Cégkapu: így regisztrálhatók a külföldi ügyvezetők


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 2018. január 1-jétől a cégek számára kötelező Cégkapu használat kapcsán tisztult a kép a külföldi ügyvezetők regisztrációja körül, már látható milyen feladatkörök vannak a Cégkapunál, illetve a még nem regisztrált, vagy a regisztrációval már rendelkező cégek hol szerezhetnek további információt a Cégkapu működéséről.


Külföldi ügyvezetők a Cégkapu rendszerében

Korábban felhívtuk arra a figyelmet a Cégkapu kapcsán, hogy a külföldi magánszemély cégképviselőkkel rendelkező cégek esetében meghatalmazással áthidalható a külföldi magánszemély magyar ügyfélkapujának hiánya. Sajnos azonban a gyakorlatban október végéig nem megfelelően működött a Cégkapu-regisztráció. A NISZ korábbi álláspontja az volt, hogy a Cégkapu-regisztrációnál megadott külföldi cégvezetőknek is szerepelnie kell az azonosítását elősegítő úgynevezett primernyilvántartásban (Személyiadat- és Lakcímnyilvántartó; Központi Idegenrendészeti Nyilvántartás; Elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartása). Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a külföldi ügyvezetők az adatok rögzítését külföldi tartózkodás esetén Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletein tudták végrehajtani, vagy ha Magyarországon tartózkodott a cégképviselő, akkor bármelyik okmányirodában el tudta ezt végezni.

 

Időközben sikerült módosítani a Cégkapu regisztrációs felületet és október végétől már nem feltétele a Cégkapu-regisztrációnak a külföldi cégképviselők primernyilvántartásba történő felvétele.  Amennyiben ugyanis a cég képviseletére jogosult személy külföldi és nem szerepel a primernyilvántartásban, akkor a Cégkapu regisztrációt meghatalmazással elvégző, ügyfélkapuval rendelkező magánszemélynek a regisztráció során elegendő csatolni a külföldi cégképviselő személyazonosságának igazolására alkalmas okmányáról (pl. útlevél, személyazonosító) készített, beszkennelt dokumentumot. Üdvözöljük a módosítást!

Ügyintézés szabadon a Cégkapu segítségével

Érdemes a jövőben már nem csak a cegkapu.gov.hu oldalt, hanem http://ekozig.mo.hu oldalt is látogatniuk az elektronikus ügyintézés iránt érdeklődőnek. A Cégkapu működésén túl az új oldalon láthatóvá válik, milyen területeken, milyen ügyeket tudunk 2018-tól elektronikusan intézni, milyen új szolgáltatásokat tudunk igénybe venni. Már előrevetítik, hogyan tudunk e-papíron ingyenesen, hitelesített üzenetküldő alkalmazással kommunikálni a hatóságokkal. 

Visszatérve a Cégkapura, egy rövid videón keresztül betekintést nyerhetünk a Cégkapu működésébe, továbbá több hasznos frissített dokumentum is letölthetővé vált, illetve felkerültek a Gyakran Ismételt Kérdések is az oldalra.

Megtudhatjuk, hogy várhatóan 2017. december 28-tól lesz elérhető az adminisztrációs felület, ahol a cégkapus ügyintézőket is felvihetjük, illetve a megadott korábbi adatokat (e-mail cím) is módosíthatjuk.

A tájékoztatás alapján a Cégkapuból kizárólag az ÁNYK-programmal előállított fájlok lesznek felölthetők. A Cégkapuba más intézmények, hivatalok Hivatali kapujából bármilyen típusú dokumentumok érkezhetnek. 

A Cégkapu és a Perkapu kapcsolatával összefüggésben lehetőség lesz annak kérésére, hogy az utóbbi szolgáltatás a Cégkapuba integrálódjon.

Az adózással összefüggésben pedig az látható, hogy a Cégkapu-regisztráció egyenlőre nem változtat a NAV felé történő elektronikus ügyintézésen, az Egységes Képviseleti Adatlapon (EGYKE) történő bejelentkezésen. 

A bejegyzés szerzője dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adóigazgatója. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.