Cseleznek a dohánygyártók – elmarad a drágulás?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gyártók betárazással védekeznek az adóemelés ellen.

Jövedéki adóemelések előtt jellemzően növekszik a cigaretta-adójegyek forgalma: a gyártók betáraznak a papírból, hogy a közteher növekedését követően sokáig tarthassák még az alacsonyabb árat. Várhatóan így lesz ez az április elsejei jövedéki adóemeléskor is – ám ezt nem tehetik nyakló nélkül. A hatályos szabályok szerint ugyanis a gyártóknak nincs lehetőségük az adóemelés előtt korlátlanul bevásárolni az adójegyekből. Az utolsó hónapban már csak a közteherváltozást megelőző 45 nap átlagos forgalmát vehetik alapul a jegyigényléskor.

Úgy tudjuk, hogy a szabály módosítása napirendre került, ugyanis a törvény szellemisége világos, viszont egyszerűen kijátszható. A VPOP korábbi adatai szerint az adójegyforgalom a (jó előre meghirdetett) jövedéki adóemelkedést megelőző három-négy hónapban havi 10-15 százalékkal erősödik, vagyis a gyártók a szabályt megkerülve már jó előre készletet építenek, amellyel akár egy évig is alacsonyabban tarthatják a termékük árát. Ez viszont kiszámíthatatlanná teszi a költségvetés számára a cigarettából befolyó jövedéki adót és keresztülhúzhatja a Pénzügyminisztérium számításait. A bevételnövekedés ugyan teljesül, de nem akkor, amikorra tervezik, ezért került a szabály módosítása napirendre.

Addig azonban várhatóan a gyártók-forgalmazók élnek a készletépítés „jogával”, és a mostani, áprilisi adóemelést követően is hosszú ideig még a jelenlegi áron kerülnek majd a kereskedőkhöz a cigarettamárkák.

A cigarettát terhelő jövedéki adó áprilistól 2,7 százalékkal emelkedik, majd szeptemberben ugyanekkora mértékben nő az adó. A megszorító csomag részeként tavaly szeptemberben már végrehajtottak egy 5,7 százalékos emelést.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.