Egyre több ügyet lehet interneten intézni


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint három éve vezették be az elektronikus adóbevallás lehetőségét. Ekkortájt indult el a digitális ügyintézéshez elengedhetetlen Ügyfélkapu szolgáltatás is, amely a kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere. Az internetes lehetőségek folyamatosan bővülnek azóta, egyszerűbbé téve az amúgy egyre bonyolultabb ügyintézést…

Az APEH kezdte a sort

2006. második negyedévétől körülbelül 50 ezer adózó számára tették kötelezővé az úgynevezett havi bevallást, amelyet kizárólag elektronikusan lehet teljesíteni.

A többi foglalkoztatónak közel egy év türelmi időt biztosított a kormányzat a felkészülésre. Nekik csak 2007. januárjától kellett az elektronikus havi bevallást és adatszolgáltatást teljesíteniük, viszont ezzel egyidejűleg az összes többi adóbevallás tekintetében is át kellett térni az elektronikus beküldésre. A jövedéki adó, az energiaadó és a környezetvédelmi termékdíj kivétel volt, ma már ezekben az adónemekben is általános lett a digitális út használata. A magánszemélyek továbbra is benyújthatják bevallásukat papíralapon is. Köztudott ugyanakkor, hogy az adóügyi eljárásokban a személyes ügyfélkapu létesítésén felül (amely előzetes okmányirodai regisztrációval jár) szükség van a képviseleti jogosultság bejelentésére is.

Az év elejétől már az adatbejelentő, illetve a változás-bejelentő lapok túlnyomó többségét is el lehet az interneten küldeni. A nyomtatványokat az Ügyfélkapun keresztül kell az adóhatóságnak továbbítani. Januártól lehetővé vált, hogy az elektronikusan adózók az egyéb beadványaikat (pl. fizetési halasztás, részletfizetés engedélyezése iránti kérelmeiket) elektronikusan jutassák el az APEH-hoz és korlátozottan ugyan, de bevezették az elektronikus (bankkártyás) fizetést is. Az adóigazolás iránti kérelmeket (általános, nemleges, vagy együttes adóigazolás) szintén be lehet nyújtani elektronikusan. Az APEH az adózó választása szerint elektronikus formában, vagy papír alapon teljesíti a kérést. A jövedelemigazolás és az illetőségigazolás kiállítása viszont hagyományosan kérhető most is.

A virtuális okmányirodában egyes esetekben csak időpontot lehet foglalni (ehhez regisztráció sem kell), bizonyos okmányokat (pl. lakcímigazolvány, vezetői engedély, parkolási igazolvány) ellenben személyes megjelenés nélkül is be lehet szerezni. A következő évek feladata lesz az elektronikus ügyintézés kiterjesztése a közigazgatás egészére. 2007. január 1-től a munkaviszony létesítésének és megszűnésének bejelentése (EMMA bejelentés) kötelezően, áprilistól pedig a nyugdíjbiztosítóhoz teljesítendő munkáltatói bevallás (NYENYI bevallás) választhatóan az e-rendszeren keresztül történik.

Egyszerűen beszerezhető a tulajdoni lap is

Az ingatlan-nyilvántartás jó ideje áttért már a számítógépes rendszerre. A TakarNet adatátviteli rendszer bevezetésével pedig egyre több szolgáltatást lehet interneten keresztül igénybe venni (iratbetekintés, adatlekérés, térképmásolat). Jelenleg a hiteles tulajdonilap-másolat beszerzésének sincs már jogi akadálya. Ezt is az Ügyfélkapun keresztül kell kérni, technikai szempontból viszont a digitális aláírás megléte szükségeltetik ehhez. Szintén az elektronikus rendszerek tették lehetővé, hogy a földhivatalok mellett a közjegyzők és az okmányirodák is adhatnak ki tulajdonilap-másolatot. 2007. január elsejétől elektronikus úton is benyújtható az a földhivatali beadvány, amelyhez külön melléklet (pl. szerződés) nem tartozik.

Elektronikus cégeljárás, cégközlöny és beszámoló

2005. szeptemberétől elektronikus úton is be lehetett nyújtani a cégbíróságokhoz a kft-k és részvénytársaságok bejegyzési kérelmét, emellett azonban megmaradt a hagyományos, papíralapú dokumentumokkal való ügyintézés lehetősége is. A digitális utat időközben egyre „szélesítették”, idén júliustól pedig általánossá és egyben kötelezővé válik az elektronikus cégeljárás.

A Cégközlöny, mint hivatalos lap eredetileg papír alapú kiadványként, 2004-től pedig kizárólag CD lemezen jelent meg. Január elsejétől a CD lemezt felváltotta az online közzététel. A cégjegyzék adatait azóta kizárólag az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium által fenntartott www.cegkozlony.hu címen elérhető honlapon hozzák nyilvánosságra, ahol a lapszámokhoz ingyenesen lehet hozzáférni. Az év elejétől elektronikussá és ingyenessé tették a céginformációs szolgáltatást is. A céginformációs szolgálat a www.e-cegjegyzek.hu honlapon keresztül érhető el. A letöltött adatok csak tájékoztató jellegűek, közhiteles okiratként nem használhatók fel. Előző lapszámunkban pedig részletesen írtunk arról, hogy 2009-től kötelező lesz az elektronikus beszámoló.

Az igazságügyi tárca elkészítette a bírósági iratok elektronikus kézbesítéséről szóló törvénytervezet is. A jogszabály elfogadása után a bíróság által továbbított küldeményeket is az Ügyfélkapuról lehet majd letölteni. A közeljövőben várható a fizetési meghagyásos eljárások digitális útra terelése is, ehhez azonban előzetesen még a technikai feltételeket is fejleszteni kell.

Online árverések

Idén elindult az APEH elektronikus árverési rendszere, amely a http://arveres.apeh.hu oldalon érhető el. Az eddig eltelt időszak kedvező tapasztalatai alapján szélesítették az internetes értékesítés lehetőségét. A rendszer sikerességét az is bizonyítja, hogy a vételárak átlaga jelentősen emelkedett. 2009.elejétől pedig bevezethetik az elektronikus ingatlanárverést a bírósági végrehajtók által lefolytatott eljárásokban is.

Ügyfélkapu létesítés

Az Ügyfélkapu használatához először mindenkinek a saját ügyfélkapuját kell létrehoznia. Ennek első lépése az okmányirodai regisztráció, amely manapság elindítható már az interneten is, feltéve, hogy az igénylő rendelkezik digitális aláírással – olvasható a Magyarország.hu kormányzati portálon. Az Ügyfélkapu a www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu
oldalon érhető el.

Dr. Farkas Katalin


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.