Hat éve csapong az adópolitika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány idején Magyarországon alig akadt olyan járulék, adó vagy éppen illeték, amelynek a mértéke ne változott volna. Ráadásul a változások iránya sem egyértelmű, így a gazdaság szereplői nehezen tudnak alkalmazkodni.

Gyurcsány Ferenc kormányfő múlt szerdán nyilvánosságra hozta a kormány elképzeléseit az adórendszer átalakítására. Az adórendszer átalakítására számos korábbi példa akad. Az elmúlt hat évben az MSZP által vezetett kormányok kétévente álltak elő valamilyen átfogó adójavaslattal.

A legnagyobb felfordulás talán 2004-ben volt, ekkor csökkentették a társasági adót két százalékkal, bevezettek viszont számos speciális elvonást: növelték a munkavállalók egészségbiztosítási járulékát, megszüntették a nyugdíjjárulék és a magánpénztári nyugdíj adókedvezményét, a befektetési adóhitelt eltörölték, duplájára növelték a cégautók adóját, emelték az örökösödési illetéket. Ugyancsak 2004-ben innovációs járulékot, energiaadót és környezetterhelési díjat vezettek be, és megszűnt a 0 százalékos áfakulcs is.

Választás előtti beetetés, aztán lehalászás

A 2006-os választások előtt népszerűségnövelő intézkedések jöttek: a 25 százalékos áfa például 20 százalékra csökkent. Aztán a választás újabb fordulat következett: bevezették a 4 százalékos szolidaritási adót, megemelték az evát, a munkavállalói egészségbiztosítási járulékot és a munkaerő-piaci járulékot. Közterheket róttak ki a nyugdíjas munkavállalókra, a 15 százalékos áfakulcsot 20-ra emelték, a jövedéki adót nem először – és nem utoljára – növelték, valamint bevezették a luxusadót, illetve a kamat- és árfolyamnyereség-adót.

A kormány 2006-ban viszont még arról beszélt, hogy csökkentette a bérek elvonását, hiszen a 2005-ben bevezetett kétkulcsos szja révén kisebb lett az adóterhelés (22-ről 21 százalékra csökkent). Aztán az év végén megemelték -kizárólag a munkavállalók esetében – az egészségügyi járulékot és növelték a munkavállalók munkaerő-piaci hozzájárulását is.

Magyarországon szinte mindennapos, hogy 12-24 hónapon belül változnak az alapvető adókulcsok, állandóan átrendeződik az adók és a járulékok szerkezete, és új adónemek tűnnek fel vagy el. Így járt például tavaly az elvárt adó, amely pár hónapon belül háromszor változott meg. A pénzügyminiszter még 2006-ban keresztülvitte a parlamenten a tervezetet, aztán újévkor, 2007. január elsején bevezették, majd február 27-i hatállyal megsemmisítette azt az Alkotmánybíróság. Ezek után a parlament ismét döntött, és visszamenőleg január elsejével megszüntette az adót.

A miniszterelnök a múlt héten a társasági adó 16-ról 18 százalékra emelését javasolta, mindezt adócsökkentésnek minősítve, mivel megszüntetik a 4 százalékos különadót. Azt a szolidaritási adót törlik el egyébként, amit 2006-ban vezettek be. A Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány 2004-ben még
azzal dicsekedett
, hogy a társasági adót 18-ról 16 százalékra csökkentette. Vagyis ha minden jól megy, a nagy társadalmi reformokat hirdető kormány pont ugyanoda jut, mint ahonnan indult 2004-ben. A kormányfő a múlt héten a tb-járulék 10 százalékos – részben távlati, több lépcsőben megvalósítandó – csökkentését is beígérte, jóllehet máris bevezetnék a természetbeni juttatások 11 százalékos egészségügyi hozzájárulását (eho), és emelnék a cégautók adóját is.

Sáveltologatások

Gyurcsány Ferenc javasolja a személyi jövedelemadó (szja) sávjainak eltolását is, amivel az adóalanyok számára kedvezőbbé válna az adózás. Ez azonban alig ellensúlyozza azt, hogy az elmúlt években minimálisan változtattak a sávokon, ami az infláció és a béremelkedés miatt burkolt adóemeléseket jelentett. Az adók szabályozása 2006-ban úgy módosult, hogy a jobban keresők adókulcsát 38-ról 36 százalékra csökkentették, a 18 százalékos adókulccsal pedig 1,5 millió helyett 1,55 milliós határig lehetett adózni. Ekkor korlátozták a béren kívül adható juttatások felső határát 400 ezer forintban, és ekkor vezették be a cégek 4 százalékos különadóját is.

Az áfa-változások átláthatatlanok

Az áfa-törvények módosításait szinte lehetetlen lenne felsorolni, de már a legmagasabb kulcs 2005-2006-os, 25-ről 20 százalékra történő csökkentésekor hibát követett el a kormány. Erről 2007 januárjában Gyurcsány Ferenc így írt a Szembenézés című tanulmányában: „Utólag nehezen vitatható, hogy az általános forgalmi adó 2006. év eleji csökkentése gazdaságpolitikai hiba volt.”

Ezzel ugyanis a könnyen beszedhető, stabil bevételeketől fosztotta meg a költségvetést a kabinet, miközben az áfa csökkentése érdemben nem mérsékelte a kiskereskedelmi árakat. A kormány egy éven belül rájött, hogy tévedett, de a 20-ról mégsem merte újra növelni a legfelső kulcsot, hanem a 15 százalékos kategóriát emelte szintén 20 százalékra. Jóllehet ez a 15 százalékos kategória így is emelést jelentett, hiszen 2004-ben, amikor Magyarország csatlakozott az EU-hoz, a 0 és 12 százalékos áfa-kulcsok 5-re és 15-re növekedtek.

