Elektronikus végrehajtás, internetes licitálás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az igazságügyi tárca elkészítette a januártól életbe lépő elektronikus végrehajtási rendszer működtetésével, használatával kapcsolatos rendelkezésekről szóló jogszabálytervezetet, amely részletes foglalkozik a licitálás folyamatával.

Az elektronikus árverési rendszer létrehozásának az volt az alapvető célja az, hogy az adóhatóságnál bevált módszer tapasztalataira építve az árverés elektronikus úton történjen. A tervezet ezért a felhasználókat három csoportba sorolja attól függően, hogy milyen szolgáltatások igénybe vételére jogosultak és a műveleteik elvégzését a rendszer miként dokumentálja. Az első felhasználói kört a végrehajtók jelentik. A második kört az árverezők elektronikus nyilvántartásában szereplő felhasználók jelentik. A részükre nyújtott szolgáltatások köre akként alakul, hogy van-e már az adott árverésen történő licitáláshoz aktivált felhasználói nevük és jelszavuk (ténylegesen jogosultak-e már vételi ajánlatot tenni) vagy sem. A harmadik kör lényegében az árverések iránt érdeklődőt jelenti. Ebbe a körbe bárki beletartozhat, aki a hirdetményeket meg kívánja tekinteni és a licitálást figyelemmel akarja kísérni – derül ki a tervezethez fűzött szakmai indokolásból.

A javaslat szerint licitálni akkor lehet, ha az árverező teljesítette a végrehajtási törvényben ehhez meghatározott feltételeket, azaz szerepelnek az árverezők nyilvántartásában. További fontos feltétel, hogy rendelkeznek aktivált felhasználói névvel és jelszóval, amelyet az árverező kérelmére a végrehajtónak haladéktalanul, de legkésőbb az előleg végrehajtói letéti számlán történő jóváírásáról szóló értesítés kézhezvételét követő munkanapon el kell végeznie. A végrehajtó értesítése alapján az informatikai alkalmazás lehetővé teszi az árverező számára vételi ajánlat megtételére vonatkozó művelet elvégzését mindaddig, amíg az aktiválást meg nem szüntetik, vagy a felhasználói nevet és jelszót fel nem függesztik. A végrehajtói értesítésnek azt is tartalmaznia kell majd, hogy árverezői vagy elővásárlási jog gyakorlására vonatkozó aktiválásról van szó, mivel mindkét esetben más-más feltételekkel történik a licitálás.

Fontos kiemelni az elektronikus úton ajánlatot tevő árverési vevő értesítését a vételről. Igaz a vevő az árverés befejezését követőern maga is meggyőződhet az eredményről a rendszerbe való belépéssel, ettől függetlenül az értesítés alapján áll be a felelőssége az árverés sikeres befejezéséért, mulasztása esetén pedig különféle jogkövetkezmények sújtják (elveszti előlegét, költségeket, vételár-különbözetet kell megfizetnie).


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.