Elektronikus fizetési meghagyás júniustól


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Júniustól jelentősen átalakul a fizetési meghagyás rendszere. A kérelmeket elektronikus úton is elő lehet majd terjeszteni, illetve bizonyos esetekben kötelező lesz az elektronikus út használata. Az eljárás ezzel egyidejűleg a bíróságoktól a közjegyzőkhöz kerül át. Az on-line módon benyújtott kérelmek esetében pedig mindössze három nap lesz az ügyintézési határidő. Erről olvashatnak részletesen az Adó szaklap 2010/7. számában.

Az on-line úton előterjesztett kérelmek esetén mindössze három napra rövidül az ügyintézési határidő, de a papíron benyújtott fizetési meghagyás kibocsátása is sokkal gyorsabb lesz. Ilyen esetekben 15 nap a törvényben előírt határidő. A jogi képviselővel eljáró ügyfelek, illetve a jogi személyiséggel rendelkező vállalkozások, azaz a korlátolt felelősségű társaságok és a részvénytársaságok a beadványaikat – néhány ritka kivételtől eltekintve – kizárólag elektronikus úton terjeszthetik elő. A minősített elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátott digitális nyomtatványt a Magyar Közjegyzői Kamara (MOKK) rendszerébe kell majd feltenni, vagy ügyfélkapun keresztül kell a törvény értelmében beküldeni. (Az ügyfélkapus benyújtás ellenben júniusban még nem indul el. Erre a lehetőségre még várni kell). Az elektronikus kérelmeket mindkét esetben a MOKK informatikai rendszere osztja szét az országban működő közjegyzők között.

A jogi képviselő nélkül eljáró felek, illetve a jogi személyiség nélküli vállalkozások (közkereseti és betéti társaságok) esetében azonban továbbra is megmarad a papíralapú eljárás lehetősége, azzal, hogy a kérelmeket ebben az esetben is automatikusan dolgozzák fel. Az átalakítás és a rendszerben való rögzítés miatt azonban éppen ezért az ilyen esetekben 15 napos határidő alatt kell a fizetési meghagyást kibocsátani. Könnyítés ugyanakkor, hogy a felek lakóhelyétől, székhelyétől függetlenül az ország bármelyik közjegyzőjénél lehet papíralapon eljárást indítani. A papíralapú kérelmek azonban a vállalkozások esetében a későbbiekben teljesen megszűnhetnek majd.

A fizetési meghagyás kibocsátásáért a jelenlegi illeték helyett júniustól díjat kell fizetni, azzal, hogy az adós ellentmondása folytán perré alakuló eljárásban a közjegyzőnek megfizetett díjat a peres illetékbe a jövőben is be kell majd számítani. A jelenlegi 3 százalékos mérték megmarad ugyan, 450 000 forint helyett azonban 300 000 forint lesz a legmagasabb eljárási díj, míg 3000 forintról 5000 forintra emelkedik a díjminimum összege. A végrehajtás elrendeléséért pedig 1 százalék, de legalább 5000 forint, legfeljebb 150 000 forint végrehajtási díjat kell fizetni.

A cikkben olvashatnak továbbá az új nyomtatványokról, az automatikus ügyelosztási rendszerről, az elektronikus díjfizetés részletszabályairól, a fizetési meghagyás lényegéről, annak eseteiről és a költségfeljegyzési kedvezményről is.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.