az szja-tól függetlenítené a gyermekkedvezményt is és a jövedelemadót kicsit megnövelné anélkül, hogy a nettó bérek növelését elrendelné. Az adóztatást és a szociális támogatást külön kell választani, célszerű tiszta és átlátható rendszerekben gondolkodni, ráadásul a gyermekkedvezmények mostani rendszeréből a családok fele kiszorul, mert a szülők nem keresnek eleget hozzá – érvel. A változtatás fokozatosságát indokolják a jelenlegi anyagi viszonyok.

A vagyonadó – ami Magyarországon praktikusan ingatlanadót jelentene – bevezetésével óvatosan bánna a szakértő, mert a különböző anyagi teherbírású csoportokat nem lehet egyformán terhelni, és az is téves elképzelés, hogy előre eladósítjuk a fiatalokat. „Majd ha megöröklik az ingatlant, kifizetik az adóhátralékot. Meg a diákhitelt. Meg a szülők lakáshitelét”. Pontosan fel kell mérni az ingatlanvagyont, annak értékét meghatározni, és a lakosság teherbíró képességéről is felméréssel, elemzéssel kell meggyőződni – mondja Kovácsné Álmosdy Judit. Mindezek megalapozhatják az ingatlanadó fokozatos bevezetését.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.