Fordulat a magyar autópiacon, özönlenek be a használt kocsik


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Felpörgött a két évesnél idősebb használt autók magyarországi behozatala, évek óta nem látott darabszámot mutat az első féléves statisztika. A növekedést a második félévben tovább erősítheti a regisztrációs adó várható, egyes kategóriákban akár drasztikus mértékű emelését megelőző bevásárlási hullám.

Jelentős fordulat következett be a magyarországi használtautó-piacon. Az első félévben több mint 50 százalékkal tízezer darab fölé nőtt a külföldről behozott használt személygépkocsik száma, az összes forgalomba helyezett autómennyiségen belül pedig súlyuk megközelítette a 30 százalékot. Ilyen magas arányra és darabszámra az elmúlt években nem volt példa. Az autópiacon a használtimport térnyerését jól jelzi, hogy 100 eladott új gépkocsira már 44, eredetileg külföldön forgalomba helyezett, kétévesnél idősebb kocsi jut. A behozatal felpörgése, illetve a csak a tavalyi alacsony bázishoz képest bővülő újautó-eladások magyarázzák azt, hogy a hazai személygépkocsi-park öregedése felgyorsult, az átlagéletkor 11,6 évre nőtt.

A korábbi évek tendenciái alapján arra lehet következtetni, hogy az év egészében a teljes használtautó-behozatal meghaladja majd a 23 ezres darabszámot, miközben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete nemrégiben 58 ezerről 52 ezerre csökkentette az új személygépkocsik idei forgalmára vonatkozó prognózisát. A második félév általában erősebb az első hat hónapnál, ráadásul az importot a regisztrációs adó terén bekövetkezett enyhülésen túl a közeljövőben várható emelés miatt előre hozott vásárlások is növelhetik.

Audi, BMW és Mercedes az első tízben

Ami a legnépszerűbb márkákat illeti, csak az első és a második helyen találjuk ugyanazt a gyártót (az Opelt és a Fordot) az új autók és a használtan behozott kocsik mennyiségi listáján. A többi pozícióban jelentősek az eltérések, a használt top 10-ben – a fővárosi utcaképet látva nem meglepő módon – például ott vannak a német prémium márkák, vagyis a BMW-Audi-Mercedes hármasfogata is.

Július 22-étől a vevők számára előnyösen változott a regisztrációs adó kiszámításához alkalmazott avultatási táblázat, azaz csökkent a közteher.

Januártól azonban emelés várható az alaptarifák terén, ami egyes kategóriákban igen drasztikus is lehet – hívta fel a figyelmet a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Fojt Attila szerint az újautó-értékesítések évek óta tartó mélyrepülése miatt kevés jó minőségű, magyarországi forgalomba helyezésű használt kocsi került a piacra. Annak ellenére, hogy a használtimportot az euró/forint árfolyamának hektikus változása mellett a magas regisztrációs adó is sújtja, az EU-ban pedig a válság miatt szintén emelkedtek a használtautó-árak, az újszerű kocsira vágyó vevők kénytelenek a külföldi piacokról válogatni.

Visszatérve a regisztrációs adó várható növekedésére, a jövő év elejétől szerepel majd a tarifatáblázatban a 2009-2010-től gyártott autókat érintő Euro V-ös környezetvédelmi kategória. Ezzel az Euro IV-es eggyel hátrább lépne, vagyis az ilyen besorolású autók regadója 15 százalékkal nőhet, az ennél korszerűtlenebbeké pedig egy korábbi javaslat szerint akár 50 százalékkal ugrana meg. Minderről a parlament szeptemberben dönt majd.

Az MGOE azért lobbizik, hogy ez az emelés ne történjen meg – mondta Fojt Attila. Álláspontjuk szerint ugyanis a „”sűrű fillér”” politikájával, a közteher optimalizálásával jobban lehetne gyarapítani a regadó-bevételeket.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2023. szeptember 28.

A forrásbevonásban segíti a vállalkozásokat egy új alkalmazás

Elkészült a Vállalkozói Információs Portállal (VALI) integráltan működő Forrástérkép elnevezésű alkalmazás, amely a finanszírozási lehetőségek bemutatásával segíti a vállalkozásokat, azon belül főként a mikro- és kisvállalkozásokat – közölte az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft.

2023. szeptember 28.

Kell-e sírnia Argentínának?

A XIX. század végétől a nagy gazdasági válságig (1930) tartott Argentína igazi aranykora: ekkor az egy főre jutó GDP még az Egyesült Államokat is megelőzte és Argentína a világ 7. leggazdagabb országa volt. A nagy gazdasági válság súlyosan érintette az országot, amely kis túlzással ebből a sokkból a mai napig nem tudott feltápászkodni. Argentína adórendszere bonyolult és nem befektetőbarát.