Fiktív munkaerő-kölcsönzés adókockázata


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A híradásokból gyakran kaphatunk tájékoztatást a munkaerő-kölcsönző társaságok szigorú adóhatósági ellenőrzéséről, a fiktív munkaerő-kölcsönzés miatt nyakon csípett elkövetőkről és a zár alá vett vagyontárgyakról, melyek között nagy értékű ingatlanok, autók és egyéb járművek is szép számmal megtalálhatóak. Érdemes azonban figyelemmel lenni arra is, hogy a munkaerő-kölcsönzéssel kapcsolatos adóellenőrzés számos esetben kapcsolódó vizsgálat keretében a munkaerő-kölcsönzést igénybevevő cégekre is kiterjedhet, vagy éppen ellenkezőleg: egy igénybevevő társaságnál lezajlott ellenőrzés tapasztalataiból kiindulva sikerül lebuktatni a fiktív szolgáltatást nyújtó ”munkaerő-kölcsönzőt”. Hogyan érintheti egy ilyen ellenőrzés az igénybevevő adópozícióját? Mostani cikkünkben ennek a témának jártunk utána. 


Az adóhatóság ellenőrzési irányelvében a célkitűzések között külön nevesíti a „munkaerő-kölcsönzés rendeltetésszerű gyakorlásának elősegítését”.

Az irányelv a csalárd, nem rendeltetésszerű munkaerő-kölcsönzés jelenségét az alábbiak szerint szemlélteti: „Az élőmunka-igényes ágazatokban működő, jelentős létszámot foglalkoztató vállalkozások adóterhük optimalizálása jegyében saját alkalmazottaikat elbocsátják és munkaerő kölcsönző cégek szolgáltatásait veszik igénybe vagy az elbocsátott személyeket foglalkoztatják tovább munkaerő-kölcsönzés keretében. A jelenség káros hatása abból ered, hogy a munkáltatói feladatok és költségvetési kötelezettségek kiszervezéséhez” jellemzően olyan munkaerő-kölcsönző cégek, illetve azok több régióra kiterjedő láncolatai asszisztálnak, amelyek kifejezetten azzal a céllal jönnek létre, hogy adóelkerülő magatartással lefölözzék a költségvetést, illetve a társadalombiztosítási alapokat megillető bevételeket, emellett a bejelentési, bevallási kötelezettség teljesítésének hiánya esetén a foglalkoztatottak érdekei, jogai is sérülnek. Ott ahol a munkaerőt kölcsönbe adó, vagy a kölcsönbe vevő adóelkerülő szándékkal alkalmazza ezt a foglalkoztatási formát, megkárosítva az államot, a társadalombiztosítási alapokat, illetve veszélyeztetve a foglalkoztatottak későbbi ellátási jogosultságát is, az ellenőrzés teljes eszköztárával fel kell lépni a jelenség ellen, mivel – járulékfizetés elmaradása okán – a fedezet nélkül megállapításra kerülő társadalombiztosítási ellátások a társadalombiztosítás pénzügyi alapjait súlyos mértékben megkárosítják.” (NAV 4004/2015. tájékoztatása a 2015. évi ellenőrzési feladatainak végrehajtásához kapcsolódó ellenőrzési irányokról)

Kérdésként merül fel, hogy milyen adókockázattal járhat egy nem rendeltetésszerű munkaerő-kölcsönzés, illetve kit is terhel ez az adókockázat: a fiktív szolgáltatást nyújtót vagy az azt igénybevevőt?

A gyakorlat azt mutatja, hogy az adóhatóság a munkaerő-kölcsönzéssel összefüggő ellenőrzése során számos esetben tesz megállapítást a munkaerő-kölcsönzést igénybevevő cégeket érintően is.

Munkaerő-kölcsönzés munkaviszony keretében történő foglalkoztatás „átminősítésének” kérdése

Az adózás rendjéről szóló törvény alapelvi szinten előírja a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményét. Az alapelv szerint, nem minősül rendeltetésszerű joggyakorlásnak az olyan szerződés vagy jogügylet, amelynek célja az „adótörvényben foglalt rendelkezések megkerülése”. A „tartalom elsődlegessége a forma felett” adójogi alapelv szerint a szerződést, ügyletet valódi tartalmuk szerint kell minősíteni.

