E-papír az eseti meghatalmazottaknak NAV ellenőrzés esetén

Szerző: Bardócz Iván
Dátum: 2018. március 1.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Széles adózói kört érint, hogy az Air. eseti meghatalmazottak esetében kötelezővé tette a NAV-val az elektronikus kapcsolattartást ellenőrzési ügyekben. Mivel azonban ez a nyilvántartási rendszer még fejlesztés alatt áll, így átmenetileg gyakorlatilag megszűnt a szakmai képviselet lehetősége. A napokban kiadott tájékoztatás szerint az adóhatóság a dilemmát azzal oldotta fel, hogy ezen beadványokat e-Papír formában lehet benyújtani a NAV felé.


ELLUGY-probléma

A korábbi blogbejegyzésünkben már felhívtuk a figyelmet arra, hogy átmenetileg nehézségekbe ütközik az eseti meghatalmazottak elektronikus kapcsolattartása a NAV által lefolytatott ellenőrzési ügyekben, ugyanis a rájuk vonatkozó egységes nyilvántartási rendszer még fejlesztés alatt áll. Az említett hiányosság miatt az eseti meghatalmazottak nem tudták használni az ellenőrzési ügyekben nyilatkozatok, eljárási cselekmények és egyéb kötelezettségek teljesítésére létrehozott, ezáltal praktikusan kizárólagos kommunikációs csatornaként funkcionáló ELLUGY-nyomtatványt. 

[htmlbox art_tukor]

 

Tekintettel arra, hogy az Air. eseti meghatalmazottak esetében gyakorlatilag megszüntette a szakmai képviseletet, ezért az előbbiekben vázolt dilemma potenciálisan széles adózói és meghatalmazotti kört érint. 

Eseti megbízottak e-Papíron nyújthatnak be beadványt 

A napokban a NAV honlapján megjelent tájékoztatás feloldani látszik az eseti meghatalmazotti kör elektronikus kapcsolattartása körüli bizonytalanságokat. Az adóhatóság egyértelműsítette, hogy az ellenőrzési eljárásban eljáró eseti meghatalmazottak beadványaikat az e-Papír-szolgáltatás keretében továbbíthatják az állami adó- és vámhatóság részére. 

Így a mostani állapot szerint is egyértelművé vált, hogy bár a gazdasági szervezetek, vállalkozások által adható eseti meghatalmazásokra vonatkozó szabályozás egyszerűsítette, hogy kik járhatnak el képviselőkként az adóügyekben, azonban minden cégvezetőnek figyelnie kell arra, hogy a képviselettel megbízott személy rendelkezzen ügyfélkapus regisztrációval, mert máskülönben nem fog tudni a cég nevében eljárni. 

Az e-Papír-szolgáltatással kapcsolatos tájékoztató az alábbi weboldalon érhető el: https://epapir.gov.hu/

A bejegyzés szerzője dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adóigazgatója. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek:


Tovább záródnak a transzferár-kiskapuk
2020. február 25.

A nyereségnek az értékteremtés helyén történő adóztatása érdekében a közelmúltban újabb jelentős változás történt a transzferárak szabályozásában. Az OECD 2020. február 11-én kiadta a cégcsoporton belüli pénzügyi ügyletek transzferárazására vonatkozó végleges iránymutatását. Mindez az érintett vállalatok felé további követelményeket támaszt a jövőbeli adóhatósági ellenőrzésekre való felkészülésben.

Szja-bevallás 2020: így kell elvégezni
2020. február 25.

A munkáltatók, kifizetők által a 2019. évi jövedelmekről benyújtott bevallások, kötelező adatszolgáltatások és a rendelkezésére álló egyéb adatok alapján a NAV az idén is elkészíti minden magánszemély számára a személyi jövedelemadó (szja) bevallás tervezetét. Cikkünk a bevallási tervezetre, illetve a az érvényes bevallásra vonatkozó fontos tudnivalókat ismerteti.

Varga: nincs még döntés az iparűzési adóról
2020. február 24.

Varga: nincs még döntés az iparűzési adóról

Fontos, hogy még nincs döntés, a Nemzeti Versenyképességi Tanács javaslatot tett a kormány számára – mondta Varga Mihály a tervezett hipa változásról, amely a vállalkozásoknál hagyna 80-120 milliárd forintot.