Cégkapu: így regisztrálhatók a külföldi ügyvezetők


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 2018. január 1-jétől a cégek számára kötelező Cégkapu használat kapcsán tisztult a kép a külföldi ügyvezetők regisztrációja körül, már látható milyen feladatkörök vannak a Cégkapunál, illetve a még nem regisztrált, vagy a regisztrációval már rendelkező cégek hol szerezhetnek további információt a Cégkapu működéséről.


Külföldi ügyvezetők a Cégkapu rendszerében

Korábban felhívtuk arra a figyelmet a Cégkapu kapcsán, hogy a külföldi magánszemély cégképviselőkkel rendelkező cégek esetében meghatalmazással áthidalható a külföldi magánszemély magyar ügyfélkapujának hiánya. Sajnos azonban a gyakorlatban október végéig nem megfelelően működött a Cégkapu-regisztráció. A NISZ korábbi álláspontja az volt, hogy a Cégkapu-regisztrációnál megadott külföldi cégvezetőknek is szerepelnie kell az azonosítását elősegítő úgynevezett primernyilvántartásban (Személyiadat- és Lakcímnyilvántartó; Központi Idegenrendészeti Nyilvántartás; Elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartása). Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a külföldi ügyvezetők az adatok rögzítését külföldi tartózkodás esetén Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletein tudták végrehajtani, vagy ha Magyarországon tartózkodott a cégképviselő, akkor bármelyik okmányirodában el tudta ezt végezni.

 

Időközben sikerült módosítani a Cégkapu regisztrációs felületet és október végétől már nem feltétele a Cégkapu-regisztrációnak a külföldi cégképviselők primernyilvántartásba történő felvétele.  Amennyiben ugyanis a cég képviseletére jogosult személy külföldi és nem szerepel a primernyilvántartásban, akkor a Cégkapu regisztrációt meghatalmazással elvégző, ügyfélkapuval rendelkező magánszemélynek a regisztráció során elegendő csatolni a külföldi cégképviselő személyazonosságának igazolására alkalmas okmányáról (pl. útlevél, személyazonosító) készített, beszkennelt dokumentumot. Üdvözöljük a módosítást!

Ügyintézés szabadon a Cégkapu segítségével

Érdemes a jövőben már nem csak a cegkapu.gov.hu oldalt, hanem http://ekozig.mo.hu oldalt is látogatniuk az elektronikus ügyintézés iránt érdeklődőnek. A Cégkapu működésén túl az új oldalon láthatóvá válik, milyen területeken, milyen ügyeket tudunk 2018-tól elektronikusan intézni, milyen új szolgáltatásokat tudunk igénybe venni. Már előrevetítik, hogyan tudunk e-papíron ingyenesen, hitelesített üzenetküldő alkalmazással kommunikálni a hatóságokkal. 

Visszatérve a Cégkapura, egy rövid videón keresztül betekintést nyerhetünk a Cégkapu működésébe, továbbá több hasznos frissített dokumentum is letölthetővé vált, illetve felkerültek a Gyakran Ismételt Kérdések is az oldalra.

Megtudhatjuk, hogy várhatóan 2017. december 28-tól lesz elérhető az adminisztrációs felület, ahol a cégkapus ügyintézőket is felvihetjük, illetve a megadott korábbi adatokat (e-mail cím) is módosíthatjuk.

A tájékoztatás alapján a Cégkapuból kizárólag az ÁNYK-programmal előállított fájlok lesznek felölthetők. A Cégkapuba más intézmények, hivatalok Hivatali kapujából bármilyen típusú dokumentumok érkezhetnek. 

A Cégkapu és a Perkapu kapcsolatával összefüggésben lehetőség lesz annak kérésére, hogy az utóbbi szolgáltatás a Cégkapuba integrálódjon.

Az adózással összefüggésben pedig az látható, hogy a Cégkapu-regisztráció egyenlőre nem változtat a NAV felé történő elektronikus ügyintézésen, az Egységes Képviseleti Adatlapon (EGYKE) történő bejelentkezésen. 

A bejegyzés szerzője dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adóigazgatója. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 11.

Orbán Viktor: három ponton avatkozunk be a gazdaságba

Megfizethető lakhatást, egymilliós jövedelmet és munkáshitelt nyújtunk, Demján Sándor programot indítunk a kisvállalkozóknak – ígérte Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

2024. október 11.

A közvetett adózás rendszere Kenyában (4. rész)

Kenya Kelet-Afrika legnagyobb kereskedelmi és pénzügyi központja, és kiemelkedő jelentőségű a turizmus is. Az országban az áfa 1990-ben váltotta az értékesítési adót. Következzenek az érdekes részletek.

2024. október 11.

Helyezkedjünk – az állandó telephely az áfában

Az Áfa kalauz friss számában megjelent írás az állandó telephely jogi hátterének részletes, az uniós joggyakorlatot is érintő elemzésével rávilágít a székhely és az állandó telephely közti különbségre és támpontot ad az állandó telephely meghatározásához, elhatárolásához, majd bemutatja az állandó telephely adózásban betöltött szerepét és jelentőségét az Áfa tv.-ben szabályozott azon esetkörök ismertetésével, ahol az állandó telephely fennállása meghatározó az adókötelezettségek teljesítése során.