Az adóhatóság az ügylet valós tartalma, illetve az eset körülményeinek vizsgálata alapján akár azt is megállapíthatja, hogy a munkaerő-kölcsönzési jogviszony „fiktív”, így az arról kiállított számlát sem lett volna jogosult a kölcsönbevevő társaság befogadni. Ennek alapján az adóhatóság adóhiányt és ahhoz kapcsolódó jogkövetkezményeket állapíthat meg a kölcsönbevevő társaság oldalán.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>

Milyen ismérvek alapján minősítheti az adóhatóság a munkaerő-kölcsönzési jogviszonyt?

Az adóhatóság munkaerő-kölcsönzéssel összefüggésben jogosult vizsgálni, hogy:

  • a munkaerő kölcsönzést végző társaság formailag a munkaerő kölcsönzésre vonatkozó jogszabályi feltételeknek megfelel-e,

  • továbbá valós gazdasági teljesítés történt-e a munkaerő kölcsönzést végző társaság és a kölcsönzött munkaerőt igénybe vevő társaság között.

A valós gazdasági teljesítés kapcsán az adóhatóság jogosult ellenőrizni, hogy a munkaerő kölcsönzés, mint gazdasági ügylet a szerződésben és egyéb számviteli bizonylatokban foglaltaknak megfelelően valósult-e meg, továbbá vizsgálhatja a „színelt munkaviszony” kérdését is.

Bár a színlelt szerződéssel történő munkaerő-kölcsönzés kapcsán – a már nem hatályos 7001/2005. (MK 170) FMM-PM együttes irányelvhez hasonló – iránymutatás hivatalosan nem lett közzétéve, azonban az ellenőrzési gyakorlat kialakította az erre vonatkozó szempontokat, melyeket a szerződések valós tartalma alapján vizsgál. Ennek alapján, amennyiben a foglalkoztatás körülményei egyértelműen munkaviszony fennállására utalnak, nevezetesen:

– a tevékenység jellege,

– a feladat-meghatározás,

– a személyes munkavégzési kötelezettség,

– a munkáltató foglalkoztatási kötelezettsége,

– a munkavállaló rendelkezésre állása, és

– az alá-, fölérendeltségi viszony

vizsgálata alapján az adóhatóság arra a következtetésre juthat, hogy a munkaerő kölcsönzés keretében történő foglalkoztatásra, illetve tevékenység ellátására valójában a kölcsönbevevő társaság és kölcsönzött munkavállaló közötti munkaviszony keretében került sor.

Színlelt munkaviszony kapcsán az adóhatóság azt ellenőrzi, hogy az igénybevett szolgáltatás a munkavégzés körülményeit illetően megfelel-e a munkaerő kölcsönzés ismérveinek, vagy adott esetben megállapítható, hogy ténylegesen a munkavállalói jogköröket a megbízó gyakorolta, a kölcsönzött munkaerő valójában ténylegesen munkavállalóként dolgozik a kölcsönbevevő társaságnál.

Adókockázat az igénybevevőnél

A fentiek alapján a munkaerő-kölcsönzést igénybevevő cégnél az adóhatóság adóhiányt és annak jogkövetkezményeit állapíthatja meg például az alábbiak szerint:

  1. társasági adó (munkaerő-kölcsönzés igénybevett költsége, valamint az azzal kapcsolatos előzetesen felszámított áfa, mint nem a vállalkozás érdekében felmerült költség, ráfordítás)

  2. általános forgalmi adó (az igénybevevő oldalán áfa kockázat merülhet fel, hiszen a nem hiteles bizonylat alapján elszámolt költség vonatkozásában áfa levonási jog sem gyakorolható),

  3. legrosszabb esetben, amennyiben megállapítást nyer, hogy a kölcsönzött munkavállalók a kölcsönbevevő társaságnál munkavállalóként dolgoztak, úgy a társaságnak, mint kifizetőnek a munkabérrel összefüggésben személyi jövedelemadó és járulék levonási, illetve fizetési kötelezettsége merült volna fel. Ennek kapcsán személyi jövedelemadó, valamint járulékok és a foglalkoztatót terhelő közterhek tekintetében tehető megállapítás

