Távirányítóval manipulálták a tachográfot
A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Amióta nyilvánvalóvá vált, hogy a Széll Kálmán-tervben, valamint a konvergencia programban vállalt egyensúlyjavító intézkedések nem lesznek elegendők, megindultak a találgatások arról, hogy milyen pótlólagos lépések végrehajtására kényszerülhet a kormány. Egyöntetű az a vélemény, hogy az eredeti célok teljesítése érdekében a költségvetés bevételi oldalához is hozzá kell nyúlni.
Ezért tehát valakinek biztosan fájni fog a miniszterelnök által a napokban kilátásba helyezett szeptemberi csomag: a szegényebbek egy magasabb áfakulccsal veszíthetnek, a gazdagabbaknak a szolidaritási adó fájhat, a dohánylobbi a cigaretta jövedéki adójának emelésével járhat rosszul és a vállalatok sem lehetnek nyugodtak.
Orbán Viktor miniszterelnök legutóbbi nyilatkozatai alapján nemcsak a nyugdíjvagyonnal kitömött idei költségvetés miatt lehet okunk aggodalomra (veszélybe került a kormányzat 2%-os költségvetési többletre vonatkozó várakozása), hanem a jövő évi (kifeszítettnek mondható) 3% alatti hiánycél tartását is egyre több kérdőjel övezi.
A kormány – a hiánycél tartása érdekében – egyesek számára fájdalmas intézkedések bejelentésére készül már az ősszel. Jogosan merül fel ezért a kérdés: négy hónappal az év vége előtt, a 2012-es költségvetés tervezése közepette honnan tud gyorsan pénzt előteremteni a lyuk betöméséhez.
Kézenfekvő megoldásnak tűnhet a forgalmi típusú adók emelése, a politikusok előszeretettel nyúlnak hozzá ugyanis az áfakulcsok kényelmes változtatásához.
Az áfakulcs emelése emellett azért is logikus lépésnek tűnhet, mert a központi költségvetés forrásainak egynegyede származik áfabevételekből (évente 2300-2500 milliárd forint). Az általános forgalmi adó (legfelső, 25%-os kulcsának) emelése azonban több okból kifolyólag is korlátokba ütközhet. (A legmagasabb áfakulcs emelésére legutóbb 2009-ben volt példa, amikor a Bajnai-kormány 25%-ra emelte a kulcsot a korábbi 20%-ról és létrehozta a 18%-os kulcsot is emellett).
Egyrészt az Európai Unió áfa-irányelve szerint egy ország nem alkalmazhat négy áfakulcsot. Az sem túl biztató üzenet, hogy az Európai Unióban legmagasabb áfakulcsot (csak a svédeknél és a dánoknál van hasonlóan magas ráta az EU-ban) még tovább emelné a kormány. A 18%-os kedvezményes kulcs esetleges felemelése pedig politikailag lenne nehezen vállalható a kormánypárt számára.
A már szélnek eresztett Költségvetési Tanács titkárságának korábbi elemzése szerint egyébként az áfa egy százalékpontos emelésének statikus (viselkedési hatások nélküli azonnali) hatása 87 milliárd forintra tehető. Vagyis a kormány ezzel a gyorsan beszedhető adóemeléssel már majdnem be is tömi a költségvetésben rejlő 90-100 milliárd forintos lyukat. Ennek azonban ára van, nem is kicsi. Az áfa emelése ugyanis (a fogyasztás megdrágításán keresztül) visszaveti a fogyasztást és így a gazdasági növekedésre is negatívan hat. A legnagyobb fejtörést pedig az áfa emelésének kommunikálása okozhatná a megszorítások ellen küzdő kormányzat számára, miután a fogyasztási típusú adók emelése leginkább az (szja-változások miatt már eleve elégedetlen) alacsony jövedelemmel rendelkező réteget sújtja.
Az áfabevételek jövő évi alakulása kapcsán pedig fontos megjegyezni, hogy jelentős (több tíz milliárd forintnak megfelelő) kihívások nehezítik a tervezett áfabevételek teljesülését, miután a magyar áfaszabályozás korrigálása (az Európai Unió Bíróságának legutóbbi döntése miatt) megkönnyítheti az adócsalást.
A többi forgalmi típusú adóbevételről sem szabad megfeledkezni. Jobban „”eladható”” intézkedés lehetne például a cigaretta jövedéki adó emelése, ami a tervek szerint ősszel már eleve a kormány napirendjén szerepel. Ez az adóemelés azonban idén csak pár milliárd forintos többletbevételt eredményezne (jövőre pedig 20-40 milliárd forintos plusz forrást nyújtana) és forgalmi típusú adóként a dohány jövedéki adójának emelése is a fogyasztás visszaesésével járna. Vesztese természetesen ennek az intézkedésnek is lenne, az előző fordulóban sikeres dohánylobbinak fájhat az adóemelés.
Folytatás a portfolio.hu-n.
Forrás: portfolio.hu
A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.
Amikor egy olyan ország áfa-rendszeréről szólunk, amelynek egyik legfontosabb bevételi forrása az idegenforgalom, akkor mindenféleképpen ki kell térni a külföldieknek járó adó-visszatérítés működésére.
Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!