EU: változnak az online értékesítés áfaszabályai
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az Európai Parlament (EP) brüsszeli plenáris ülésén megszavazta az e-kereskedelemre vonatkozó új, áfa végrehajtási szabályait, amelyek egyszerűsítik és erősítik az online termékértékesítés áfaszabályait.
Az unión kívüli cégek jelenleg nem kötelesek áfát fizetni a 22 eurót meg nem haladó, Európai Unióba érkező küldeményiek után. A napi gyakorlatban ugyanakkor ennél nagyobb értékű küldemények esetén is meg tudják kerülni a szabályokat, azaz nem fizetik be az adót. Ezzel bevételkiesést okoznak a tagállamoknak és versenyhátrányba hozzák a hasonló tevékenységet végző uniós vállalkozásokat.
Az elfogadott szabályok elősegítik az e-kereskedelemre vonatkozó, 2021 januárjában hatályba lépő új áfaintézkedések zökkenőmentes bevezetését.
Várakozások szerint hozzájárulnak majd ahhoz is, hogy a tagállamok be tudják szedni az ágazattól azokat az adókat, amelyek elmaradása jelenleg 5 milliárd eurós adóbevétel-kiesést okoz évente, ami 2020-ra 7 milliárd euróra nőhet.
Az új szabályok egyebek mellett azt határozzák meg, hogy mely esetekben kell úgy tekinteni, hogy az online piacterek elősegítik az értékesítést, és mikor nem, attól függően, hogy ők határozzák-e meg az értékesítés feltételeit, illetve hogy milyen szerepet töltenek be a fizetésben, a megrendelésben és a szállításban. Arról is részletesen rendelkeznek, hogy milyen nyilvántartást kell vezetniük azoknak a platformoknak, amelyek elősegítik termékek vagy szolgáltatások értékesítését az uniós fogyasztóknak.
Továbbá biztosítják azt is, hogy 2021-től készen álljon az online termékértékesítéssel foglalkozó vállalkozásokra vonatkozó, teljesen megújult áfarendszer.
Győri Enikő fideszes EP-képviselő a szavazást követően az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásában kiemelte, az új szabályok révén könnyebb lesz az adócsalás szembeni fellépés az Európai Unióban. Rámutatott: a most elfogadott rendelkezés biztosítja, hogy az elektronikus kereskedelemre szakosodott cégek abban a tagállamban fizessék meg az adót, ahol a termékeiket felhasználják vagy a szolgáltatásaikat igénybe veszik, és jóváírják ezen értékesítések után fizetendő áfát a vevő tagállamának.
A 2021-ben hatályba lépő szabályozás megkönnyíti a határokon átnyúló kereskedelmet, visszaszorítja az áfacsalásokat és biztosítja a tisztességes versenyt az uniós és a nem uniós vállalkozások között. Az előzetes számítások alapján a tagállamok így évi 7 milliárd eurós bevételnövekedéssel számolhatnak majd – tette hozzá Győri Enikő.
(MTI)