  4. 1.000.000 Ft-ig terjedő mulasztási bírság kiszabását kezdeményezheti annak okán, hogy az érvényes munkaviszony a valóságban a kölcsönbevevő társaság és a magánszemélyek között – és nem a munkaerő-kölcsönzésről számlát kiállítók és a magánszemélyek között – jött létre, ugyanakkor a kölcsönbevevő társaság elmulasztotta a foglalkoztatottai bejelentését az adóhatóság felé.

Új szolgáltatásokkal bővült az Adó Online:
  • díjmentes cikk és szaklap értesítő
  • kérdés-válasz szolgáltatásunk kényelmesebb használata
  • egyedi szaklap ajánlatok

Fiktív munkaerő-kölcsönzés

Amennyiben a munkaerő-kölcsönzési szolgáltatást nyújtó társaság nem felelt meg a munkaerő-kölcsönzésre vonatkozó alapvető működési feltételeknek, úgy a befogadott számlák és egyéb rendelkezésre álló dokumentációk formailag nem lehetnek alkalmasak a munkaerő-kölcsönzési tevékenység megvalósulásának alátámasztására.

A munkaerő-kölcsönzési szolgáltatás nyújtására vonatkozó alapvető működési feltételeket ágazati jogszabályok írják elő. A munka törvénykönyve alapján kölcsönbeadó az a belföldi székhelyű, a tagok korlátolt felelősségével működő gazdasági társaság vagy – a vele tagsági viszonyban nem álló munkavállaló vonatkozásában – szövetkezet lehet, amely megfelel a munkaerő-kölcsönzési tevékenység folytatására való jogosultság szabályairól szóló Kormány rendeletben foglaltaknak, és a székhelye szerint illetékes munkaügyi központ nyilvántartásba vette. Az ágazati szabályok alapján a munkaerő-kölcsönző cég a munkaügyi nyilvántartásba vételről rendelkező határozat számát az üzleti kapcsolataiban, hirdetéseiben, levelezésében köteles folyamatosan használni, így a nyilvántartási számra a munkaerő-kölcsönzésre irányuló szerződésben is hivatkozni kell.

Az adóhatóság ezáltal nagyobb valószínűséggel minősítheti fiktívnek az olyan munkaerő-kölcsönző cégtől igénybevett szolgáltatást, ahol a munkaerő-kölcsönző cég nem rendelkezik a munkaügyi központ általi nyilvántartásba vétellel, vagy korábbi nyilvántartásbavételi számát szankciós jelleggel elvesztette.

Az adókockázatok minősítésénél, nem pusztán abból az adatból szükséges kiindulni, hogy valamely társaság szerepel-e a munkaerő kölcsönzést végzők nyilvántartásában vagy sem, hanem számos más egyéb kockázatosnak kezelt körülményt is mérlegelni kell.

A nyilvántartásba vételi szám szankciós jellegű elvesztése (törlés a nyilvántartásból) döntően egy folyamat, amely a törlést elrendelő határozat jogerőre emelkedésével zárul és egy nem megfelelő működési időszak eredménye. Így például kockázatos működésre utalhat, amennyiben a munkaerő kölcsönző cég székhelyszolgáltatónál van bejelentve, illetve a cég gyanús körülmények között kerül eladásra külföldieknek, vagy kockázatos magyar magánszemélyeknek.

Előfordulhat, hogy a munkaerő-kölcsönző cég néhány évig előírásszerűen működött, ugyanakkor később elmulasztja munkavállalóit bejelenteni az adóhatósághoz, adókötelezettségeit nem teljesíti vagy ténylegesen nem is rendelkezik munkavállalókkal.

