Desk audit segíti a döntést az áfakiutalásoknál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az áfa-visszaigényléseknél a koronavírus-járvány alatt vezette be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a kockázatosnak nem minősülő adózóknál a törvényi határidőnél lényegesen gyorsabb ügyintézést, hogy segítse a mikro-, kis- és középvállalkozásokat, támogassa a szektor likvidátásának fenntartását. Ekkortól indultak az ügyvitelt támogató desk audit eljárások.

Ez a differenciált kockázatelemzés alkalmas a rövid határidők betartására, a visszaélések hatékony kiszűrésére, és a kiutalási igények megalapozott és nyomon követhető elbírálására. A protokoll a járvány miatt bevezetett veszélyhelyzet megszűnése után is megmaradt.

Egy desk audit eljárásban a NAV, óriási informatikai adatvagyonát felhasználva, az adózók gazdasági tevékenységének minden releváns információját elemzi. Az eljárás gyakorlatilag megegyezik egy „asztal mellőli ellenőrzéssel”, de nem kell az érintett adózót bevonni. A NAV valós időben elemzi a vizsgált adózó gazdasági tevékenységében rejlő kockázatokat, és azonosítja az esetleges adóelkerülő magatartásokat.

A desk audit segítségével már az elemzési szakaszban felfedezhetők – főleg az online számlaadatok és bevallások közötti eltérések alapján – olyan anomáliák, melyek többnyire tévedésre, adminisztratív mulasztásra vezethetők vissza. Az elemzők jelzik az eltéréseket, az adózók pedig legtöbbször ellenőrzés nélkül, támogató eljárásban, önként pótolják elmaradt kötelezettségeiket, javítják hibáikat. Ha az eltérés oka egy üzleti partnernél van, a kisebb hibák javítását a NAV ezeknek a szerződéses partnereknek is biztosítja.

Ha az adatok egyeznek, a NAV kiutalja a kért pénzösszeget, de ha a feltárt kockázat jelentős, ellenőrzést rendel el. Ha a számlakibocsátó partnereknél tár fel kockázatot, ott is támogató eljárást vagy ellenőrzést indít.

Az eljárás a jogkövető vállalkozásokat segíti, a szándékos adóelkerülőkkel szemben azonban a NAV továbbra is a jogszabályok szigorával lép fel.

A desk audit tehát egy olyan eszköz, amely az adózók mélyebb és részletesebb kockázatelemzésével célzottabbá teszi a NAV ellenőrzéseit. A kiutalási igényt tartalmazó bevallások elbírálása mindig dokumentált, a döntés transzparens és megalapozott.

A NAV 2020-ban mintegy 70 ezer, 2021-ben több mint 83 ezer, míg 2022-ben már 91 ezernél is több desk audit eljárást folytatott. Az évről évre növekvő adatok is alátámasztják, hogy ez az adózók közreműködése nélkül zajló, az ügymenetet jelentősen gyorsító eljárás egyaránt támogatja a gazdasági szereplők fizetőképességét és a központi költségvetés védelmét.

Forrás: NAV


Kapcsolódó cikkek

2024. december 13.

A társaságiadó-előleg módosítása

Társaságunk negyedéves gyakorisággal fizeti a társasági adó előlegét. A 2024-es adóév első két negyedévére, a 2229 jelű bevallásban bevallott adóelőleg összege lényegesen meghaladta a 2024-re várható adatok alapján kalkulált adó összegét. Éppen emiatt kértük az adóhatóságtól a 2024 április és július hónapokban fizetendő adóelőleg mérséklését. Egy új megbízatásnak köszönhetően viszont a társaságunk 2024-es várható eredménye nagyságrendekkel magasabb lesz, mint azt korábban gondoltuk. Mindez azonban csak most, az év vége felé közeledve vált egyértelművé. A kérdésünk arra irányul, hogy szükséges-e ilyen esetben a 2024. IV. negyedévi előleg „felfelé” történő módosítását kérni. Számíthatunk-e valamilyen bírságra?

2024. december 13.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (4. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa-rendszerében.