Családi kedvezmény: egyelőre nem kell adóazonosító


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Törvényjavaslat készül a családi adókedvezmény érvényesítéséhez szükséges adóazonosító jel kötelező használatának halasztásáról.


A korábbiakban többször vitatott, a családi adókedvezmény érvényesítése érdekében tavaly hozott rendelkezések módosítását kívánja egy kormánypárti képviselők által beterjesztett képviselői indítvány.

A 2015. augusztus 28-án az Országgyűlés elé terjesztett, a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (továbbiakban: Szja tv.) módosítását illetve ehhez kapcsolódóan az adózás rendjéről szóló 2013. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) kiegészítését tartalmazó törvényjavaslat célja, hogy a magánszemélyek adminisztrációs terheinek csökkentése mellett kellő felkészülési időt biztosítson a családi kedvezmény érvényesítéséhez szükséges adóazonosító jel kötelező használatát előíró jogszabályhelyek alkalmazására.

Az Szja tv. hatályos 84/ZS. § (5) bekezdése értelmében a családi kedvezmény igénybevételéhez az eltartott (kedvezményezett eltartott) adóazonosító jelét a 2015.12.31-ét követően adott adóelőleg nyilatkozatokban kötelezően fel kell tüntetni.

A törvényjavaslat – a kellő felkészülési idő biztosítása érdekében-e rendelkezés alkalmazásának egy évvel későbbre történő halasztását javasolja, azaz a családi kedvezmény igénybevételéhez az adóazonosító feltüntetését csak a 2016. évről készített adóbevallás, munkáltatói adómegállapítás, valamint a 2017. évben leadott adóelőleg nyilatkozatok vonatkozásában tenné kötelezővé. A javaslat szerint ezen időpontot megelőzően adóazonosító jel hiányában továbbra is elegendő lenne az eltartottak, kedvezményezett eltartottak természetes személyazonosító jelének és lakcímének megadása.

Változik az adózás

Az új, 2016-os adócsomag több helyen átírja az idei adójogszabályokat is; az Adó szaklap legfrissebb számából a szabályozás valamennyi részletét megismerheti és megértheti.

Az Adó szaklap 2015/11. számát itt rendelheti meg.

A törvényjavaslat adminisztratív terhek csökkentését célzó 2. paragrafusa az Art. hatályos rendelkezéseinek kiegészítését javasolja, azzal, hogy előírná az adóhatóság számára, hogy 2016.07.01-ig hivatalból állapítsa meg az adóazonosító jellel nem rendelkező, 25. életévüket 2016.12.31-ig be nem töltő állampolgárok adóazonosító jelét. A javaslat értelmében az adóhatóság e magánszemélyek adóazonosító jeléről annak megállapítását követő 45 napon belül lakcímére értesítést küld, és 2016.11.30-ig hatósági igazolványt állít ki.

A törvényjavaslatban foglaltak bevezetése nemcsak a magánszemélyek számára jelentene könnyebbséget, de az adóhatóság számára is megfelelő időt biztosítana arra, hogy a tömegével beérkező egyedi kérelmek feldolgozása helyett strukturáltabban eljárási szabályok alkalmazása mellett állapítsa meg a magánszemélyek adóazonosító jelét.

A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM DTM Hungary adóüzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.