Egy évnél korábbi parkolási bírságot lehet csak behajtani


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Magyar Közlönyben megjelent törvény szerint csütörtöktől az egy éven túli eseteket a bíróságok nem tárgyalhatják, a folyamatban lévőket pedig megszüntetik. Az Országgyűlés június 9-én fogadta el a Polgári perrendtartásról szóló törvény és egyes kapcsolódó törvények ilyen értelmű módosítását.

Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub (MAK) jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke pénteken azt mondta, hogy a MAK üdvözli a módosítást, ugyanakkor megkésettnek tartja.

A bírósági eljárások alapja, hogy azok, akik nem fizették meg a parkolási összeget, pótdíjbefizetési felszólítást kaptak. A befizetés után egy nyugta igazolta, hogy a tartozást kiegyenlítették az autósok; ezt a nyugtát kérik a társaságok több év távlatából, amivel az autósok nagy része már nem rendelkezik, ezért kerülnek bíróságra az ügyek – fejtette ki Kovács Kázmér.

A határidő eddig is egy év volt, de elévülési jellegű, azaz megszakadhatott, most pedig feltétel nélkül jogvesztő, azaz semmilyen címen nem szakadhat meg. A törvénymódosítás kimondja: bírósághoz csak akkor lehet fordulni ilyen ügyben, ha a parkolástól az ügy bíróságra adásáig nem telik el egy évnél több. A jelenleg tárgyalt, de egy évnél régebbi ügyeket a bíróságok nem tárgyalják tovább.

Ha választani kell, hogy mi a jobb: egy késve született, vagy meg nem született törvénymódosítás, akkor az előbbit választjuk – mondta Kovács Kázmér. Hozzátette: ezzel nem csak az autósok mentesülnek a több éven keresztüli bizonylatmegőrzés alól, de a bíróságok is „fellélegezhetnek“. Hangsúlyozta, hogy csak a főváros területén százezres nagyságrendű a parkolási díj behajtása miatti bírósági ügyek száma, ami a bíróság működését is ellehetetlenítette.

Kovács Kázmér szerint a törvénymódosítás nem csak a parkoló társaságokat kényszeríti arra, hogy kintlévőségeik behajtásával ne várjanak egy éven túl, de az autósokat is fegyelmezettebb pótdíjbefizetésre ösztönzi.

Tóth Gábor, a Credit Express adósságbehajtásra szakosodott cég jogi képviselője, aki korábban a Centrum Parkoló Rendszer Kft-t is védte az MTI-nek elmondta, hogy az Alkotmánybíró­sághoz fognak fordulni, hogy véleményt kérjenek arról, alkotmányos-e a meghozott törvénymódosítás.

Állítása szerint szó sincs az ügyek szándékos elhúzásáról, az autós legkésőbb hatvan napon belül értesül arról, hogy tartozása van a parkolótársasággal szemben.

Forrás: Jogifórum


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.