A bírósági gyakorlat számos esetben vizsgálta az adóhatóság eljárását a fiktív munkaerő-kölcsönzéssel összefüggésben. Egyik ítéletében a Bíróság kiemelte, hogy „nemcsak a számlakibocsátótól, hanem a számla befogadójától is elvárható a tevékenységére vonatkozó szabályok ismerete, annak vizsgálata, hogy a vele szerződő féllel köthet-e, vagy sem előírásoknak megfelelő tartalmú szerződést, illetve a partnere rendelkezik-e vagy sem a jogszabályi kellékeknek megfelelő megállapodás megkötésére, illetve teljesítésére” (EBH 2006.1456).

Mit tehet a jóhiszeműen eljáró munkaerő-kölcsönzést igénybevevő fél?

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a jóhiszeműen eljáró munkaerő-kölcsönzést igénybevevő adózó milyen tőle elvárható intézkedéseket tehet annak elkerülésére, hogy egy jövőbeli adóhatósági megállapítás felróható magatartást és adójogi szankciókat állapítson meg vele szemben?

Néhány javaslatunk ezzel kapcsolatosan:

Javasolt szerződéskötéskor, valamint a munkaerő-kölcsönzési szolgáltatás igénybevételének időszaka alatt rendszeresen ellenőrizni, hogy a munkaerő-kölcsönző cég rendelkezik-e érvényes, a munkaerő-kölcsönzésre vonatkozóan a munkaügyi központ által kiadott érvényes nyilvántartásba vételi számmal. Érdemes az erre vonatkozó határozatot a társaságtól elkérni, illetve annak érvényességét a szerződésben feltüntetett nyilvántartási szám alapján legalább negyedévente ellenőrizni. Megjegyezzük, hogy a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat a munkaerő-kölcsönző cégekről negyedéves rendszerességgel aktualizált, mindenki számára hozzáférhető nyilvántartást vezet a honlapján.

Ajánlott minél részletesebben dokumentálni a gazdasági ügylet teljesítésének megtörténtét, azaz azt, hogy ténylegesen megvalósult a munkaerő-kölcsönzési jogviszony. Ennek alátámasztására célszerű a munkaerő-kölcsönzési szerződésen túl az egyéb számviteli bizonylatok teljes körű rendelkezésre állását biztosítani (így különösen aláírt jelenléti ívek, teljesítés igazolások, egyéb alátámasztó dokumentációk).

A fent hivatkozott, kockázatos működésre utaló ismérveket javasolt a munkaerő-kölcsönző cég kapcsán rendszeresen ellenőrizni. 

A cikk szerzője Dr. Petrányi Gábor és dr. Csernyák Szabolcs; mindketten a BDO Magyarország tax managerei. A BDO Magyarország az Adó Online szakmai partnere.  


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 20.

A közvetett adózás rendszere Algériában (4. rész)

Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!

2024. szeptember 19.

Kapcsolt vállalkozási viszony megítélése

„X” és „Y” társaság az ügyvezetés egyezőségére tekintettel kapcsolt vállalkozási viszonyban álló adózók. Az „Y” társaság a 100 százalékos tulajdonosa „Z” társaságnak, e két társaság tehát a többségi befolyás alapján minősül kapcsolt vállalkozásnak, az ügyvezetés egyezősége e tekintetben nem áll fenn. Az „X” és a „Z” társaság tulajdonosi háttere teljes mértékben különbözik egymástól, egyik adózó sem gyakorol többségi befolyást a másikban. Kérdésünk arra irányul, hogy „X” és „Z” társaságok között ebben az esetben fennáll-e a kapcsolt vállalkozási viszony.

2024. szeptember 19.

Adóelőnyök a megújult K+F rendszerben

A K+F tevékenységekhez kapcsolódóan már eddig is több adónemben – társasági adó, helyi iparűzési adó, innovációs járulék, szociális hozzájárulási adó, Kiva – lehetőség volt az adóalap csökkentésére vagy adókedvezmény igénybevételére. Az adózási kedvezmények mellett a kutatás-fejlesztési tevékenységek kapcsán a vállalkozások más, közvetlen állami támogatásokra is jogosulttá válhatnak. Ahhoz, hogy ezekkel a kedvezményekkel élni tudjon egy vállalkozás, fontos meggyőződni arról, hogy az adott tevékenység a hazai és nemzetközi szabályozás alapján valóban kutatás-fejlesztésnek minősül-e.