Féloldalasan mozognak a járulékok

Ami a nyugdíj- és az egészségbiztosítási járulékokat illeti, ezek összevont mutatói – amit a munkáltatók fizetnek – folyamatosan csökkentek a rendszerváltás óta (1990-ben még 43 százalékot tettek ki). Ez a folyamat egészen a Fidesz kormány utolsó évéig, 2002-ig tartott, az azt megelőző négy év alatt 39-ről 29 százalékra mérsékelték ezeket – derül ki az [origo]-nak adott pénzügyminisztériumi (PM) tájékoztatóból.

Azóta csak a belső struktúra változott, éppen idén, a nyugdíjjárulék 3 százalékkal nőtt, az egészségbiztosítási pedig ugyanennyivel csökkent. (A csökkenést az egészségügy átszervezése tette lehetővé, a nyugdíjreformok viszont eléggé lassan haladnak, ezért van szükség ott több pénzre.)

A munkavállalók által fizetett járulékok viszont érdekesebb képet mutatnak a PM tájékoztatása szerint: 1992 és 1998 között tíz százalékot tettek ki összesen az egészségügyi és nyugdíjjárulékok, a Fidesz-kormány alatt ez egy százalékkal nőtt, majd a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormányok drasztikusan emeltek, jelenleg 15,5 százalékos ez a közteher, ami az élő munkát sújtja.

Nagy az eho kilengése

A legnagyobb ugrás 2006-ban történt e területen, akkor az egészségbiztosítási járulékot emelte a Gyurcsány-kormány év közben két százalékkal. Ezzel a szemben a tételes egészségügyi hozzájárulás (eho) a tizenegy évvel ezelőtti 1800 forintról 4500 forintra nőtt az Orbán-kormány utolsó évére (2002), azóta ez visszacsökkent a Gyurcsány-kormány 2005 novemberi intézkedésétől fogva 1950 forintra.

A Munkaerő-piaci Alapba folyó járulékok közül az Antall-kormány utolsó éve (1993) óta folyamatosan csökken a munkáltatói rész. A PM úgy tájékoztatott, hogy az 1993-as csúcs (7,2 százalék) óta 2000-ig folyamatosan csökkent ez a közteher. Jelenleg 3 százalékos, ez az utóbbi hat évben nem változott. A munkavállalói oldalon ez nem ilyen egyértelmű tendencia, most éppen 1,5 százalékos, 1991-ben még 0,5 százalék volt, de 1993-ban a 2 százalékot is elérte. Az utolsó emelés a Gyurcsány-kormányhoz fűződött 2006-ban.

Van-e iránya az adópolitikának?

Az elmúlt hat év adópolitikáját tehát a kiszámíthatatlanság jellemezte. A kormány hol megszüntetett, hol csökkentett, hol pedig emelt bizonyos adókat, majd esetleg a megszüntetett adók helyett más formában újat vezetett be.

Zara László, az adótanácsadók egyesületének elnöke az [origo] kérdésére elmondta, hogy a kormánynak nincs kivehető adópolitikája, az elmúlt években kapkodás, illetve maszatolás jellemezte az effajta – inkább ad-hoc jellegűnek minősíthető – intézkedéseket. Egyetlen érzékelhető tendencia szerinte a személyi jövedelemadózásban volt tapasztalható: itt a kormány fokozatosan megszünteti a kedvezményeket, vagyis egyértelműen a saját bevételeit növeli a mentességek, kedvezmények felszámolásával.

Egyre nagyobb terhek a béren kívüli juttatásokon

Az [origo] által összegyűjtott adatból emellett még egy tendencia rajzolódik ki, igaz, ez már nem egyértelmű. A béren kívüli, a munkavállalók természetbeni juttatásait is folyamatosan nyírbálja a kormány, és a korábbi kiskapukat – amelyeket maga hozott létre egy-két évre – most bezárni igyekszik. Így a hideg- és a meleg étkezésre jogosító étkezési jegyek esetében korábban bizonyos összeghatárig adómentes volt a természetbeni juttatás, most viszont bevezetik az eho-t ezekre is. Mindez illeszkedik a pár éve megkezdett folyamatba, ami a béren kívüli juttatások közterheit 44-ről 54 százalékra emelte.

Folyamatosan emelkedő jövedéki adók

A harmadik sajátosság egyértelműen összefügg az Európai Unióhoz való csatlakozással. A kormány folyamatosan növeli a jövedéki termékek adóját – elsősorban a dohányáruk esetében, kisebb részben a szeszes italok után. Következetlenségre itt is akad példa, a benzin és az üzemanyagok adózását – a fuvarozók kérésére – egy alkalommal enyhítették átmenetileg 2004-ben, amikor nagyon drágult az olaj a világpiacon. Igaz, közben az üzemanyagok áfája 20 százalékra emelkedett.

Ugyanakkor az autósok nem örülhetnek, hiszen a cégautók közterheit duplájára emelték 2004-ben, és most újabbszigorításra készül a kormány, miközben a súlyadó rendszere is változott. (Így nehezebb viszont kiszámolni, hogy pontosan mennyire nőtt az adóterhelés.)

Forrás: [origo]


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.